• Anonym1o2

"lura" försäkringskassan?

Jag är just nu föräldrarledig och blev arbetslös precis innan jag fick barn. Mitt barn blir nu 15 månader och jag söke jobb som en dåre. Jag får trots bra cv och allt, inte en enda intervju och börjar känna ganska stressad. Tog ut lite fler dagar under barnets första år, och nu börjar det bli fattigt..

Barnets far jobbar och det är tänkt att han ska vara hemma med barnet så fort jag får ett jobb.

Barnet ska börja förskola först i augusti och jag undrar nu om jag kan säga att en släkting är hemma med barnet på dagarna för att jag på så sätt ska kunna få A-kassa istället för att slösa på min/vår föräldrarpenning? Är det någon som gjort på detta sätt och kringgått systemet? Att man anger släktingen som dagmamma fastän man själv är hemma med barnet och samtidigt får a-kassa? Och självklart fortsätter stt söka jobb, vill inte vara utan en dag till...

• Svar på tråden "lura" försäkringskassan?
  • mia1234

Kan du bevisa att denna släkting inte jobbar å kan ha ditt barn så kan du sätta upp att den har hand om barnet under tiden du söker jobb eller om du skulle få jobb

• Almina

Om du söker jobb, kan gå på ev AMS-möten eller liknande och har barnomsorg ordnad ifall du skulle få jobb så ska det väl vara ok att få a-kassa även om du är hemma med barnet. Men om du får ett jobb måste du ju ha någon som kan ta hand om barnet direkt.

• mia1234

Jag hade inte dagis den första månaden jag skrev in mig. För min var de inga problem

• modsey

Om du verkligen kan ta ett jobb och i så fall har barnomsorgen avklarad så är det inte att lura någon. Man behöver inte ha dagis för att få stämpla, men som sagt var man måste ha barnomsorg av något slag även om det är en pensionerad farfar eller vem det nu är.

• Maddi

Det är sånna som du som gör att dom måste sätta hårdare regler och de drabbar alla, även dom som inte fuskar....

• Kasperina

Bedrägeri är aldrig ett bra alternativ, kommer de på er kan det påverka din möjlighet till anställning, och det kommer att generera en väldig massa extrajobb. Ni får lov att göra som alla andra, när dagarna är slut får ni skola in på förskola. Har ni råd att låta din man vara hemma medan du går på A-kassa? Annars får han helt enkelt låta bli att vara pappaledig.

• Almina
    Kasperina skrev 2015-03-01 10:15:58 följande:

Bedrägeri är aldrig ett bra alternativ, kommer de på er kan det påverka din möjlighet till anställning, och det kommer att generera en väldig massa extrajobb. Ni får lov att göra som alla andra, när dagarna är slut får ni skola in på förskola. Har ni råd att låta din man vara hemma medan du går på A-kassa? Annars får han helt enkelt låta bli att vara pappaledig.

Jag håller med om att bedrägeri är ett riktigt dåligt alternativ. Men finns det någon anledning för TS att ljuga för Försäkringskassan? Är det inte ok att vara hemma med barnet med a-kassa, så länge barnomsorg kan ordnas omgående om TS får jobb?

TS: Hur löser ni barnomsorgen om du får ett jobb som börjar imorgon?
  • Natulcien
    Almina skrev 2015-03-01 12:30:24 följande:
    Jag håller med om att bedrägeri är ett riktigt dåligt alternativ. Men finns det någon anledning för TS att ljuga för Försäkringskassan? Är det inte ok att vara hemma med barnet med a-kassa, så länge barnomsorg kan ordnas omgående om TS får jobb?

TS: Hur löser ni barnomsorgen om du får ett jobb som börjar imorgon?
    Att "bara" vara arbetslös, d.v.s. inskriven på AF, kan hon ju vara medan hon är hemma med barnet. Men så fort hon vill kvittera ut A-kassa så krävs det att hon har ordnad barnomsorg. Man måste ange vilken barnomsorg man har när man ansöker om A-kassa. A-kassan är ju ett ekonomiskt stöd medan man söker jobb, det är inte till för att vara hemma med sitt barn för att man "inte vill slösa på F-penningen"...
  • Almina
    Natulcien skrev 2015-03-01 12:40:03 följande:

Att "bara" vara arbetslös, d.v.s. inskriven på AF, kan hon ju vara medan hon är hemma med barnet. Men så fort hon vill kvittera ut A-kassa så krävs det att hon har ordnad barnomsorg. Man måste ange vilken barnomsorg man har när man ansöker om A-kassa. A-kassan är ju ett ekonomiskt stöd medan man söker jobb, det är inte till för att vara hemma med sitt barn för att man "inte vill slösa på F-penningen"...

Det låter ju rimligt! Men hur ser kraven ut för barnomsorgen? Räcker det inte med att man har barnomsorg klar ifall man får jobb? Söka jobb kan man ju göra medan barnet sover och på kvällen när ens partner har kommit hem.
  • Natulcien
    Almina skrev 2015-03-01 12:48:59 följande:
    Det låter ju rimligt! Men hur ser kraven ut för barnomsorgen? Räcker det inte med att man har barnomsorg klar ifall man får jobb? Söka jobb kan man ju göra medan barnet sover och på kvällen när ens partner har kommit hem.
    Kraven är att barnomsorgen ska vara ordnad så att man kan ta ett jobb från ena dagen till den andra. Och man ska ange vem som står för barnomsorgen när man skickar in en ansökan om A-kassa.
    Dessutom ska man ju aktivt söka jobb, gå på intervjuer, kanske spontanbesöka olika företag, gå på möten på AF etc. Allt sånt sker dagtid, mellan 9-17 och lär vara svårt att göra just när bebisen sover eller på kvällen.
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-03-01 13:29:42 följande:
    Kraven är att barnomsorgen ska vara ordnad så att man kan ta ett jobb från ena dagen till den andra. Och man ska ange vem som står för barnomsorgen när man skickar in en ansökan om A-kassa.
    Dessutom ska man ju aktivt söka jobb, gå på intervjuer, kanske spontanbesöka olika företag, gå på möten på AF etc. Allt sånt sker dagtid, mellan 9-17 och lär vara svårt att göra just när bebisen sover eller på kvällen.
    vill nog påpeka att det för den sakens skulle inte alls behöver vara dagis/dagmamma.
    Huvudsaken är att man kan ta ett jobb ena dagen från den andre om man erbjuds.Vi uppgav farfar till vårt stora barn en sommar när jag stämplade, självklart hade farfar kunnat ta barnet om jag erbjudits jobb.
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-03-01 15:09:23 följande:
    vill nog påpeka att det för den sakens skulle inte alls behöver vara dagis/dagmamma.
    Huvudsaken är att man kan ta ett jobb ena dagen från den andre om man erbjuds.Vi uppgav farfar till vårt stora barn en sommar när jag stämplade, självklart hade farfar kunnat ta barnet om jag erbjudits jobb.
    Självklart. Privata alternativ räknas också som barnomsorg.
  • Gladskit

Du ska ju stå till arbetsmarknadens förfogande för att ha rätt till a-kassa. Gör du det fullt ut så kan jag inte se att du lurar någon. Dvs om du är beredd att ta ett arbete som du blir anvisad.

• Dixie

TS - vad gör du om du får ett jobb? Vem kommer att ta hand om barnet då? 

Svar på tråden "lura" försäkringskassan?