• Anonym (Igen)

Malmöskola stängs efter våld och hot – för farligt för elever och personal.

Våld, hot och besök av kriminella vuxna. Till slut blev det för mycket för lärarfacken vid Värner Rydénskolan i Rosengård, Malmö, vars skyddsombud nu stängt högstadieskolan.

Hur kan detta vara möjligt när skolorna i Rosengård är de skolor som får mest pengar per elev i hela Sverige??

www.metro.se/nyheter/malmoskola-stangs-efter-vald-och-hot-for-farligt-for-elever-och-personal/EVHoca!92Xn28XLvhyqc/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-01 21:23
    Uppdrag Granskning har gjort reportage om denna "mångkulturella" skola.

• Svar på tråden Malmöskola stängs efter våld och hot – för farligt för elever och personal.
  • Anonym (gillar Malmö)
    Anonym (Malmö) skrev 2015-03-03 13:06:24 följande:
    Det område är inte lugnt. Mest invandrare och många svartklubbar där. Någon har blivit mördad där och i svartklubbarna höjs det fram pistoler och hot av män med täckt ansikte.

Polisen har dessutom infört förbud att köra där nattetid, på en gata i Annelund. Det är bara för dig att läsa på vägskylten som står på bägge sidor av gatan. Annelund är bara en förlängning av Rosengård. Några kiosker och allmänt slitet område.
    Som sagt det du pratar om är inte Annelund utan Norra Sofielunds Industriområde.
  • Hendriette

Det ligger inte några svartklubbar på Annelund. Det finns däremot svartklubbar på industriområdet som ligger på andra sidan Enskifteshagen. Annelund är bara Vitemöllegatan (Den korsas endast av två gator inom området (Baskemöllegatan och Norra Grängesbergsgatan) och Enskifteshagen (grönområde) och den är definitivt inte avstängd på nätterna. Annelund har väldigt liten koppling till Rosengård (det finns en gångtunnel under järnvägen på i ena hörnet) annars så är det Amiralsgatan eller Lönngatan som gäller när man ska ta sig med bil till Rosengård. Att de stängde av Norra Grängesbergsgatan berodde ju på svartklubbarna i Norra Sofielunds Industriområde inte på Annelund och avspärrningarna lär ju inte ha börjat från efter Vitemöllegatan. Området är inte slitet utan det består av välskötta bostadsrättsföreningar med fina gårdar t.ex www.jamlikheten.se/ , www.svenstorp2.se/ eller svenskafolkbyggen.se/ tyvärr är det granne till ett missbrukat industriområde men området i sig är det absolut inget fel på.

• Ascendere
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-03 10:58:25 följande:
    Jag är unik. Visst, det finns många som delar mina intressen och som har samma värderingar som jag och liknande erfarenheter, men just denna kombinationen av erfarenheter, intressen och värderingar är det som gör mig unik. På samma sätt är det med länder och kulturer. Visst det finns köttbullar i andra länder och annat som vi anser svenskt, men kombinationen av traditioner, värderingar osv är det som till slut blir det svenska. På samma sätt är det med alla andra kulturer i världen.

Om man säger att det inte finns en svensk kultur säger man samtidigt att det inte finns någon fransk kultur, eller amerikansk, eller persisk, eller marockansk.
    Absolut, jag håller med till 100%.

Jag trodde ett tag att Velouria ovan ville göra ett case av att det inte går att definera svensk kultur och därför finns den inte. 
    Det finns många som försöker hävda det, alternativt smutskasta och kränka svenskar och vår kultur i någon sorts falsk ödmjukhet, färska exempel är Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt.
  • Förtryckt
    ölburk2 skrev 2015-03-03 11:47:32 följande:
    Tja skolan öppnades ju, å jag tycker målet med stängningen är uppnått .., iaf om de åtgärder som näms, verkligen genomförs å inte bara blir till ord.
    På det hela taget bra agerat av skyddsombudet, å nåt som verkar ha lett till önskat resultat.
    Bra! Skolan öppnades efter genomförda åtgärder.
    Nu kanske de framtida eleverna kan få betyg också.

T o m i min högstadieskola (så långt från Rosengård som bara möjligt om ni hajar) så kom det äldre elever tillbaka och rökte, muckade gräl och avbröt lektioner. Lärarna kunde inte göra ett skit åt det, men i min skolas fall var de ett litet fåtal.

Om skolplikt:
    Sverige har skolplikt fram till årskurs nio så de måste tillgodose adekvat utbildning för alla elever fram tills dess. Skolplikt innebär att ALLA fram till åk nio ska få gå i skolan - hoppas det sker även i problemområdena.
    ---
  • Förtryckt

Åhhh den där rektorn!! Hon borde ju bli politiker!

Se från 31:45 när hon svarar på frågan om hon skulle låta sina tre barn växa upp i Rosengård och gå på skolan.
    PUH!

---
  • Anonym (?)

Mycket åsikter, lite fakta.

Har någon av en ens varit på Värner Rydénsskolan?

Och nej, UG handlar inte om den skolan. Och klippet i UG är nästan tio år gammalt.

• Anonym (?)
    Förtryckt skrev 2015-03-03 14:56:44 följande:

Åhhh den där rektorn!! Hon borde ju bli politiker!

Se från 31:45 när hon svarar på frågan om hon skulle låta sina tre barn växa upp i Rosengård och gå på skolan.
    PUH!

---
    Nä, jag hoppas att hon får vara kvar på Rosengårdsskolan, hon har gjort väldigt mycket bra där och vänt utvecklingen på ett fantastiskt sätt.

Eller du kanske vet mer om vad hon gjort? Berätta gärna.
  • Förtryckt
    Anonym (?) skrev 2015-03-03 16:17:26 följande:
    Nä, jag hoppas att hon får vara kvar på Rosengårdsskolan, hon har gjort väldigt mycket bra där och vänt utvecklingen på ett fantastiskt sätt.

Eller du kanske vet mer om vad hon gjort? Berätta gärna.
    Jag vet ingenting om hennes arbete på skolan, jag reagerade på vad hon sade och hur hon sade det i filmen. Inget annat.
    Hon är duktig på snömos och att vända på meningarna för att undvika frågan. That's all.
    ---
  • Anonym (?)
    Förtryckt skrev 2015-03-03 16:34:24 följande:
    Jag vet ingenting om hennes arbete på skolan, jag reagerade på vad hon sade och hur hon sade det i filmen. Inget annat.
    Hon är duktig på snömos och att vända på meningarna för att undvika frågan. That's all.
    ---
    Ok. Vad hade själv sagt om du var rektor på skolan och fick den frågan?
  • Anonym (va)
    Anonym (Malmö) skrev 2015-03-03 12:57:15 följande:
    Oj och du bor i Malmö? Har du varit i Rosengård eller Kroksbäck? Det är ett enormt område. Sträcker sig från den stora moskén och motorvägen hela vägen till Östra Sorgenfri och runt om!

Du verkar inte ens ha varit i Persborg. Några tre st hus säger du well well.

Möllevången är bara ett blatteområde med några utvalda hus där hippie svenskar bor. Mölln är stökig. Poliserna har jobbat rätt hårt för att göra möllan mer säkert. Kameror har satts upp på torget bla. Men håller med att möllan inte är värst. Kan vara mysigt att ta sig en öl där, men faktum kvarstår att 80% är invandrare typ araber. Även Södervärn är samma.
    Ja och jag tycker inte att Rosengård är särskilt stort för att vara en stadsdel. Hela Malmö är förövrigt inte särskilt stort, cykelavstånd till det mesta. Men vi har uppenbarligen olika uppfattningar om vad som är stort. Du kanske jämför med svedala eller nåt och jag med nåt större, vad vet jag.

Och ja, jag har varit i Persborg och tycker verkligen att det är litet. Och det är som sagt bara ett område, inte en stadsdel.

Och ang Mölllan. Jag bodde på Möllan i många år utan att nånsin vara rädd. Och i mina ögon så har det isf snarare blivit värre än bättre de senaste åren efter hipsterfieringen.
  • Anonym (va)
    Anonym (Malmö) skrev 2015-03-03 12:57:15 följande:
    Oj och du bor i Malmö? Har du varit i Rosengård eller Kroksbäck? Det är ett enormt område. Sträcker sig från den stora moskén och motorvägen hela vägen till Östra Sorgenfri och runt om!

Du verkar inte ens ha varit i Persborg. Några tre st hus säger du well well.

Möllevången är bara ett blatteområde med några utvalda hus där hippie svenskar bor. Mölln är stökig. Poliserna har jobbat rätt hårt för att göra möllan mer säkert. Kameror har satts upp på torget bla. Men håller med att möllan inte är värst. Kan vara mysigt att ta sig en öl där, men faktum kvarstår att 80% är invandrare typ araber. Även Södervärn är samma.
    Och ang Möllan: faktum kvarstår att 80% är invandrare typ smålänningar.
  • Anonym (va)
    Anonym (gillar Malmö) skrev 2015-03-03 13:53:20 följande:
    Som sagt det du pratar om är inte Annelund utan Norra Sofielunds Industriområde.
    Jag tror inte att "Malmö" har så bra koll på Malmö....
  • Förtryckt
    Anonym (?) skrev 2015-03-03 17:07:03 följande:
    Ok. Vad hade själv sagt om du var rektor på skolan och fick den frågan?
    Hade försökt säga något som INTE lät falskt. Om det inte hade gått så hade jag sagt "ingen kommentar" om frågor om mina egna barn.
    ---
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (va) skrev 2015-03-03 20:49:31 följande:
    Och ang Möllan: faktum kvarstår att 80% är invandrare typ smålänningar.
    Japp. Jag har bott vid Möllan. Många smålänningar, stockholmare och folk från andra delar av Skåne.
Svar på tråden Malmöskola stängs efter våld och hot – för farligt för elever och personal.