• Lady198608

Solskenshistorier IVF och oförklarlig barnlöshet!

Hej! Jag och min sambo är oförklarligt barnlösa. Genomgår vår första IVF-behandling och gjorde vårt äggplock igår. Vi fick ut sex ägg och ska förhoppningsvis göra återinförandet på torsdag. Jag tycker att tiden går väldigt sakta nu och är livrädd att inget ska vara befruktat. Jag har en förmåga att "måla fan på väggen" och skulle alltså behöva lite solskenshistorier från andra oförklarligt barnlösa som lyckats via IVF :)

• Svar på tråden Solskenshistorier IVF och oförklarlig barnlöshet!
  • Lady198608
    Flisan79 skrev 2015-03-07 21:46:04 följande:

Kör en snabbversion:

Vi var oförklarligt barnlösa i 7 år. Gjorde efter ca 2 år, 3 fulla ivf utan resultat.

Blev spontangravida (eller ja, med lite huskurer) efter 7 år och sen rullade det på.

Har idag 3 döttrar på 8 (fyller 8 i morgon), 5,5 och 3,5 år.

Så ibland vänder lyckan

Wow! Så häftigt! Stort grattis till er och tack för din historia! :) Vad för huskurer?
  • Lady198608
    attlangta01 skrev 2015-03-08 19:25:57 följande:

Hej Lady198608

Nästan samma sak hände oss. Hade äggplock i onsdags, hade så ont så jag grät under ingreppet. Fick ut 9 ägg.

Torsdagen ringde de och berättade att 5 var mogna men bara ett blivit befruktat. Vi skulle återföra fredagen. Fredagen ringde de och sa att det inte riktigt utvecklade sig som de ville och att vi skulle avvakta till lördag. Lördag ringde de och sa att det helt stannat av. Jag har högt amh värde och min sambo jätte bra spermier, vi låg högt i chanserna att lyckas hade vi fått info om. Sen detta nederlag. Vet inte hur jag ska repa mig.

De ville ändra lite på lite grejer inför nästa gång vilket innebär att vi inte kan göra nästa försök fören maj. Åh, hur ska jag klara av att vänta så länge?!?!

Vad är ert nästa steg?

Men fy vad tragiskt :( Jag förstår din känsla, jag vet inte riktigt hur jag ska repa mig riktigt. Jag ska ringa när min mens kommit igång så ska vi väl planera nästa möte och fortsättnibg då.
  • Flisan79
    attlangta01 skrev 2015-03-08 19:28:22 följande:
    Oj det var en riktig solskenshistoria! Kom alla till naturligt? Får jag fråga hur gammal du var? Samt vilka huskurer som hjälpte till?

Stort grattis föresten!!
    Ja alla är spontana

Vi började försöka när jag var 20, han 29. Vi gjorde ivf när jag var 22 (ansågs ha extremt bra chanser pga min ålder).

Efter våra 3 landstingsförsök så kunde vi inte fortsätta pga ekonomin så vi fortsatte försöka på egen hand. 2006 regestrerade jag mig här på fl (blev gravid juni 06) för att prata med likasinnade. Hittade då en del huskurer och plockade ut de som verkade mest lovande. Jag åt rosenrot, bisolvon, vitamin "kvinna" och omega 3. Min man åt bisolvon, vitamin "man", zink och omega 3. Vi lyckades med detta på första försöket. Slump eller ej???

Barn 2 blev till då mannen åt bisolvon vid en förkylning (oplanerad) och nr 3 blev till på andra försöket med kuren.

Givetvis är detta ingen mirakelkur för alla men nog vill man tro att det hjälpt oss iaf. Så mitt råd är att när man försökt länge (mer än 2 år) så har man inte så mycket att förlora på att testa sig fram med olika huskurer, finns ju en del att välja på. Kanske man som oss har tur och hittar något som hjälper.
  • Flisan79

Vet inte om det framgick men var alltså 27 (skulle fylla 28)när första kom, 30 när andra kom och 32 när tredje kom.

Blir i år 36 och vi funderar på ett fjärde barn. Om det nu går

• KattenH81

Jag gjorde min ivf på Ackis i Uppsala- tycker de är så bra och trevliga där! Vår dotter finns nog med på tavlan med tack-korten! :)

Har kompisar som gjort några försök - något som slagit mig är att det kan bli så olika resultat gång från annan! Nån fick ut 20 ägg en gång men inget befruktades, en annan fick de ut "bara" tre men alla befruktades o var toppkvalitet! Verkar som äggen helt enkelt kan var mer eller mindre mogna och det kan ju säkert ha med vilken medicinering man fått eller hur kroppen svarat just denna månad! Hoppas på det bästa nästa försök!!

• Lady198608
    KattenH81 skrev 2015-03-09 20:28:59 följande:

Jag gjorde min ivf på Ackis i Uppsala- tycker de är så bra och trevliga där! Vår dotter finns nog med på tavlan med tack-korten! :)

Har kompisar som gjort några försök - något som slagit mig är att det kan bli så olika resultat gång från annan! Nån fick ut 20 ägg en gång men inget befruktades, en annan fick de ut "bara" tre men alla befruktades o var toppkvalitet! Verkar som äggen helt enkelt kan var mer eller mindre mogna och det kan ju säkert ha med vilken medicinering man fått eller hur kroppen svarat just denna månad! Hoppas på det bästa nästa försök!!

Oj! Ja det var verkligen varierande resultat. Hoppas det gick bra för dem till slut och även grattis till er dotter :) Jag får kika lite på tack-korten nästs gång hag är där :) Jag tycker också om Ackis. Jag tyckte att det var lite rörigt då jag träffat ny läkare varje gång, men alla kändes proffsiga så det spelade ingen större roll egentligen.
  • KattenH81

Jag träffade Greta (1gg- när ivfprgrm bestämdes), Stavros (1gg, koll av äggtillväxt), Johannes (2ggr, under pergotimebehandlingar) och Ulf (2ggr - äp och återförsel).

Men alla var bra! Jo de gick bra på andra försöket för mina kompisar!

En annan, kusin till man, lyckades på frysförsök 1 efter första ivf:en. Nu väntas syskon efter ytterligare ett frysförsök (fr ivf1- misslyckat) samt två hela ivf:er där första ledde till 23 ägg som det inte blev nått med alls och sen till sist en ivf med "vanligt" antal befruktade ägg och en bäbis som resultat! Så två barn på tre fullständiga ivf:er med efterföljande frysförsök!

• Limaliie

Vill ge dig lite hopp TS om du läser även om du är avregistrerad.

Såg att inget blev befruktat men det kanske hjälper med ICSI nästa gång för er.

Vi var oförklarligt barnlösa, fick bara ut ett enda ägg (iofs antagligen här felet låg trots bra äggreserver enligt allt) , av detta lilla ägg blev vår dotter till som nu är 8 månader.

Kram på dig, jag vet hur otroligt jobbigt det är att vara barnlös! Tog över 2 år för oss att bli gravida med IVF tillslut.

• Lady1986

Hej! Tack för din historia :) Vi har nu gått igenom behandling nr 2 och jag är på ruvardag 4 :) Vi fick ut 15 mogna ägg och ALLA befruktades med icsi. Ett till mig, sex till frysen ich resten på långtidsodling. Jag var väldigt nervös och mådde dåligt fram tills jag kom till kliniken där det gick upp för mig att det gått vägen denna gång. Så nu håller vi tummarna för att vi får plussa om två veckor! :)

• Minimasken
    Flisan79 skrev 2015-03-07 21:46:04 följande:

Kör en snabbversion:

Vi var oförklarligt barnlösa i 7 år. Gjorde efter ca 2 år, 3 fulla ivf utan resultat.

Blev spontangravida (eller ja, med lite huskurer) efter 7 år och sen rullade det på.

Har idag 3 döttrar på 8 (fyller 8 i morgon), 5,5 och 3,5 år.

Så ibland vänder lyckan

Tips på dina huskurer?
  • Flisan79
    Minimasken skrev 2016-04-09 18:58:51 följande:
    Tips på dina huskurer?
    Det finns en utförligare beskrivning om vad/när/hur i min pres men i snabba drag:

Jag åt rosenrot, bisolvon, multikvinna och omega 3

Han åt: zink, bisolvon, multiman och omega 3
Svar på tråden Solskenshistorier IVF och oförklarlig barnlöshet!