Städa rummet innan man tar hem kompisar?
Började fundera på om jag borde tagga ner?
Idag kom ett grannbarn hit (händer varje dag) och min dotter frågade om de kunde leka här, jag sa att hon fick städa sitt rum först i så fall. Hon blev väldigt arg då hon avskyr att städa sitt rum som ser ut som ett bombnedslag just nu men gör det vanligtvis när hon vill bjuda in eller hem kompisar. Vi har som regel att barnen städar sina egna rum, vi gör det inte åt dem. De är trots allt 6 och 71/2 år och vet hur man städar.
Hursomhelst sa då dottern att de aldrig fick vara hos oss, för att hon alltid måste städa sitt rum innan. Detta stämmer inte då de är här minst 4 dagar i veckan och leker och vi säger inte nej om rummet ser hyfsat ut, andra släpper in ungarna oavsett antar jag. Sedan drog hon till med att jag minsann bör städa hela huset (antar att det är samma sak som ett rum enligt henne;)) innan min väninna kommer hit imorgon:)
Hur gör ni om barnet bjuder hem en kompis eller har en kompis som kommer spontant sådär? Ska de städa rummet innan eller kvittar det? Är det upp till barnet att städa eller gör ni det åt barnet?