• Anonym (undrande)

VAB när ena föräldern jobbar kväll

Hej!
    Jag undrar hur det fungerar om barnet är sjukt och ena föräldern jobbar kväll.
    tex Mamma jobbar 12-21 och Pappa 8-17, så Mamma är hemma med det sjuka barnet på dagen. Men då till frågan - måste Mamman resa till sitt jobb när Pappan kommer hem, även om det med respektive restider blir att bara jobba 18-21 för Mamman?
    (Pappan kommer hem ca 1730 och Mammans restid ca 30 min)
    Hur fyller man i så fall i VAB, när den är delad, det verkar krångligt?
    Kan arbetsgivaren kräva att man kommer in o arbetar bara 3 timmar på kvällen?

• Svar på tråden VAB när ena föräldern jobbar kväll
  • Försäkringskassan

Hej

Det sker alltid en bedömning när ditt ärende kommer in. Det kan bli så att du inte får ersättning för hela tiden som du avstår ditt arbete.

VABBEN i sig fyller ni i precis som vanligt. Du skriver i hur många timmar som du har avstått ditt arbete samt hur många timmar som du skulle ha arbetat om du inte behövde vara hemma och vårda ditt sjuka barn.

Faktablad ? VAB (tillfällig föräldrapenning)

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/1d295eff-3ccd-4a16-917c-c3ffc62118af/ff_tfp_4089a_tillfallig_foraldrapenning_vid_vard_av_barn.pdf

Hälsningar

Robin, handläggare

• Anonym (undrande)

Tack för svar!
    Men jag förstår inte riktigt.
    Kan tex Mamman alltså stanna hemma hela dagen med sitt barn och inte behöva resa iväg o jobba de sista 3 timmarna på sitt arbetspass när den andra föräldern kommit hem? Är det alltså inte så att det ställs krav på Mamman från er eller arbetsgivaren att ändå resa in och jobba de sista timmarna?

Varför skulle Mamman alltså inte få ersättning för hela den tiden hon avstår från sitt arbete? Är det i så fall de sista 3 möjliga arbetstimmarna hon inte får ersättning för?
    Påverkar det Mammans SGI om hon ändå väljer att stanna hemma hela arbetspasset trots att ni ev inte beviljar ersättning för hela dagen?

• Försäkringskassan

Hej!

Försäkringskassan ersätter förlorad arbetstid, i arbetstiden ingår inte resan till och från arbetet.

Väljer mamman att ansöka om tillfällig föräldrapenning för hela sitt arbetspass, görs det en bedömning när ansökan kommer in.

Hälsningar

Tella, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen

Generellt för att ha rätt till VAB (tillfällig föräldrapenning) så ska det finnas ett behov för den förälder som vabbar att avstå sitt arbete inklusive restid.  Finns det inget behov att avstå från arbete för att vårda barn för en viss del av dagen då finns det heller ingen rätt till VAB. Det oavsett om man avstår hela dagen pga att arbetsgivaren förbjuder att man arbetar del av dag.

Din fråga om vad arbetsgivaren har för krav kan inte Försäkringskassan svara på utan där får du istället vända dig till din arbetsgivare.

Försäkringskassan har inget krav på att man ska åka tillbaka och arbeta för den del av dagen som eventuellt inte kan ersättas med VAB.

Din fråga hur det eventuellt kan påverka SGIn (den sjukpenninggrundande inkomsten) går inte att svara generellt på då det kan se olika ut från fall till fall.

Hur du fyller i ansökan hänvisar jag till mitt tidigare svar.

Exempel på olika ersättningsnivåer

Om du behövt avstå från arbete/akassa:
    0% - 12,4% = 0

12,5% ? 24% = 1/8
    25% ? 49% = 1/4
    50% ? 74% = halv
    75% ? 99% = 3/4
    100% = hel

Hälsningar

Robin, handläggare 

Svar på tråden VAB när ena föräldern jobbar kväll