• AnnieAnniee

KATTÄGARE HJÄLP!!!

Hej!

Skaffade en vanlig huskatt på ca 8 månader idag. Han är jättekelig och social. Men han verkar inte vilja äta eller dricka? Har hört med förra ägarna och kattmaten o kattsanden är den som han brukar ha. Har ju bara haft honom i ca 10 timmar men ändå.. och han har inte använt sandlådan heller..

Vill bara veta om detta är normalt.. Nämnligen min första katt..

• Svar på tråden KATTÄGARE HJÄLP!!!
  • Anonym (M)

Det ordnar sig nog. Glöm inte att fisa på honom. Dom gillar det.

• tinakk

Låt honom ha vattnet och maten tillgängligt under natten så kommer han säkert äta när du sover och även gå på lådan (har du visat honom var den står) så gjorde vår katt de första dagarna. Han låg under soffan på dagarna och smög sig fram när vi sov

• sassaa

Hej! Jag har själv 3 katter, varav två från en räddningsorganisation, och har haft katter hela mitt liv. Angående att din nya katt inte äter är helt normalt! Jag förstår att katten, som inte är en ovetandes kattunge, är skraj och tar in sin nya situation och inte vill äta/dricka/gå på toa. Mitt råd till dig är att låta katten komma till dig! Sätt ut en mysig filt, lite god mat o godis och låt den utforska sin nya situation själv. Det är viktigt att det är en tyst o lugn miljö utan massa människor o barn som vill klappa.  Du ska verkligen inte heller tvinga den till att äta. Finns det en toa och mat tillgängligt, så kommer katten att använda det när den känner för det!

Lycka till! 

Svar på tråden KATTÄGARE HJÄLP!!!