• Penida

Städa rummet innan man tar hem kompisar?

Började fundera på om jag borde tagga ner?
    Idag kom ett grannbarn hit (händer varje dag) och min dotter frågade om de kunde leka här, jag sa att hon fick städa sitt rum först i så fall. Hon blev väldigt arg då hon avskyr att städa sitt rum som ser ut som ett bombnedslag just nu men gör det vanligtvis när hon vill bjuda in eller hem kompisar. Vi har som regel att barnen städar sina egna rum, vi gör det inte åt dem. De är trots allt 6 och 71/2 år och vet hur man städar.
    Hursomhelst sa då dottern att de aldrig fick vara hos oss, för att hon alltid måste städa sitt rum innan. Detta stämmer inte då de är här minst 4 dagar i veckan och leker och vi säger inte nej om rummet ser hyfsat ut, andra släpper in ungarna oavsett antar jag. Sedan drog hon till med att jag minsann bör städa hela huset (antar att det är samma sak som ett rum enligt henne;)) innan min väninna kommer hit imorgon:)
    Hur gör ni om barnet bjuder hem en kompis eller har en kompis som kommer spontant sådär? Ska de städa rummet innan eller kvittar det? Är det upp till barnet att städa eller gör ni det åt barnet?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Städa rummet innan man tar hem kompisar?
  • HokusPokus

Känns mer logiskt att de städer varje gång efter lek istället för innan.

Om hon väljer att inte städa rummet då? Får hon gå och leka hos kompisen istället? Eller leka ute?

Hit får kompisar komma även om det är stökigt, såvida vi inte redan bestämt innan att det ska städas just den här kvällen men då säger vi inte nej till kompisen för att det är stökigt utan för att vi ska städa. Vi skulle alltså inte tycka att städbehovet ökar för att en kompis kommer.

• Penida
    HokusPokus skrev 2015-02-26 19:41:42 följande:

Känns mer logiskt att de städer varje gång efter lek istället för innan.

Om hon väljer att inte städa rummet då? Får hon gå och leka hos kompisen istället? Eller leka ute?

Hit får kompisar komma även om det är stökigt, såvida vi inte redan bestämt innan att det ska städas just den här kvällen men då säger vi inte nej till kompisen för att det är stökigt utan för att vi ska städa. Vi skulle alltså inte tycka att städbehovet ökar för att en kompis kommer.

Tack för ditt svar! Jag förstår vad du vill ha sagt och jag känner mig rätt motsägelsefull när jag tänker efter. Ofta knackar det på dörren när de är mitt uppe i lek men samtidigt så ja absolut, vi bryr oss vanligtvis inte jättemycket när det gäller deras rum om att det ska städas upp direkt efter lek, de får gå ut och leka eller till kompisen men ska det bjudas in så ska det i alla fall se hyfsat ut. Sådant de stökar ner med i övriga huset får de också städa upp och då helst direkt efter lek men det är okej lite senare samma dag om de har annat för sig men det ska göras. Deras rum kan de få vänta med om de säger sig trivas i röran, övriga huset lever vi alla i.

Avskyr CIO-metoder
  • HokusPokus

Förstår hur du menar, här städas det inte heller alltid direkt efter lek (eller om jag ska vara ärlig så städas det sällan direkt efter lek ) men jag tänker nog att de flesta barn har stökiga rum och duger det åt oss så duger det åt deras kompisar också

Sett från andra sidan så skulle nog Jag mer tolka det som att kompisens föräldrar inte vill ha barnen där om kompisen får komma till oss och leka för sina föräldrar men inte får ta hem kompis för att det är stökigt.

Vore en annan sak om barnet inte fick leka alls eller göra någonting alls förns det städat, men om det får leka utan att städa så länge det inte sker hemma hos henne låter det lite mysko. Förstår du hur jag menar?

• Maddi

För oss beror de på hur stökigt de är. Är det leksaker nästan över hela golvet så måste dom städa först. Men jag är inte noga med att ta bort saker efter varje lek, de får gärna ligga saker framme och en del på golvet. Barn ska vara barn så länge dom kan tycker jag, men ska även veta vad städning är. Någon gräns måste de ju vara.

• aleydis

Kanske vända på resonemanget? Se till att man städar efter en kompis varit där och införa daglig "plocktid" med äggklocka typ 5 min precis före läggdags?

• Annica71

Våra tjejer får städa sina rum själva, städar de inte får de ingen veckopeng. De är 7 och 9 år.

Kompisar får komma in hur det än ser ut, upp till barnen liksom.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • nokla

Det beror på hur bokstavligt du menar bombnedslag. Min dotter kan verkligen täcka hela sitt golv så att det inte är synligt med leksaker upp till vaderna, mycket saker och litet rum, så att det faktiskt är stor risk att man trampar sönder saker och gör sig illa i fötterna. Det tar ca 10 minuter för henne att stöka ner såpass om hon tex letar efter nåt :-/ Ingen får leka därinne när det ser ut så, inte hon själv heller, då gäller städning först.

• Gladskit

Min son är så stor nu (9 år) så helt ärligt får han ta hem kompisar oavsett, och ser det ut som ett bombnedslag är det han som får skämmas.
    Nu gör det inte det, jag tycker att han har bra koll. Men det lär barnen vikten av att hålla ordning för du vet aldrig när en kompis knackar på.

Svar på tråden Städa rummet innan man tar hem kompisar?