ölburk2 skrev 2015-03-02 17:25:41 följande:
Allt går inte att lösa med att se det som ett Europeiskt problem, även om du har rätt i sak.
Vi kommer alltid att behöva en inhemsk konsumtion, vi vet aldrig vad som händer utanför våra gränser, så nog tycker jag att vi måste kunna stå på egna ben i den mån det går.
Det är en avvägnings fråga, men en bra åldersfördelning är tillräckligt konkret å går att göra nåt åt.
Arbetsmarkanden.., ja den är just nu troligast ett mer eller mindre olösligt problem, vi behöver ställa om, å det kommer att ta lite tid.
Vi har varit för inriktade på produktion å export av varor, å det kan vi inte fortsätta med i samma utsträckning.
Vi måste tänka om, vårda de stora industrierna som alltid kommer att generera inkomster som t.ex skogen, men annars tror jag vi måste flytta fokus till tjänstesektorn å arbeten som inte går att flytta utomlands, turism å upplevelser är nåt vi kan utveckla nästan i det oändliga, å dom jobben kan inte heller flyttas utomlands.
Å med en alltmer utbredd global välfärd så får fler råd med resor till "exotiska mål" som Sverige.
Ny teknik å automatisering ökar hela tiden.., det sägs att just det kommer att minska behovet av arbetskraft med 50%, så vad det eg kommer att betyda ekonomiskt är svårt att greppa.
De förlorade arbetstillfällena måste ju på nåt vis pareras.., hur har jag ingen bra lösning på, men att vi måste göra det är förstås uppenbart.
Ja jag håller med dig om att integration är ett måste, tyvärr politiseras det för mycket kring den frågan, å har så gjort sen långt tid tillbaka.
Å nu sittter vi där med ett problem som det bara har pratats kring utan att nåt hänt.., fortsätta med att skapa fler invandrarghetton går i vart fall inte., för det skapar bara bråk/problem mellan svenskar å invandrare å mellan invandrarna själva..
Kostnaderna du efterfrågar är svåra att beräkna, det blir bara gissningar å facit kommer endast i efterhand.
Men i vårt läge med en snedvriden åldersfördelning tycker jag kostnadsfrågan är tämligen ointressant.
Det är problemet som måste prioriteras å åtgärdas först, å då får vi ta de initiala kostnader det medför.
Att öka på tjänstesektorn ger ingen tillväxt. Det måste in pengar utifrån också.