• Äldre 28 Feb 23:54
    3140 visningar
    3 svar
    3
    3140

    ensam 30ig man, får jag adoptera?

    Hejsan är 30år och ensam, lyckas inte med bedriften att träffa en kvinna för fortplantning så jag börjar nu intressera mig för att adoptera. Har en god ekonomi och egen lägenhet, min dröm har alltid varit att bilda familj och bli pappa. Får man som singelman adoptera i Sverige? Måste jag ingå ett skenäktenskap med en annan man för att få tillstånd?

  • Svar på tråden ensam 30ig man, får jag adoptera?
  • Äldre 28 Feb 23:58
    #1

    www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Ensamstaende/

    Enligt svenska regler så får du. Däremot är det mycket få givarländer som kan tänka sig att adoptera bort barn till ensamstående män.

  • Äldre 1 Mar 00:04
    #2

    Vad jag hört finns det få barn ute för adoption och köerna är långa. Tror att du som ensam man hamnar långt bak i listan hos givarländerna.

    Jag tycker du ska hitta en kvinna som är i samma situation som du. Jag lovar, det finns många! Ni kommer överens och hon insemineras. En väninna gjorde det med ett gaypar och har nu två fantastiska pappor till hennes son. Allt funkar jättebra och pojken är så älskad.

  • Äldre 29 Mar 19:22
    #3

    Att ingå skenäktenskap med en annan man är ingen bra strategi! Det är svårare för samkönade par att adoptera än för singelmän. Ta kontakt med Adoptionscentrum. Om du kan tänka dig ett barn över tre år och/eller med något funktionshinder så är det inte omöjligt att de kan hjälpa dig. De har förmedlat barn till ensamstående män förut.

Svar på tråden ensam 30ig man, får jag adoptera?