• Anonym (Wtf)

Migrationsverket, kostnaden för myndigheten på runt 157 miljarder till och med 2019, behöver 18 MILJARDER extra???!

Trycket på Migrationsverket ökar när fler än väntat beräknas söka asyl i Sverige. Myndigheten ber nu om 18 miljarder kronor extra de närmaste fem åren för att kunna klara sina kostnader.

Ungefär 10 000 fler personer per år väntas söka asyl jämfört med den tidigare prognosen, som gjordes i juli förra året. Totalt räknar man nu med nästan 350 000 asylsökande de närmaste fem åren. inklusive anhöriginvandrare m m blir det verkliga antalet långt över en 500.000 st.

I hela Malmö kommun bor 318 107 invånare (2014), det kommer alltså behövas ett nytt Malmö kommun de kommande 5 åren, redan nu kan vi se att det byggs för lite!!!

www.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-ber-om-miljarder/

• Svar på tråden Migrationsverket, kostnaden för myndigheten på runt 157 miljarder till och med 2019, behöver 18 MILJARDER extra???!
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-03-02 17:25:41 följande:
    Allt går inte att lösa med att se det som ett Europeiskt problem, även om du har rätt i sak.
    Vi kommer alltid att behöva en inhemsk konsumtion, vi vet aldrig vad som händer utanför våra gränser, så nog tycker jag att vi måste kunna stå på egna ben i den mån det går.
    Det är en avvägnings fråga, men en bra åldersfördelning är tillräckligt konkret å går att göra nåt åt.

Arbetsmarkanden.., ja den är just nu troligast ett mer eller mindre olösligt problem, vi behöver ställa om, å det kommer att ta lite tid.

Vi har varit för inriktade på produktion å export av varor, å det kan vi inte fortsätta med i samma utsträckning.
    Vi måste tänka om, vårda de stora industrierna som alltid kommer att generera inkomster som t.ex skogen, men annars tror jag vi måste flytta fokus till tjänstesektorn å arbeten som inte går att flytta utomlands, turism å upplevelser är nåt vi kan utveckla nästan i det oändliga, å dom jobben kan inte heller flyttas utomlands.
    Å med en alltmer utbredd global välfärd så får fler råd med resor till "exotiska mål" som Sverige.

Ny teknik å automatisering ökar hela tiden.., det sägs att just det kommer att minska behovet av arbetskraft med 50%, så vad det eg kommer att betyda ekonomiskt är svårt att greppa.
    De förlorade arbetstillfällena måste ju på nåt vis pareras.., hur har jag ingen bra lösning på, men att vi måste göra det är förstås uppenbart.

Ja jag håller med dig om att integration är ett måste, tyvärr politiseras det för mycket kring den frågan, å har så gjort sen långt tid tillbaka.
    Å nu sittter vi där med ett problem som det bara har pratats kring utan att nåt hänt.., fortsätta med att skapa fler invandrarghetton går i vart fall inte., för det skapar bara bråk/problem mellan svenskar å invandrare å mellan invandrarna själva..

Kostnaderna du efterfrågar är svåra att beräkna, det blir bara gissningar å facit kommer endast i efterhand.
    Men i vårt läge med en snedvriden åldersfördelning tycker jag kostnadsfrågan är tämligen ointressant.
    Det är problemet som måste prioriteras å åtgärdas först, å då får vi ta de initiala kostnader det medför.
    Att öka på tjänstesektorn ger ingen tillväxt. Det måste in pengar utifrån också.
  • Nidingbane
    Ascendere skrev 2015-03-02 12:36:08 följande:
    Läste precis denna recension av PC Jersild:
    www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-maste-vi-lura-hjarnan-att-bli-moralisk/
    som tar upp precis detta och beskriver varför rasism är så svårt att komma tillrätta med i ett mångkulturellt samhälle utifrån ett biologiskt perspektiv.
    (Sammanfattning: Därför att rasism och främlingsfientlighet har med grupptillhörighet att göra och den del av hjärnan som har hand om dessa bitar är utpräglat känslomässig och inte logisk/rationell) 
    Precis, det är just därför som jag är så intresserad av frågan. Jag är nämligen lite rädd att man av ideologiska skäl inte kan ta åt sig vad som nu kan vara sant i den här frågan. Det vill säga att kampen emot vad man skulle kunna kalla för vår inre demon i frågan till slut visar sig bli allt för övermäktig.
    Av historisk perspektiv så är jag tyvärr pessimistisk. Men känner ändå att det är något som är värt att kämpa för. Framförallt då att tro på, även om jag är mycket väl medveten om svårigheterna. Därtill kan jag nu bara hoppas att de styrande t ex politiker och annat också är det.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-03-02 18:44:50 följande:
    Att öka på tjänstesektorn ger ingen tillväxt. Det måste in pengar utifrån också.
    Tjänstesektorn kan visst få in pengar utifrån, eller tror du inte utflyttade tjänster från Sverige drar in pengar i/till de länder de flyttats till?

Idag har vi flyttat mycket av support å andra tjänster utomlands, vi ringer t.ex efter Taxi via länder i Afrika, företag har sina "växlar" i bl.a Indien, datasupport lika så, o.s.v.

Våra tjänster ska såklart kopplas samman med de nya produkter vi säljer/erbjuder, å den delen kan vi utveckla hur mycket som helst, för den är mer eller mindre obefintlig idag.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Anonym (Victualio Rullgardino) skrev 2015-03-02 18:40:20 följande:
    Ok! Jag förstår dina poänger och håller med om en del av det du säger.
    Det är gott nog.., jag är inte dummare än att jag inser att jag inte har alla svaren, men så länge vi är överens om var vi måste sätta in åtgärder å ser samma "fel", så finns även möjligheter till bra lösningar.
  • Anders2015

Att kostader är ointressant i detta fall anser jag som ett vanskligt tänk spec om man nämner kostnader mot själva problemet. Om pengar minskar i kassan, åtgärder kan inte struktureras om i tid pga av kostnader, skapar vi ett kaos. Problemet är inte bara Migrationsverket och dem 157 Miljarder, det är ett ökat tryck på många håll och en klar obalans både ekonomiskt och politiskt. 

Åtstramningar hör man lite här och där och dem sätts i kraft. Ett mål fram till 2019 vore kanske att skära ner dem 157 miljarder till en mer rimlig nivå. 
    Dem pengar som blir över kan man ta en del av och satsa på bla forskning kring krig och vad som är bäst att göra, ingripa, agera. 

Just nu bara agerar vi och tar emot, och den mattematiken är ohållbar.

En sak vi kan ta bort är dem som går i pension pga av ålderdom ska ge invandrarna mer jobb?. Helt fel resonemang för den bristen kommer inte att finnas, inte ens i närheten. För höga kostnader som ej går att stoppa, är mycket farligt. Skär man ner för sent då skär man ner för dem som redan är här och det kommer att kosta på många sätt. 

Finns inga pengar skapar vi ett nytt samhälle och en ny syn att se på samhället och den gamla synen kommer ej tillbaka för pengar finns ej och vi får en allt råare ekonomisk synvinkel. En djungels lag.

• ölburk2
    Anonym (Anonym(y-kromosom)) skrev 2015-03-02 18:06:40 följande:
    ja eller erkänn att du är närmast sörjande, gnällig, improduktiv, idélös, inhuman bakåtsträvare vilket är din beskrivning av de som skriver i tråden
    Bara kul att du tagit dig tid att läsa vad jag skriver, då har jag lyckats.
  • Anonym (Kommeraldrigförstå)
    Anders2015 skrev 2015-03-03 12:51:46 följande:

157 Miljarder fram till 2019 och det är bara Migrationsverket. Klart man reagerar.

Det är bara en sak jag inte fattar i det stora hela. Och det är de förändringar som Reinfeldt gjorde. Danmark tar in 400 asylsökande, Tyskland tar in 600 och vi ... 200 000. Varför? Vem var det som höll en "laddad pistol" mot Reinfeldts tinning, för att uttrycka sig lite grovt. VEM?

Samma sak undrar alla som jag pratar med utanför Sverige...
  • ölburk2
    Anonym (Kommeraldrigförstå) skrev 2015-03-03 17:25:11 följande:
    Det är bara en sak jag inte fattar i det stora hela. Och det är de förändringar som Reinfeldt gjorde. Danmark tar in 400 asylsökande, Tyskland tar in 600 och vi ... 200 000. Varför? Vem var det som höll en "laddad pistol" mot Reinfeldts tinning, för att uttrycka sig lite grovt. VEM?

Samma sak undrar alla som jag pratar med utanför Sverige...
    Nu får du allt läsa på lite: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-03-03 10:54:24 följande:
    Tjänstesektorn kan visst få in pengar utifrån, eller tror du inte utflyttade tjänster från Sverige drar in pengar i/till de länder de flyttats till?
    Utflyttade tjänster borde vara det absolut sämsta om svenskar/svenska myndigheter/svenska företag är betalande kund. Hur hade du tänkt dig pengaflödet för svensk ekonomi där?
    Förklara gärna, vem betalar för tjänsterna och vilka utför dem?
  • Anders2015

Det är mycket märkligt det håller jag med om, menar övriga Norden och Europa mot våran invandrar politik, varför? 157 Miljarder bara till Migrationsverket, sedan alla andra pengar till Arbetsförmedlingar,Försäkringskassor, Socialen, Skola, Äldrevård klart siffrorna är skrämmande stora. Men nu har vi en enorm Siffra från Migrationsverket och den siffran har Fakta och källa. 

Om man då försöker se över kostnader gentemot andra saker och tjänster så är man nog snett ute. Sverige har skapat ett farligt klimat ett klimat där man inte får skära ner på invandringen trots skyhöga kostnader och stora problem i samhället. Dessa problem bara växer både ekonomiskt och ute i samhället. 

Att då minska invandringen i stället för att öka, och då kan man utgifterna till Migrationsverket minskas bla.

Därefter kan vi få en mer balanserad och ekonomisk invandrar politik. Stefan Löfven har inte ens nämnt dem skyhöga kostnaderna för Migrationsverket 157 Miljarder, sedan alla kostnader runt om invandringen där borde regeringen gör en mer utförlig kalkyl vad dem olika kostnaderna hamnar.

Annars kan det här braka iväg till en ohållbar situation ekonomiskt och håller det inte ekonomiskt då håller inte samhället.

Lite historia borde Sverige se till våra grannländer gällande deras invandrar politik, helt enkelt vi ska även våga diskutera invandrar frågan fullt ut, och inte gömma oss bakom en fasad av feghet.

Fegheten anser jag som en stor bov i denna fråga, ser man till kostnader och dem problem som allt mer uppdagar sig, bör man våga ta upp frågan till ytan i stället för att tiga, smutskasta och syssla med paj-kastning.

Och framför allt våga stå upp politiskt korrekt istället för att bara se på karriären efter politiken, JA-sägare behöver ej Sverige vi behöver dem som vågar fatta beslut som folket vill se. Saknar ibland Göran Persson får jag säga, Stefan Löfven är raka motsatsen till Persson tyvärr. Göran Persson vågade fatta beslut, Stefan Löfven med MP känns som 157 Miljarder kan bli 177 Miljarder till Migrationsverket tyvärr.

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-03-03 21:51:28 följande:
    Utflyttade tjänster borde vara det absolut sämsta om svenskar/svenska myndigheter/svenska företag är betalande kund. Hur hade du tänkt dig pengaflödet för svensk ekonomi där?
    Förklara gärna, vem betalar för tjänsterna och vilka utför dem?
    Jag svarde bara på ditt inlägg om att tjänster inte kunde dra in pengar, så jag vet inte varför du ställer den här frågan, den rimmar inte med mitt svar.

Att svara på hur tjänster placerade inom Sverige kan generera pengar, det hänger ju ihop med vad dom är kopplade till.
    Men som ett ex kan vi ta turismen, där kommer tjänster alltid att generera pengar genom sitt reklamvärde å genom service/support arbeten för resp turistattraktion.

Å turism är idag så mycket mer än bara några månaders säsongarbete, den kan om vi vill, bli en riktigt stor arbetsgivare över hela året.
    Men ännu är den sektorn väldigt underutvecklad i Sverige, den ser ungefär likadan ut som den gjorde för 50 år sen, så det finns en enorm outnyttjad potential.., å som jag tidigare sagt, det bästa med det, är att jobben inte kan flyttas utomlands. 

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-03-03 21:56:19 följande:
    Jag hade gärna läst, men får inte länken att funka.
    Nu borde den fungera: http://goo.gl/qk2ckg

Å inget om att Sverige tar emot fler än många andra länder, det vet vi redan å är uttjatat till leda.
  • Anders2015
    ölburk2 skrev 2015-03-04 11:49:10 följande:
    Jag svarde bara på ditt inlägg om att tjänster inte kunde dra in pengar, så jag vet inte varför du ställer den här frågan, den rimmar inte med mitt svar.

Att svara på hur tjänster placerade inom Sverige kan generera pengar, det hänger ju ihop med vad dom är kopplade till.
    Men som ett ex kan vi ta turismen, där kommer tjänster alltid att generera pengar genom sitt reklamvärde å genom service/support arbeten för resp turistattraktion.

Å turism är idag så mycket mer än bara några månaders säsongarbete, den kan om vi vill, bli en riktigt stor arbetsgivare över hela året.
    Men ännu är den sektorn väldigt underutvecklad i Sverige, den ser ungefär likadan ut som den gjorde för 50 år sen, så det finns en enorm outnyttjad potential.., å som jag tidigare sagt, det bästa med det, är att jobben inte kan flyttas utomlands. 
    Vad har egentligen Migrationsverket och 157 Miljarder med turism att göra? Att ha ett företag och bara anställa utan att det finns jobb och under tiden chansa på att kunna skapa jobb och betala ut löner ur bolagets kassa sedan kreditkort, innan man fått in arbete som kan utföras av dem anställda. Den matematiken kommer mkt troligt få företaget må mycket dåligt ekonomiskt.

Finns mycket rent affärsmässigt att hämta i olika branscher men man ska komma ihåg att Industrin tappar just nu, det omorganiseras och effektiviseras och det i sin tur gör att arbetsmarknaden blir lidande.

Att stanna upp och se över balansen kan väl inte skada efter så många år av generositet, och det skapar ett mer stabil ekonomiskt läge med allt vad det innebär ute i samhället. 

En debatt en öppen debatt där olika debattörer har fakta kring kostnader fram till 2019 skulle vara välkomnas. 157 Miljarder är Migrationsverket. Sedan alla andra kostnader, det är stora kostnader som rullar runt. Sedan börjar arbetslösheten avspegla sig allt mer. Lägger man då även in alla som går på bidrag, utbildningar, projekt m.m så är siffran betydligt större.

Folk flyr från arbetsplatser där trycket är för stort, vi hinner varken med ekonomiskt eller politiskt, eller ute i samhället längre.

• ölburk2
    Anders2015 skrev 2015-03-04 12:46:20 följande:
    Vad har egentligen Migrationsverket och 157 Miljarder med turism att göra? Att ha ett företag och bara anställa utan att det finns jobb och under tiden chansa på att kunna skapa jobb och betala ut löner ur bolagets kassa sedan kreditkort, innan man fått in arbete som kan utföras av dem anställda. Den matematiken kommer mkt troligt få företaget må mycket dåligt ekonomiskt.

Finns mycket rent affärsmässigt att hämta i olika branscher men man ska komma ihåg att Industrin tappar just nu, det omorganiseras och effektiviseras och det i sin tur gör att arbetsmarknaden blir lidande.

Att stanna upp och se över balansen kan väl inte skada efter så många år av generositet, och det skapar ett mer stabil ekonomiskt läge med allt vad det innebär ute i samhället. 

En debatt en öppen debatt där olika debattörer har fakta kring kostnader fram till 2019 skulle vara välkomnas. 157 Miljarder är Migrationsverket. Sedan alla andra kostnader, det är stora kostnader som rullar runt. Sedan börjar arbetslösheten avspegla sig allt mer. Lägger man då även in alla som går på bidrag, utbildningar, projekt m.m så är siffran betydligt större.

Folk flyr från arbetsplatser där trycket är för stort, vi hinner varken med ekonomiskt eller politiskt, eller ute i samhället längre.

Allt kring de kostnader du tar upp, är så uttjatat å omskrivet i massvis med trådar, få är intresserade av att älta det i ännu en tråd.., vi vill helt enkelt gå vidare till problemlösning å konkreta åtgärder..
  • Anonym (Victualio Rullgardino)
    Anders2015 skrev 2015-03-04 12:46:20 följande:

Problemet är ju egentligen inte kostnaderna (eftersom kostnaderna motsvaras av en intäkt för någon annan och är ur det perspektivet en omfördelning som ibland är bra och ibland inte bra). 

Problemet är att veta vilken effekt investeringen har på integrationen. I vissa fall är väl effekten neutral, eftersom den som ordnar boende ska ha betalt och ett boende är ett första steg mot god integration. I andra fall är effekten knappast ökad integration. Höga löner till tjänstemän på Migrationsverket bidrar till exempel inte till integration, men kanske anses nödvändiga ur andra aspekter.

Det viktiga är ju att få reda på vad pengarna används till och om de gör någon egentlig nytta. Liksom alla omfördelningar bör även den här omfördelningen genomföras endast om den föregåtts av en offentlig diskussion (alltså inte här eller vid middagsbordet, utan i riksdagen och genom medierna). Tystnaden kring det tema som den här tråden handlar om har hittills varit ljudlig. 
  • Anders2015
    Håller med om att det viktiga är att veta vart pengarna tar vägen och till vilken nytta, det är a och o i den ekonomiska frågan (tråden).

Instämmer med dig till 100% att riksdagen och media bär ansvaret, och inte här eller vid middagsbordet eller arbetsplatsen osv. Det har varit tabu att diskutera kostnader runt Sveriges invandrar politik. Men det börjar att lättas och att allt fler partier, politiker tar upp frågan på allvar, lika gäller journalister. 

Men att folket allt mer börjar utrycka sig beror på något, att något går för fort och att det inte finns en rak och ärlig linje kring invandrar frågan blir då befogad.

Ser man till politiska debatter så har det mest varit beskyllningar i stället för att diskutera på en vettig politisk nivå och det smittar givetvis av sig på olika forum bla. Även där måste politiker ta sitt ansvar och diskutera, att stöta ut vissa inger bara tappat förtroende bland folket och väljarna.

Men just nu i min värd så anser jag att kostnaderna stiger lavinartat och att samhället står inför stora utmaningar som ekonomin inte klarar av i den takt som den bör. Därför har jag framtonat en minskad invandring, så vi kan skapa en mer balanserad politik kring frågan och få en insyn mot problemen som uppstår. Därefter kan man politiskt diskutera kring frågan på ett mer ärligt sätt, mer kött på benen, fakta behövs och det mår alla bra av balans i ett samhälle.

Sedan det viktiga man ska kunna debattera utan att beskylla, man ska kunna läsa andras åsikter som man inte gillar utan att anklaga och syssla med paj-kastning eller stöta ut det är sund politik och debatt.

Sedan under livets gång kan många ändra uppfattning och åsikt det är en del av livets resa. Tunnelseende är onödigt och dumdristigt och blir oftast en dyrare nota i dem flesta fall. Men raka rör är något annat, och att våga stå upp och tala i klartext inger respekt och ett ökat förtroende fast det kan vara jobbigt en tid att stå för en åsikt att stå för ett beslut, det saknar många politiker tyvärr vill jag fastslå.
  • Tom Araya

ölburk2 skrev 2015-03-04 11:58:19 följande:
    Nu borde den fungera: http://goo.gl/qk2ckg

Å inget om att Sverige tar emot fler än många andra länder, det vet vi redan å är uttjatat till leda.
    Nej, tyvärr funkade inte den heller.

Svar på tråden Migrationsverket, kostnaden för myndigheten på runt 157 miljarder till och med 2019, behöver 18 MILJARDER extra???!