• Serla

    Från vilken ålder hade ni era barn framåtvända i bilen?

    Ja, som frågan i rubriken lyder. Har fått olika bud från olika håll så jag tänkte kolla med er här vad som är vanligast. Skulle bli jättetacksam om ni tog er tid att svara. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Från vilken ålder hade ni era barn framåtvända i bilen?
  • Flickan och kråkan

    Våra äldsta vändes vid 5,5 respektive 6,5 års ålder. Har små pojkar så de hade fått plats själva i bakåtvända stolar längre, men vi har ytterligare ett yngre barn och tre bakåtvända bilstolar fungerade inte praktiskt. 

  • Anonym (små barn)

    Första nästan 5 år. Har tur att ha små barn så dom kan sitta bakåtvänt länge. Har en 4-åring nu, som nog kan sitta ett år till ungefär.

  • Linux1003

    Man ska naturligtvis vänta så länge så möjligt men när det gäller båda mina barn så fick vi sätta dem framåtvända när de var ca 3,5 år. De var alldeles för långa och satt med knäna i bröstkorgen och det blir inte hållbart när man åker längre sträckor. Men som sagt, säkrast att ha stolarna bakåtvänt så länge så möjligt.

  • Mercurialis

    Första barnet var 4 år, när han vändes framåt.

    Andra barnet är 5 år och sitter fortfarande bakåtvänd i min bil. Han sitter sedan ett år tillbaka framåtvänd i sin pappas bil.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Archandra

    Vi vände äldsta dottern ett par veckor innan hon fyllde fem. Lilla dottern är snart 4,5 och kommer åka baklänges så länge hennes stol passar, dvs sannolikt åtminstone till jul.

  • Pescetarian

    Mitt barn är fyra år och sitter fortfarande bakåtvänd. Stolen kommer att vändas antingen då barnets öron kikar upp över huvudstödet, eller då det blir _alldeles_ för trångt för benen. Jag kan tänka mig att det kanske blir kring 5-5,5-års ålder. Inte innan femårsålder iaf, skulle jag gissa.

    Barnet är 107 cm lång (ev. något längre).

  • Natulcien

    Vi vände precis vår son som snart är 4,5 år. Han satt inte längre bra i stolen. Huvudet stack upp för mycket och benen ihopknölade. Han är 111 cm.

  • BinaBurner

    Sonen är 4 år om några veckor och sitter bakvänt fortfarande. Han har fortfarande mycket utrymme och kommer kunna använda stolen i åtminstone ett år till. Han är nu 108cm lång och väger 19 kg. 

  • Anonym (!)
    Linux1003 skrev 2015-03-02 11:18:55 följande:

    Man ska naturligtvis vänta så länge så möjligt men när det gäller båda mina barn så fick vi sätta dem framåtvända när de var ca 3,5 år. De var alldeles för långa och satt med knäna i bröstkorgen och det blir inte hållbart när man åker längre sträckor. Men som sagt, säkrast att ha stolarna bakåtvänt så länge så möjligt.


    Extremt långa barn eller väldigt liten bil, alt urkassa stolar.
  • Serla

    Tack, till er alla som har svarat i tråden! 
    Det blev en bakåtvänd stol. Hade precis köpt den när jag såg filmen som en av er hade postat här, skitläskig film btw... 

Svar på tråden Från vilken ålder hade ni era barn framåtvända i bilen?