• Milous mamma

Fråga ang fp efter min dotters 1 års dag

Hej! Jag behöver hjälp då jag inte hittar svar på min fråga på försäkringskassans hemsida. Jag tar nu ut 4/dgr i veckan men har förstått att när min dotter fyller 1 år behöver jag ta ut 5 dgr/vecka. Kan jag blanda sjukpennindagar och lägstanivådagar så att det blir 5 dagar eller är det bara sjukpenningnivå som gäller? Jag skulle vilja vara hemma till min dotter är 1,5 år, några tips på hur jag kan lösa detta. Min dotter är 3 månader nu. Stort tack för svar

• Svar på tråden Fråga ang fp efter min dotters 1 års dag
  • Flickan och kråkan

Man kan blanda. Det spelar ingen roll om det är lägsta-nivå-dagar eller sgi-dagar man tar ut bara du tar ut fullt 5 dagar/veckan om du inte jobbar alls. Vill ni vara hemma länge så försök att ta ut så lite dagar ni bara kan första året. 

• Milous mamma
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-02 08:22:09 följande:

Man kan blanda. Det spelar ingen roll om det är lägsta-nivå-dagar eller sgi-dagar man tar ut bara du tar ut fullt 5 dagar/veckan om du inte jobbar alls. Vill ni vara hemma länge så försök att ta ut så lite dagar ni bara kan första året. 

Stort tack för ditt svar. Vet du även hur det är med att ta ut lägsta dagar på helger? Behöver jag ta antingen mån eller fre för att ta ut dagar och kan jag blanda barnens dagar eller måste det vara samma barn?
  • Lillflickan

Tips som jag inte tänkte på är att om det går inte ta ut dagar första året alls, eller väldigt lite. Sen när barnet blir ett måste man ta ut fullt, fem dagar. Sen om man vill börja jobba deltid när man jobbar kan man använda de dagar man inte tog till att fylla upp så inte sgi sänks. Då får man samma mängd pengar över perioden men bara lite annorlunda utspritt, och utan att förlora sgi. Hoppas du förstår.

• Flickan och kråkan
    Milous mamma skrev 2015-03-02 09:25:29 följande:

Stort tack för ditt svar. Vet du även hur det är med att ta ut lägsta dagar på helger? Behöver jag ta antingen mån eller fre för att ta ut dagar och kan jag blanda barnens dagar eller måste det vara samma barn?

Lägsta-nivå-dagar kan du ta på helgen utan att ta mån el. fredag. Du kan blanda dagar från olika barn som du vill bara summan blir rätt totalt.
Svar på tråden Fråga ang fp efter min dotters 1 års dag