• Anonym (Äntligen)

SENSATION!! Muslimsk världsledare: Terrorismen är religiöst motiverad!

Är det detta som krävs för att Islam ska börja reformeras och kritiseras på allvar? Att muslimska ledare själva säger som det är? Varför kunde inte västländer själv inse detta? Är det medvetet att man väntar och låter muslimska länder själva beskriva problemen och kopplingen till Islam?:

Samtidigt som många politiker och media i västvärlden, inte minst i Sverige men även USA:s president Barack Obama, förnekar att islamsk terrorism är religiöst motiverad går nu muslimska världsledare ut och hävdar att islamsk terrorism är just religiöst motiverad.

Muslim World League, vilket är en internationell muslimsk konferens, höll möte i Mecka i Saudiarabien nyligen. Generalsekreteraren för konferensen, Abdullah bin Abdelmohsin al-Turki, hävdade att den islamska terrorismen är religiöst motiverad. Will McCants, amerikansk expert och ledare för ett projekt vars syfte är att bygga relationer mellan västvärlden och islam, menar att att Obama kanske undviker att koppla ihop islam och terrorism för att ge muslimer utrymme att själva debattera frågan.

McCants påpekar att Obamas strategi kan vara att låta muslimerna själva artikulera kopplingen mellan islam och terrorism för att inte trampa på muslimska ledares tår, samma muslimska ledare som nu börjar göra just en sådan koppling. Vi ser regelbundet att många politiska ledare och media runtom i västvärlden saknar en korrekt verklighetsbild kring islam och terrorism samt kuraget att koppla dessa samman, trots att verkligheten konstant påvisar just denna uppenbara koppling. Det är dock glädjande att vissa muslimska ledare nu själva börjar inse och artikulera kopplingen mellan islam och terrorism. Att sitta och vänta på att muslimska ledare ska reformera islam inifrån, så att terrorism inte längre är en del av islam, är nog inte något vi ska hoppas för mycket på inom en snar framtid, tyvärr.

Mecca debate challenges Obama narrative: ?The terror we face ? is religiously motivated?
    www.washingtontimes.com/news/2015/feb/27/mecca-debate-challenges-obama-narrative-terror-we-/

• Svar på tråden SENSATION!! Muslimsk världsledare: Terrorismen är religiöst motiverad!
  • Anonym (Olle)
    Rikard skrev 2015-03-04 16:05:47 följande:
    Förslag: Läs mina tidigare inlägg så ser du vad jag har skrivit, istället för att behöva fråga om samma sak. Där finns exempel på  NUTIDA terrorism med kristna förtecken.
    Jag har läst dina tidigare inlägg.
    Ingenstans står svaret på min raka och mycket enkla fråga.

Men jag ska alltså dra en egen slutsats:

Ditt svar är följaktligen att du är orolig för ett terrordåd i Stockholm eller i Sverige,
    och att du personligen bedömer risken som störst att detta terrordåd i så fall kommer att begås med "kristna förtecken".

Jag tror att du är nog rätt så ensam om din uppfattning!
  • Rikard
    Anonym (Olle) skrev 2015-03-04 16:17:14 följande:
    Jag har läst dina tidigare inlägg.
    Ingenstans står svaret på min raka och mycket enkla fråga.

Men jag ska alltså dra en egen slutsats:

Ditt svar är följaktligen att du är orolig för ett terrordåd i Stockholm eller i Sverige,
    och att du personligen bedömer risken som störst att detta terrordåd i så fall kommer att begås med "kristna förtecken".

Jag tror att du är nog rätt så ensam om din uppfattning!
    Om detta är vad du får ut av mina inlägg så måste jag skriva extremt obegripligt och då ser jag ingen mening med att fortsätta denna diskussion.

Jag trodde att jag var extremt tydlig när jag gav exempel terror som gjorts med kristna förtecken och när jag skrev att kommande terrordåd i Sverige antagligen har högerextremister eller islamister som gärningsmän.

Men detta är tydligen helt obegripligt. Ledsen, men i så fall tror jag inte jag kan uttrycka mig på ett sätt så att du begriper.
  • EnAnonumius
    Anonym (Olle) skrev 2015-03-04 15:52:58 följande:
    Besvara gärna min tidigare fråga som jag ställde direkt till dig:
    Är du personligen särskilt orolig för att det kommande terrordådet i Stockholm eller Sverige kommer att begås med som du säger "kristna förtecken"?
    För DET första. Lär dig att skilja på VEM som skriver vad och läs på vilken nick personen har som du svara på. Det är faktiskt det minsta man kan begära, av dig och även andra som diskuterar..

Sedan är det bara vettigt att du sitter ned och läser vad jag (och andra) verkligen skriver med. Så vad menar du med att "tidigare ställt" till EnAnonumius när du bara citerat mig en gång och svart på ett inlägg, som du dessutom bevisligen inte har läst alls dessutom.

Rikard har dessutom svarat på de frågorna till dig som du ställde till Rikard och INTE till EnAnonumius.

Jag skall svara på dina ICKE tidigare ställda frågor till mig.

"Är du personligen särskilt orolig för att det kommande terrordådet i Stockholm eller Sverige kommer att begås med som du säger "kristna förtecken"?"

OM du hade läst inlägget du citerade EnAnonumius inlägg #139,  så hade du sett att du aldrig behövt komma med den kommentaren, med ett felaktigt påstående, som du gjorde.

Jag skrev b.la.. Jag citera mig själv inlägg #139 (som du har citerat):

"Jag är för närvarande orolig för IS, då de begår terrordåd och även rekrytera folk från mina egna kvarter där jag bor, fast det betyder INTE att jag sitter och hävdar att det är "bara muslimer" som kan begå terrordåd."

Sedan så kan ju jag säga att varför skulle man vara särskilt rädd för Stockholm? Bara för att Stockholm är Sveriges huvudstad så behöver det inte betyda att Stockholm är särskilt mest utsatt för terror då i sig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Rikard skrev 2015-03-04 16:24:36 följande:
    Om detta är vad du får ut av mina inlägg så måste jag skriva extremt obegripligt och då ser jag ingen mening med att fortsätta denna diskussion.

Jag trodde att jag var extremt tydlig när jag gav exempel terror som gjorts med kristna förtecken och när jag skrev att kommande terrordåd i Sverige antagligen har högerextremister eller islamister som gärningsmän.

Men detta är tydligen helt obegripligt. Ledsen, men i så fall tror jag inte jag kan uttrycka mig på ett sätt så att du begriper.
    Nej du är inte otydlig.
    Jag har nämligen upptäckt att h*n sitter inte och läser vad folk verkligen skriver. Utan det ser mer ut som h*n sitter och gissar vad folk skriver, och sedan håller sina egna gissningar emot folk när han svara dem.

Dina inlägg är löjligt tydliga..  
    Jag skulle kunna begripa det du skriver redan på morgonen när jag känner mig som en vandrande zombie (läs innan jag fattar att jag är vaken och skall ut och sätta på kaffe). 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ölburk2

er inget nytt i ts, det är saker muslimer å deras ledare talaor om i utländska nyheteskanalarn dagligen (Sat-TV). 
    Jag har förstås inte kunskap om vad alla dessa ledare heter, så den som omnäms kanske tigit tidigare.
    Eller så passade han på att ta tillfället att understryka sin ståndpunkt inför internationell publik.., även i svensk tv så har muslimska ledare sagt liknande saker.

Men vad jag efterlyser är enade aktioner tillsammans med andra religioner å deras religiösa ledare.
    Nu ser det äntligen ut att vara på väg, kanske för att så många länder nu börjar jobba tillsammans för att sätta stopp för t.ex IS å Boko Haram.

Personligen tror jag dessa mördarpack kommer att få så mycket pisk i år, att dom mer eller mindre blir av med sin militära styrka.
    Varför beror bl.a på att bekämpandet nu har stöd av ett flertal starka muslinska ledare.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (x)
    Anonym (Olle) skrev 2015-03-04 15:52:58 följande:
       som sagt var:
    "Man kan diskutera detta hur länge som helst, många kan hitta hur många bortförklaringar som helst"
    "men faktum kvarstår;
    t ex polismannen som i Paris låg skadad på trottoaren och bad för sitt liv blev brutalt avrättad från nära håll,
    denna Polis hade levt i dag om inte personen som avrättade honom hade varit muslim."
    (Därmed har jag inte på något sätt sagt att muslimer i allmänhet skulle avrätta folk!)

Men jag har aldrig påstått det du säger, att det skulle vara "bara muslimer" som begår alla terrorbrott.
    Detta är absolut inte min uppfattning och något sådant har jag absolut inte påstått!

Men min uppfattning är t ex att:
    Taimour Abdulwahab al-Abdaly, självmordsbombaren som 2010 sprängde sig för tidigt och (den gången!) misslyckades med sitt mål att mörda minst 50 oskyldiga människor i Stockholm,
    han hade inte varit självmordsbombare och sprängt sig själv den där dagen om han inte hade varit muslim.
    Och min uppfattning är densamma om dem som styrde flygplanen den 9/11; om de inte hade varit muslimer så hade de inte begått dessa handlingar.

Kan du på fullt allvar säga att min uppfattning är fel och att du personligen har motsatt uppfattning???

Besvara gärna min tidigare fråga som jag ställde direkt till dig:
    Är du personligen särskilt orolig för att det kommande terrordådet i Stockholm eller Sverige kommer att begås med som du säger "kristna förtecken"?
    "men faktum kvarstår;
    t ex polismannen som i Paris låg skadad på trottoaren och bad för sitt liv blev brutalt avrättad från nära håll,
    denna Polis hade levt i dag om inte personen som avrättade honom hade varit muslim."

Det är bara det att det där är inte ett faktum, det är spekulation om en folkgrupp. 
    Frågan är varför man vill peka ut folkgrupper på det viset?
  • Anonym (x)
    ölburk2 skrev 2015-03-04 18:17:01 följande:

er inget nytt i ts, det är saker muslimer å deras ledare talaor om i utländska nyheteskanalarn dagligen (Sat-TV). 
    Jag har förstås inte kunskap om vad alla dessa ledare heter, så den som omnäms kanske tigit tidigare.
    Eller så passade han på att ta tillfället att understryka sin ståndpunkt inför internationell publik.., även i svensk tv så har muslimska ledare sagt liknande saker.

Men vad jag efterlyser är enade aktioner tillsammans med andra religioner å deras religiösa ledare.
    Nu ser det äntligen ut att vara på väg, kanske för att så många länder nu börjar jobba tillsammans för att sätta stopp för t.ex IS å Boko Haram.

Personligen tror jag dessa mördarpack kommer att få så mycket pisk i år, att dom mer eller mindre blir av med sin militära styrka.
    Varför beror bl.a på att bekämpandet nu har stöd av ett flertal starka muslinska ledare.

Åh så jag hoppas att du har rätt, och jag tror att det kan räcka med att det upptäcks korruption hos ledarna inom dom här rörelserna, för att åstadkomma splittring som i sin tur försvagar. 
    Jag tror dom kommer försvinna och dom som blir kvar, kommer bli krossade.
    Inte mig emot.
  • ölburk2
    Anonym (x) skrev 2015-03-04 18:28:06 följande:
    Åh så jag hoppas att du har rätt, och jag tror att det kan räcka med att det upptäcks korruption hos ledarna inom dom här rörelserna, för att åstadkomma splittring som i sin tur försvagar. 
    Jag tror dom kommer försvinna och dom som blir kvar, kommer bli krossade.
    Inte mig emot.
    Jag hoppas lika mycket som du att jag får rätt.

Att dom blir utraderade finns inte minsta tvekan om, tyvärr fick dom växa p.g.a att USA länge hävdade att t.ex IS bara var ett fåtal utan nån militär styrka.
    Så nu har vi ett mycket större problem än vi hade behövt dras med.
    Vet eg inte varför USA påstod att IS var ofarliga, men en viss sanning finns nog i att USA misslyckades med att ena IRAK, nåt som många irakiska "förståsigpåare" varnade för kunde få stora konsekvenser.., å så rätt dom fick.

IS formades av Saddam Hussein:s forna armé, många är f.d krigsfångar som USA släppt fria.
    Påminner dig utvecklingen om något, kanske en aha-upplevelse?
    Just det, det liknar väldigt mycket hur Usama BinLaden å hans terror-organisation startade, även den uppstod genom att USA/CIA klantade till det..
  • Anonym (x)
    ölburk2 skrev 2015-03-04 18:51:49 följande:
    Jag hoppas lika mycket som du att jag får rätt.

Att dom blir utraderade finns inte minsta tvekan om, tyvärr fick dom växa p.g.a att USA länge hävdade att t.ex IS bara var ett fåtal utan nån militär styrka.
    Så nu har vi ett mycket större problem än vi hade behövt dras med.
    Vet eg inte varför USA påstod att IS var ofarliga, men en viss sanning finns nog i att USA misslyckades med att ena IRAK, nåt som många irakiska "förståsigpåare" varnade för kunde få stora konsekvenser.., å så rätt dom fick.

IS formades av Saddam Hussein:s forna armé, många är f.d krigsfångar som USA släppt fria.
    Påminner dig utvecklingen om något, kanske en aha-upplevelse?
    Just det, det liknar väldigt mycket hur Usama BinLaden å hans terror-organisation startade, även den uppstod genom att USA/CIA klantade till det..
    Ja, USA har varit väldigt motsägelsefulla.
    Den här artikeln kanske kan vara intressant att läsa om varför.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6108243
  • driver28
    Prällen skrev 2015-03-02 18:13:18 följande:
    Ja, det är ju iallafall inte så att vita, kristna västeuropéer har gjort något liknande..
    Korsriddarna är bortglömda hör jag. Kristna riddare som med våld omvände otrogna muslimer i Mellanöstern för mer än 300 år sedan. Dessa var katolska européer. Låt vara att de slutade med detta otyg för väldigt länge sedan, men att säga att det aldrig har hänt håller inte.
  • ölburk2
    Anonym (x) skrev 2015-03-04 19:14:38 följande:
    Ja, USA har varit väldigt motsägelsefulla.
    Den här artikeln kanske kan vara intressant att läsa om varför.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6108243
    Länken fungerar inte, använde en URL-shortener, t.ex den här: https://goo.gl/ , å kopiera sen in den förkortade länken här.

Oavsett vad det nu står i artikeln, så tror jag de flesta har sett ett mönster i varför USA oftast misslycks, när dom försöker sig på ett ingripande, det att dom saknar förmåga att förstå och/eller sätta sig in i andra kulturers/länders sätt att tänka.

Viljan till att uträtta nåt bra finns säkert från USA:s håll i vissa all, i andra fall så har det enbart varit ingripande för egen vinning, ofta genom rädsla för att land ska tillsätta "fel" regering, vilket har lett till långvaringa konflikter.
    Bra exempel på det är Korea, Vietnam, Afghanistan, IRAK, å jag är lite rädd för att Ukraina kan bli nåt liknande, även om jag tycker mig ana, att EU nu försöker hålla USA utanför så gott det går.

Nu påstår jag inte att USA är ensamma om det här, men det är dom som har styrkan att militärt att ingripa, nåt som gjort att USA många ggr nu ses som ett hot eller en direkt fiende, därför måste USA lära sig mer om andra länders kulturer å deras folkvilja, dom (även vi) måste hjälpa till att lösa konflikter mer på dessa länders villkor, å inte låta USA ensamma styra i allt.

• Anonym (Olle)
    Anonym (x) skrev 2015-03-04 18:26:01 följande:
    "men faktum kvarstår;

Det är bara det att det där är inte ett faktum, det är spekulation om en folkgrupp. 
    Frågan är varför man vill peka ut folkgrupper på det viset?
    Det jag påstår har ingenting med någon folkgrupp att göra.
    Mitt påstående i detta fall gäller en specifik individ.

Min uppfattning är att denna individ hade inte begått detta terrordåd och han hade inte avrättat polismannen om inte individen i fråga hade varit muslim.

Min uppfattning delas av alla experter och utav alla som är någorlunda insatta, åtminstone alla som jag har kunnat finna.
    Har du en avvikande uppfattning? Eller har du tom något belägg för att min och andras uppfattning skulle vara felaktig?

Exempel för dig personligen att ärligt svara på:
    Om denna individ hade varit en kristen (eller vem som helst förutom en muslim) tror du då helt ärligt att han hade begått terrordådet mot journalisterna och tidningen?
    Om han hade varit kristen (eller någon annat än en muslim) och om han inte hade begått ovan dåd, är det då din uppfattning att han ändå hade avrättat polismannen?
  • Anonym (Olle)

Märkligt tyst här från vissa håll efter senaste tidens händelser...

Fler än 20 oskyldiga turister dödades vid en terrorattack i Tunisien.
    Terroristerna som sköt med sina automatvapen och försökte att ursinnigt och metodiskt döda så många turister som möjligt var muslimer.
    Om dessa personer inte hade varit muslimer (om de varit t ex kristna eller icke religiösa) så hade de inte mördat turisterna.

Attentatet mot Lars Wilks i Köpenhamn, som dödade en person och skadade flera svenska säkerhetspoliser, utfördes av en muslim som på ett fullständigt vansinnigt sätt avlossade mer än 30 skott mot helt oskyldiga människor.
    Detta var det fjärde attentatet mot Lars Wilks.
    Vare sig det senaste attentatet eller något av de tidigare skulle ha hänt om inte gärningsmännen hade varit muslimer.
    När kommer nästa attentat mot Lars Wilks? Hur många oskyldiga kommer att dödas och skadas vid nästa attentat?
    Finns det någon person, som vid sina sinnens fulla bruk, tror att nästa attentat mot Lars Wilks kommer att utföras "med kristna förtecken" eller överhuvudtaget av någon som är icke muslim?

Osman Abdel Salah, den s k "svenske mannen" som avslöjades när han skulle föra en bomb från Bosnien till Malmö är muslim.
    Bomben var tillräckligt kraftfull för att döda många människor.
    Just nu pågår planeringen med att få in en annan (eller flera...) bomber till Malmö. Planeringen och arbetet sker i samma kretsar som tidigare. Sannolikt är det bara en tidsfråga innan nästa bomb smäller i Malmö.
    Finns det någon som tror att liknande planering och arbete för att spränga en bomb i Malmö pågår inom kristna kretsar? Eller överhuvudtaget inom några kretsar som är icke muslimska?

OBS: Jag drar inte alla muslimer över en kam. Jag uttalar mig inte om en folkgrupp. Jag uttalar mig bara om dessa specifika individer och om dessa specifika händelser. Jag uttalar mig bara om vad som är allmänt känt bland de som är insatta i ämnet och som alla som besitter sunt förnuft redan känner till;
    inget av detta hade hänt om dessa individer hade varit t ex kristna eller icke religiösa.

Svar på tråden SENSATION!! Muslimsk världsledare: Terrorismen är religiöst motiverad!