• DenNamnbitne

VÄLJ EN FAVORIT!

Vilket av dessa gossenamn som slutar på -or är din favorit???

Välj inte det vanligaste namnet bara för att det känns mest bekant. Det kan vara det finaste, men det är heller inte säkert. 

Namnen är av rätt olika slag.

1) Haldor-Halvor=Traditionella nordiska namn
    2) Hildor-Vidor=Svenska nybildningar (från 1800-talet eller tidigt 1900-tal)
    3) Isidor-Melchior=Utländska namn av olika slag, vissa gamla i Sverige

Själv är jag väldigt förtjust i denna namnändelse och tycker om de flesta. Vilka gillar ni/ogillar ni och har jag glömt några guldkorn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden VÄLJ EN FAVORIT!
  • DenNamnbitne
    annieh897 skrev 2015-03-03 18:40:03 följande:

1. Teodor
    2. Isidor
    3. Hildor
    4. Igor
    5. Astor

Tack för ditt svar! Intressant att se vad du gillar GladMärkligt att inte Igor fått någon röst
  • DenNamnbitne
    Anonym (hejja_aldor) skrev 2015-03-03 19:51:20 följande:

Gillar verkligen Aldor! Hörde det första gången när vi flyttade ut på landet. Vår granne heter Aldor (är ca 85 år). Visst passar det namnet småkillar också!

Ja, det är ett häftigt namn! Finns några sådana där namn som borde vara i startgroparna att kunna bli poppis igen Skrattande
  • DenNamnbitne
    Fenna skrev 2015-03-03 21:52:12 följande:

Teodor är vackert, tyvärr blir det säkert Teo.  

Andor tycker jag också om.

Håller med om Teodor, Teo blir så himla trist, förstår inte hur folk kan använda det som tilltalsnamn.
  • DenNamnbitne
    winterlilja skrev 2015-03-04 10:48:00 följande:

Valde mellan Aldor och Andor, båda riktigt fina!

Såg en på ett brittiskt program som hette Bendor. 

Vad roligt att du gillar Aldor och Andor. Andor är ju ett intressant bortglömt namn. En gång var det ett rätt vanligt namn med tros ha trängts undan av Anders.

Bendor hade jag aldrig hört, men intressant och rätt coolt faktisktTomte
  • DenNamnbitne

Vissa av de namn som ej fått röster borde väl egentligen kunna få det?

Haldor - Rätt tufft, tänk på författaren Halldor Laxness
    Idor - Häftig maskulinform av Ida, visserligen är nog Idar finare
    Nikanor - Gammalt grekiskt, finns ju svenska författaren Nikanor Teratologen
    Igor - Trodde jag var lite av ett modenamn. Häftigt ryskt, älskar Stravinskij!
    Nestor - Trodde jag också låg i tiden. Rätt poppis förr på Åland. Betjänt i Tintin.
    Nandor - Fint ungerskt namn
    Junior - Fånigt men trodde nog att det hade sympatisörer
    Melchior - Ej särskilt fint men intressant

Följande trodde jag nog ej skulle gå så bra

Gundor
    Heldor
    Mindor
    Edor
    Vidor
    Randor 
    Halvor
    Gabor

• DenNamnbitne

Namnens popularitet under de senaste tio åren är denna:

Teodor ? 3827
    Hektor ? 346
    Isidor ? 130
    Astor ? 104
    Igor - 89
    Junior ? 78
    Vigor ? 68
    Castor ? 51
    Sandor ? 37
    Nestor ? 28
    Aldor ? 20
    Edor ? 14
    Andor - 13
    Gregor ? 12
    Mandor ? 11
    Nandor ? 11
    Taylor - 5

• MrsFreud
    DenNamnbitne skrev 2015-03-04 10:11:08 följande:
    Nikanor är absolut ett häftigt namn. Synd att ingen röstat på det!
    Hade absolut kunnat röstat på det. Om det inte vore för att det namn vi valt till ett utav våra kommande barn finns med på listan, tillsammans med ett släktnamn som jag också älskar.
  • DenNamnbitne
    MrsFreud skrev 2015-03-08 19:38:44 följande:
    Hade absolut kunnat röstat på det. Om det inte vore för att det namn vi valt till ett utav våra kommande barn finns med på listan, tillsammans med ett släktnamn som jag också älskar.
    Tack för det i alla fall! Men det är ju såklart förstavalen jag är ute efter så du gjorde alldeles rätt.
  • DenNamnbitne

Vad tycker ni om Igor? 

Är det något ni gillar/ogillar? Måste man ha anknytning till Ryssland för att använda det?

• fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-03-11 09:47:35 följande:
    Vad tycker ni om Igor? 

Är det något ni gillar/ogillar? Måste man ha anknytning till Ryssland för att använda det?
    Coolt! Tycker inte att man nödvändigtvis måste ha anknytning någonstans för att använda ett namn så länge man är okej med att folk kommer förutsätta/undra att det är så.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-03-11 17:02:55 följande:
    Coolt! Tycker inte att man nödvändigtvis måste ha anknytning någonstans för att använda ett namn så länge man är okej med att folk kommer förutsätta/undra att det är så.
    Håller med! Jag tycker dock att man måste vara medveten om rysslandskopplingen och man bör ju vara lite intresserad av rysk kultur och så vidare.
  • DenNamnbitne
    Resultat vid 70 röster:

1. Teodor, Isidor - 15 röster
    3. Astor - 8 röster
    4. Hektor - 7 röster
    5. Taylor - 4 röster
    6. Vigor, Sandor - 3 röster
    8. Lindor, Valdor, Junior - 2 röster
    11. Andor, Hildor, Aldor, Mandor, Gregor, Castor, Tibor, Minor, Melchior - 1 röst
    20. Haldor, Randor, Halvor, Idor, Gundor, Heldor, Mindor, Edor, Vidor, Nikanor, Igor, Nestor, Nandor, Gabor - 0 röster
  • Anonym (Fin)

Jag hittade en ny favorit.
    Tack!!!!!!!!!

Aldor.

• Anonym (Några fina, andra inte så fina)

Jag tycker att följande är fina:
    Teodor
    Astor
    Aldor
    Sandor

Igor för tankarna till en rysk gubbe tycker jag.

Taylor och Junior är de jag har svårast för, de känns för oseriösa.

Nikanor får mig att tänka på en bevingad häst i en saga.

• DenNamnbitne
    Anonym (Fin) skrev 2015-04-03 14:40:52 följande:

Jag hittade en ny favorit.
    Tack!!!!!!!!!

Aldor.

Roligt att höra att du hittat ett namn du gillar!!
  • Briana

Det finns få namn med den ändelsen som jag gillar. Jag tycker helt enkelt inte att den passar in på svenska namn. Oftast så finns ju dessa namn redan med en svensk ändelse som passar in här: Melchior - Melker,  Halvor - Halvar o.s.v..

Junior innebär ett speciellt problem: i USA används det när en son får samma förnamn som fadern, då sätter man Jr efter för att skilja dem åt. Som eget namn utan samband med faderns, blir det bara konstigt. Och Taylor är ett efternamn...

Rent ljudmässigt så gillar jag dock namnet Eldor - det finns inte med på din lista.

• Briana
    DenNamnbitne skrev 2015-03-11 09:47:35 följande:

Vad tycker ni om Igor? 

Igor är fruktansvärt, p.g.a. att det är ett vanligt namn i skräck- och våldsfilmer. Om det finns en lite förståndhandikappad, storväxt man som gräver upp lik och säljer, eller fungerar som en vakthund som går att bussa på folk utan att den tänker själv, så kan vara säker på att han heter Igor...
  • IsDimma

Mindor. Pluggade ihop med en med det efternamnet. Han kallades det. Och det är fint som förnamn också

• DenNamnbitne
    IsDimma skrev 2015-04-12 20:26:41 följande:

Mindor. Pluggade ihop med en med det efternamnet. Han kallades det. Och det är fint som förnamn också

Kula att höra, det är ju ovanligt som attan Skrattande
  • DenNamnbitne
    Resultat vid 88 röster:

1. Teodor - 21 röster 
    2. Isidor - 17 röster

3. Astor, Hektor - 8 röster
    5. Taylor - 5 röster
    6. Vigor, Sandor - 4 röster
    8. Lindor - 3 röster 
    9. Valdor, Junior, Castor, Aldor - 2 röster

13. Andor, Hildor, Mandor, Tibor, Minor, Melchior, Gregor, Nandor, Mindor, Haldor  - 1 röst
    23. Randor, Halvor, Idor, Gundor, Heldor, Edor, Vidor, Nikanor, Igor, Nestor, Gabor - 0 röster
Svar på tråden VÄLJ EN FAVORIT!