• Anonym (Hm)

    Deltid och sjukskrivning

    Hej

    Ja undrar vad som gäller om jag är 50% sjukskriven för depression och jobbar 50%

    Min sambo jobbar heltid.

    Kan jag vara den som är vabbar?

  • Svar på tråden Deltid och sjukskrivning
  • Anonym (Hm)

    Skrev fel.

    Menade sjukskriven deltid och vab?

    Sen undrar jag vad som gäller vid föräldradagar och om man är sjukskriven.

    Har stängningsdagar på dagis som jag ansökt för längesedan om. Vad gäller?

    Ännu en sak.

    Jag vet inte alls hur länge ja kommer behöva va sjukskriven och en del som oroar mig är sommaren. Ja hade tänkt att vara föräldraledig 3 veckor då.

    Ja hoppas innerligt att jag jobbar heltid då igen men vad gäller om jag inte alls mår bra och behöver vara sjukskriven 50,75%??

  • Försäkringskassan

    Hej,

    Om du arbetar 50 procent och är sjukskriven på de andra 50 procenten, då kan du ansöka om 50 procent vård av barn och ha kvar din sjukpenning på 50 procent.

    När det gäller föräldrapenning och sjukpenning, då måste någon annan vårda barnet för att du ska kunna byta ut din planerade föräldrapenningsledighet till sjukpenning. Det gäller för alla sorters omfattningar.

    Din läkare ska också ta ställning till att du är föräldraledig istället för arbetande, när läkaren sjukskriver dig över de tre veckorna i sommar.

    Om du har fler frågor längre fram kommer du få en personlig handläggare hos oss och av henne/honom kan du få mer utförligare svar.

    Om du vill läsa mer om utbyte föräldrapenning till sjukpenning kan du läsa i vår vägledning, sidan 225.
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d9c92dee-96e1-4193-be98-cf0dae99ad83/vagledning-2004-02.pdf?MOD=AJPERES

    Hälsningar
    Sune, handläggare

  • Anonym (Hm)
    Angående vab - då kan jag alltså vara den som vabbar trots att jag är deltidssjukskriven utan att de ifrågasätts? Jag har läst mycket att man inte alls får vabba nämligen när man är sjukskirven.
    Det är så att sambon ofta är 1-1 1/2 timma från dagis medan jag är 15min ifrån.

    Vabbar heldag då eller måste sambon ta ut halva vab dagen? Den delen jag är sjukskriven?



    oj... nu tror jag inte alls att jag förstod. som sagt så hioppas jag ju att jag är på fötterna igen vid de laget.
    jag hade ju tänkt ta föräldraledigt tre veckor i sommar för att SÄKERT kunna vara ledig de tre veckorna för dagis är stängt. 
    Skulle jag vara sjukskriven halvtid kan jag alltså inte ta föräldraledigt? de måste någon annan göra? förstod jag rätt?
    Vad gäller om jag är sjukskriven 25% ? 
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Du kan vabba samtidigt som du är deltidssjukskriven. Då tar du ut vård av barn på den delen du skulle ha arbetat men inte kan för att du tar hand om ditt barn. Är du tillexempel 75% sjukskriven kan du vabba på den del du avstår från arbetet  ? alltså resterande 25%. Det betyder att du inte kan ta ut 100% tillfällig föräldrapenning när barnet är sjuk, men du kan ändå stanna hemma med ditt barn hela dagen.


     


    Då det låter som om du är sjukskriven 50%  från ditt arbete finns det ingenting som hindrar dig från att vårda ditt barn under en hel dag. Men du kan inte få tillfällig föräldrapenning för samma tid som du får sjukpenning.


     


    Som jag tidigare nämnde verkar det som om din läkare sjukskrivit dig från ditt arbete. Det är arbetet du inte klarar av fullt ut. Om du i sommar vill ta ut dina föräldradagar i tre veckor kan du avbryta din sjukskrivning för att vara föräldraledig. Men är det så att din läkare under de här tre veckorna sjukskriver dig på deltid från att ta hand om ditt barn kan du vara sjukskriven på ena delen, ta ut föräldrapenning på andra delen. Så säg att du är 25% sjukskriven från att ta hand om ditt barn under de här veckorna, då får du sjukpenning på 25%, föräldrapenning på 75%. Och då måste någon annan ta hand om barnet de där 25 procenten som du inte kan.


     


    Överstående information är generell. Har du haft ett pågående ärende en längre tid ska du vänta dig direkt till din handläggare med alla dina frågor. Har du ännu inte fått en handläggare och fortfarande har frågor får du gärna ringa till vårt kundcenter på telefonnummer 0771-524 524


     


    Hälsningar


    Jon, handläggare

  • Anonym (Hm)

    HEJ och tack för de utförliga svaret 

    Jag har läst att det ifrågasätts om man är sjukskriven halvtid och vabbar hela dagen så därför blir jag osäker. jag vill ju göra rätt och inte riskera att hamna i några tvister där de krånglar med sjukskrivningen för de skulle ta så mycket av mig. Skulle jag vara den som vabbar när min dotter är sjuk(alltså tar ut halv dag och är sjukskriven halv dag) Är dett okej för försäkringskassan och jag kommer inte behöva va orolig att min sjukersättning avslås på grund av de?

    Detta gäller ju såklart värre vab dagar.skulle hon få ex vattkoppor så vet jag att mitt psyke inte skulle klara att ta allt själv och då skulle sambon få hjälpa till.

    Kan man även dela på dag. ex ja tar ut för den delen ja skulle jobbat men sambon tar ut för den delen jag är sjukskriven?


     



     


    då förstår jag. 
    Måste den personen då ta 25% föräldraledigt? jag tänker om exempelvis farmor eller mormor har semester under samma veckor så skulle ju de kunna hjälpa till 25% men då har de ju semester?



     

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Då dina frågor mer gäller föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning tycker jag du ska ställa dina frågor till "fråga om föräldraförsäkringen" här på familjeliv.
    Vi svarar på själva sjukförsäkringen och är inte insatta i föräldrafrågor.

    Hälsningar
    Lotta, handläggare

  • Anonym (Hm)

    kan avvakta med de frågorna till längre fram om de skulle vara aktuellt.

    men angånede vab och sjukskrivning då.
    Kan jag vabba trots att jag lever ihop med den andra föräldern utan att min förmåga till arbete ifrågasätts och rätt till sjukersättning?
    eller måste den andre föräldern ta ut halvdag(den delen jag är sjukskriven)

  • Försäkringskassan

    Hej,

    När det gäller sjukpenning, om du arbetar 50 procent och är sjukskriven på de andra 50 procenten, då kan du ansöka om 50 procent vård av barn och ha kvar din sjukpenning på 50 procent. 

    Om du har ytterligare frågor där vi behöver ställa motfrågor för att förstå din situation får vi istället be dig att ringa till oss på 0771-524 524 så ska vi hjälpa dig och besvara dina frågor.


    Vi har öppet följande tider:
    Måndag - fredag kl. 08.00-21.00
    Lördag kl. 08.00-15.00
    Söndag kl. 15.00-21.00

    För frågor om rätt till vård av barn och föräldrapenning ber vi dig att ställa dina frågor till 'Fråga om föräldraförsäkringen'.

    Hälsningar

    Alexander, handläggare

Svar på tråden Deltid och sjukskrivning