• Em86

Tips & råd för att lyckas med IVF

Hej,

Jag behöver tips och råd för att lyckas med vårar sista IVF försök.
    Är det några speciella mediciner som ni har tagit eller några speciella undersökningar som man inte får missa mm. 

Jag har gjort 1 ET och 2 FET utan resultat och är nu desperat för att lyckas med vårt sista betalda IVF försök.
    Jag har PCOS och blev överstimulerad vid IVF försök nr 2 och fick därför inte göra ett ET.

Sista FET var i stimulerad cykel, dom medicinerna jag tog då var:
    Lutinus (Progesteron)
    Progynova (Östrogen)
    Klexane (Blodförtunnande)

Tack för hjälpen Hjärta

• Svar på tråden Tips & råd för att lyckas med IVF
  • Jag är bara jag

Om jag det visste! 6 IVF:er varav 4 ED och inga barn. Provat ALLT. Min läkare säger att det hänger på embryot till 90% och resten på livmodern. Det beror i vart fall inte på levernet eller tänkandet om det nu är nån tröst. {#emotions_dlg.flower}

• Em86
    Jag är bara jag skrev 2015-03-03 17:09:09 följande:

Om jag det visste! 6 IVF:er varav 4 ED och inga barn. Provat ALLT. Min läkare säger att det hänger på embryot till 90% och resten på livmodern. Det beror i vart fall inte på levernet eller tänkandet om det nu är nån tröst. {#emotions_dlg.flower}

Men finns det verkligen ingen ting som kan hjälpa oss? Vilka undersökningar har du gjort?
  • Anonym (Bebissommar)

Min IVF-klinik (Falun) ökade insatserna för varje misslyckat försök.
    Jag fick LEI (livmoderrispning) i cykeln innan IVF-et, har i tester kunnat dubbla gravidchanserna, jag fick äta Predinisolon innan för att immunförsvaret inte skulle jäklas med implantationen, jag fick även Intralipiddropp före o efter insättning.
     Eftersom äggen var lite dåliga fick jag också Prasteron tre månader innan för att maxa äggen, om det inte hjälpt hade melatonin varit nästa grej.

Samt ett inofficiellt råd att en tredjedels barnalbyl från sprutstart till gravtest kunde hjälpa. Men sen fick jag blodförtunnande sprutor istället och behövde då inte barnalbylen.

De gav mig också akupunktur för och efter insättning av embryo.

Kolla gärna in Atentråden, de har många bra tips även för den som int ska till Athen.

På självmedicineringssidan så finns det en hel del du kan ta, men jag kan inte säga att du bör göra det utan läkarkontakt. På fertilitetsguiden.com finns en uppsjö av tips, men en del bör tas med en nypa salt.
     Omega 3, Folsyra, Q10, Inositol (lecitin) och D-vitamin hör iaf till de oskadligare tillskotten som kan boosta dig lite.

Brasklapp på att jag har noll koll på PCOS och om något av mina förslag inte går ihop med det.

• Anonym (Bebissommar)

Kan tillägga att jag nu är gravid :)
    Så visst finns det saker att göra.
    Men ibland går  det inte ändå.

Har du gjort laparoskopi eller hysto för att kolla grundläget?

• Jag är bara jag

Jag har tatt Prednisolon-tar ju alla i.o.f.s-,Clexane/Fragmin,olika sorters progesteron. Ska byta till Gonapeptyl nu inför ET. Allt ser bra ut. Jag hoppas på byte av donatorer.  Drömmer

• Em86
    Anonym (Bebissommar) skrev 2015-03-04 23:06:58 följande:

Jag fick LEI (livmoderrispning) i cykeln innan IVF-et, har i tester kunnat dubbla gravidchanserna, jag fick äta Predinisolon innan för att immunförsvaret inte skulle jäklas med implantationen, jag fick även Intralipiddropp före o efter insättning.
     Eftersom äggen var lite dåliga fick jag också Prasteron tre månader innan för att maxa äggen, om det inte hjälpt hade melatonin varit nästa grej.

Samt ett inofficiellt råd att en tredjedels barnalbyl från sprutstart till gravtest kunde hjälpa. Men sen fick jag blodförtunnande sprutor istället och behövde då inte barnalbylen.

Kolla gärna in Atentråden, de har många bra tips även för den som int ska till Athen.

På självmedicineringssidan så finns det en hel del du kan ta, men jag kan inte säga att du bör göra det utan läkarkontakt. På fertilitetsguiden.com finns en uppsjö av tips, men en del bör tas med en nypa salt.
     Omega 3, Folsyra, Q10, Inositol (lecitin) och D-vitamin hör iaf till de oskadligare tillskotten som kan boosta dig lite.

Brasklapp på att jag har noll koll på PCOS och om något av mina förslag inte går ihop med det.

Tusen tack för jättebra information ??

Jag ska absolut fråga om att få Predinisolon och kräva en grundlig check av min livmoder!

Inför vårt sista FET gjorde jag en LEI. Ska be om att få det denna gången också. Vi fick också embryo glue vid insättning... Ska nog prova med akupunktur också, synd att det är så jäkla dyrt bara :/
  • Fläderpärlan
    Anonym (Bebissommar) skrev 2015-03-04 23:06:58 följande:

Jag ska få göra lei inför nästa insättning och även få intralipid dropp, fragmin och prednisolon. Men jag blev intresserad när du skrev att du även blev erbjuden akupunktur av kliniken, fattade jag det hela rätt? Frågade du efter detta eller var det de som föreslog det? Och kostade det extra?
  • PippiL8

Falun verkar ligga i framkant när det gäller nytänkande. Själv så har jag precis gjort min tredje ivf i Uppsala och där har de gjort likadant varje gång. Jag frågade min läkare i Västerås om immunförsvarnedsättande kunde vara något för mig eftersom jag har väldigt bra immunförsvar men han hade aldrig hört talas om något sådant. De enda rekommendationerna jag fått efter ET är inget sex på några dagar. Det verkar vara väldigt olika på olika kliniker och i olika länder. Jag har läst på en del amerikanska sidor att där rekommenderas att man undviker sex, ansträngande träning, bad, kalla drycker, glass och liknande, alkohol, koffein mm. Jag har även läst att man inte ska använda antiperspirant så det har jag slutat med sedan en tid tillbaka.

• cameleon
    PippiL8 skrev 2015-04-07 09:11:30 följande:

Falun verkar ligga i framkant när det gäller nytänkande. Själv så har jag precis gjort min tredje ivf i Uppsala och där har de gjort likadant varje gång. Jag frågade min läkare i Västerås om immunförsvarnedsättande kunde vara något för mig eftersom jag har väldigt bra immunförsvar men han hade aldrig hört talas om något sådant. De enda rekommendationerna jag fått efter ET är inget sex på några dagar. Det verkar vara väldigt olika på olika kliniker och i olika länder. Jag har läst på en del amerikanska sidor att där rekommenderas att man undviker sex, ansträngande träning, bad, kalla drycker, glass och liknande, alkohol, koffein mm. Jag har även läst att man inte ska använda antiperspirant så det har jag slutat med sedan en tid tillbaka.

Jag går också i Västerås och Uppsala. I Uppsala sade dom att helst ingen sex den första veckan, ingen hård träning, inget bad och inte för mycket koffein.

Det var ju konstigt att dom inte sade samma till dig..?
  • PippiL8

Ja, det var ju märkligt. Jag hade ett uppbehåll på 2,5 år mellan ivf nr2 och ivf nr3 och det kan ju hända att de sa något om det vid första försöket men jag har inget minne av det.

Jag tycker hur som helst att de kunde ge lite mer info om vad man kan göra för att öka chanserna även om allt inte är 100% medicinskt bevisat så länge det inte är saker som kan vara skadliga. Det borde ju finnas en del saker de kunde göra bättre eftersom många kliniker i USA har över 50% lyckade ivf medan klinikerna i Sverige ligger på 30-40%

• Babywish

Beklagar sent svar, jo, det var IVf Falun som föreslog akupunktur före o efter insättning, barnmorskan gjorde det, kostade inget extra.
     Var väldigt skönt, tog med mp3 och lyssnade på avslappningsmusik under tiden.

Svar på tråden Tips & råd för att lyckas med IVF