• Sophie13

vara förädraledig 100% med barnet deltid på förskola

En fråga då jag vill kolla om detta är ok. Låter lite konstigt i mina öron men har även hört att det är ok.

Kan en förälder bara föräldraledig 100% men ha barnet på förskola 2-3 dgr i veckan? Föräldern tar då bara ut ersättning när barnet är hemma. I vårt fall skulle det handla om detta upplägg under 1,5-2 månader och sen blir barnet ledigt 2 månader tillsammans med oss föräldrar.

Bor i Sthlm och här har jag förstått det som att det är rätt generösa regler..

• Svar på tråden vara förädraledig 100% med barnet deltid på förskola
  • Anonym (-)
    IsDimma skrev 2015-02-28 18:56:24 följande:
    Jag jobbar i Göteborgs kommun och nej, du får inte skjuta på förskolestarten hur länge som helst. Max en månad. Det är iaf vad vi fått till oss förra året när det var aktuellt hos oss senast.
    Bor i Sthlm.
    Sökte plats till september, fick plats i maj.
    Var tvungen att tacka ja eller nej till platsen inom en vecka. Valde att tacka ja för att sedan ringa och meddela att jag inte sökt platsen förns i september. Barnet börjar då.
    Det var helt okej.
    Hade jag däremot själv sökt platsen till maj, så hade det inte varit okej att flytta förskolestarten till september.
  • Sophie13
    Anonym (-) skrev 2015-02-28 19:06:59 följande:

Bor i Sthlm.

Sökte plats till september, fick plats i maj.

Var tvungen att tacka ja eller nej till platsen inom en vecka. Valde att tacka ja för att sedan ringa och meddela att jag inte sökt platsen förns i september. Barnet börjar då.

Det var helt okej.

Hade jag däremot själv sökt platsen till maj, så hade det inte varit okej att flytta förskolestarten till september.

Tack för svar!
  • AnkiC
    Sophie13 skrev 2015-02-28 18:35:14 följande:
    Ska tillägga att jag kommenterar en enstaka händelse och inget som sätts i system för då är det inte bra. Kollade förresten upp sthlms kommun på nätet, verkar vara ok att ha barnet 30 h i veckan om du är ledig/arbetslös.. Du kan alltså gå hemma och slå dank. väldigt olika regler i landet alltså. Det var allt.
    Fast ledig och arbetssökande är ju inte samma sak. Är man arbetssökande har man rätt till plats i alla kommuner. Slå dank? Menar du då ingen sysselsättning alls? Har man rätt till 30 tim i Stockholm då för en 2-åring?
  • Anonym (-)
    AnkiC skrev 2015-02-28 22:36:43 följande:

Fast ledig och arbetssökande är ju inte samma sak. Är man arbetssökande har man rätt till plats i alla kommuner. Slå dank? Menar du då ingen sysselsättning alls? Har man rätt till 30 tim i Stockholm då för en 2-åring?

Södertälje har typ 24 timmar, Sthlms innerstad (där jag bor) har 30 timmar.
  • AnkiC
    Anonym (-) skrev 2015-03-01 00:05:46 följande:
    Södertälje har typ 24 timmar, Sthlms innerstad (där jag bor) har 30 timmar.
    Jaha men man behöver alltså inte ha nån anledning alls då för att söka förskola? Måste man inte ens vara inskriven på arbetsförmedlingen? Man kan få plats för sin ettåring utan nån som helst sysselsättning?

Förlåt ts om jag tjatar men jag kan inte tro att det funkar så. Måste förvissa mig.
  • Anonym (-)
    AnkiC skrev 2015-03-01 00:13:12 följande:

Jaha men man behöver alltså inte ha nån anledning alls då för att söka förskola? Måste man inte ens vara inskriven på arbetsförmedlingen? Man kan få plats för sin ettåring utan nån som helst sysselsättning?

Förlåt ts om jag tjatar men jag kan inte tro att det funkar så. Måste förvissa mig.

Jag har ett kompispar; mamman jobbade, pappan var arbetssökande (dock inte via AF, utan mer privat). Deras dotter började på förskola, heltid, från 1,5-års ålder.

Nu har de fått en bebis. Pappan har fått jobb. Mamman är hemma med bebisen, pappan jobbar, barnet går på förskola 7,5 timmar fyra dagar i veckan.

Detta handlar om Sthlms innerstad.
  • AnkiC
    Anonym (-) skrev 2015-03-01 02:11:33 följande:
    Jag har ett kompispar; mamman jobbade, pappan var arbetssökande (dock inte via AF, utan mer privat). Deras dotter började på förskola, heltid, från 1,5-års ålder.

Nu har de fått en bebis. Pappan har fått jobb. Mamman är hemma med bebisen, pappan jobbar, barnet går på förskola 7,5 timmar fyra dagar i veckan.

Detta handlar om Sthlms innerstad.
    Är det en kommunal fsk eller kooperativ?
  • sagofröken
    AnkiC skrev 2015-02-28 18:08:01 följande:
    Man har inte rätt att ha barn på förskolan under semester men där kan nog kommunen eller förskolan vara givmilda om de vill så det är väl beroende på vart man har sitt barn antar jag. Men man har ju inte semester hur länge som helst. Då är det ju tillfälligt. Att vara f-ledig för ett barn som samtidigt har förskoleplats låter märkligt. Tror inte det går. Du får nog kolla med kommunen.
    Vid föräldraledighet eller arbetssökande har man rätt till 30 timmar förskola i Stockholm stad (alla förskolor inom Stockholm). Gör du INGET (tex är hemmafru eller nåt) har barnet rätt till 15 timmar i veckan från 3 år.
  • AnkiC
    sagofröken skrev 2015-03-01 07:25:41 följande:
    Vid föräldraledighet eller arbetssökande har man rätt till 30 timmar förskola i Stockholm stad (alla förskolor inom Stockholm). Gör du INGET (tex är hemmafru eller nåt) har barnet rätt till 15 timmar i veckan från 3 år.
    Ja det är dom reglerna jag trodde att det var också. Det låter mer rimligt. Men andra hävdar annorlunda här. Att man kan få plats för sin 2-åring utan nån som helst sysselsättning, typ hemmafru.
  • AnkiC

Och med föräldraledig menas ju med syskon och inte de barn man söker plats för så ts kan väl inte göra som hon säger i trådstarten?

• sagofröken
    AnkiC skrev 2015-03-01 07:40:36 följande:

Och med föräldraledig menas ju med syskon och inte de barn man söker plats för så ts kan väl inte göra som hon säger i trådstarten?

Ja precis, föräldraledig med syskon. Men den enskilda förskolan kan göra undantag för föräldrar om det är bäst för barnet.
  • Anonym (-)
    AnkiC skrev 2015-03-01 07:12:39 följande:
    Är det en kommunal fsk eller kooperativ?
    Helt vanlig kommunal förskola på Norrmalm i Sthlm.
  • Sophie13
    AnkiC skrev 2015-03-01 00:13:12 följande:

Ingen fara, jag söker ju själv svaret. Jag trodde man inte behövde ha någon anledning för att söka förskoleplats men det verkar ju inte vara så. Tror dock det var ok på nga förskolor jag/bekanta varit i kontakt med.. Dock är många privata. Sen kan man ju hoppas att ingen sätter sin 1 åring på förskola för att sen sitta hemma förutsatt att det inte finns andra bakomliggande orsaker. Men som sagt, jag måste nog prata med förskolan/kommunen. Alternativet är ju att min man är tjänstledig istället den tid som barnet är på förskola.
  • AnkiC
    Sophie13 skrev 2015-03-01 15:18:40 följande:
    Ingen fara, jag söker ju själv svaret. Jag trodde man inte behövde ha någon anledning för att söka förskoleplats men det verkar ju inte vara så. Tror dock det var ok på nga förskolor jag/bekanta varit i kontakt med.. Dock är många privata. Sen kan man ju hoppas att ingen sätter sin 1 åring på förskola för att sen sitta hemma förutsatt att det inte finns andra bakomliggande orsaker. Men som sagt, jag måste nog prata med förskolan/kommunen. Alternativet är ju att min man är tjänstledig istället den tid som barnet är på förskola.
    Ok. Angående att vara tjänstledig så är det isf inte ett berättigande att få förskoleplats heller om nu inte förskolan gör ett undantag. Det är egentligen enbart arbete, studier, arbetssökande, föräldraledig med bebis som ger berättigande av plats för ett barn under 3 år. Eller om barnet har ett särskilt behov av nåt slag. Men du får väl ringa och kolla. Meddela gärna vad de säger.
  • Sophie13
    AnkiC skrev 2015-03-01 16:17:36 följande:

Ok. Angående att vara tjänstledig så är det isf inte ett berättigande att få förskoleplats heller om nu inte förskolan gör ett undantag. Det är egentligen enbart arbete, studier, arbetssökande, föräldraledig med bebis som ger berättigande av plats för ett barn under 3 år. Eller om barnet har ett särskilt behov av nåt slag. Men du får väl ringa och kolla. Meddela gärna vad de säger.

Absolut. Ja egentligen vill vi inte att barnet ska gå överhuvudtaget men att tacka ja och skjuta på starten är ej aktuellt och att tacka nej funkar inte heller då barnet ändå hade behövt börja till hösten. Så det handlar om att ha barnet väldigt få och korta dagar under cirka 2 månader för att ändå ge barnet någon typ av kontinutet.
  • sagofröken

"2.1 Förskola erbjuds barn vars föräldrar förvärvsarbetar, studerar, är föräldralediga enligt föräldraledighetslagen för vård av annat barn, är arbetslösa och aktivt söker arbete, eller till följd av barnets eget behov."

Regeln lyder ordagrant så här.

I Stockholm har jag förstått att förskolorna är flexiblare än på de flesta andra ställen, så om det anses vara bäst för barnet kan det ändå få gå när föräldern inte uppfyller ett av de kraven. Ett vanligt exempel är om föräldrarna jobbar skift/natt/stötvis, då kan det anses bättre för barnet att få gå kontinuerligt under verksamhetstid (9-15) och vara med på alla rutiner, än att komma sällan eller konstiga tider till förskolan. 

• pigglet

Precis som ovanstående säger: Lagligt har man ingen rätt till förskoleplats i ert fall. Däremot har Stockholm väldigt "generösa" regler, så du får väl kolla vad som gäller där.

Sedan undrar jag gentemot arbetsgivaren - tycker DE att det är ok att någon är föräldraledig men har barnet på förskolan?

• Anonym (Puckat)

Föräldraledighet är för barnens skull och inte för att föräldern har lust och vara ledig & göra lite som han/hon vill..

Varför skaffa barn om man inte vill ta hand om dom, puckat!

Svar på tråden vara förädraledig 100% med barnet deltid på förskola