• Q12345

Inget är roligt

Hej

Det gäller en flicka på 10 år . Hon verkar så trött på allt. Vill inget vill bara sitta vid datan eller tv. Hon har också blivit så smal och har börjar bli mörk runt ögonen. Det hon ville innan det vill hon inte nu. Jag känner mig orolig . Inte kul att se en flicka så ointresserad av allt ( man vet ju inte vad det kan dra med sig ) typ depression . I skolan går det väl rätt bra . Tycker inte hon pratar om några kompisar heller längre.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-04 06:00
    Forts.
    Alltså tycker ni att jag behöver vara orolig eller det är normalt för en 10 åring att vara sådan.

• Svar på tråden Inget är roligt
  • Morkplats

Är du som förälder orolig kontakta vården, du kan börja med att ringa 1177 och ställa dina frågor där.

Sen skulle jag tipsa om att du sätter gränser vad gäller TV och Dator 1, max 2h framför datorn per dag räcker gott och väl, se till så det tas pauser också. Försök hjälpa din dotter att hitta nya intressen, gärna utomhus. Kontakta föräldrar till din dotters kompisar och fråga om ni inte kan låta barnen träffas på fritiden. Fråga din dotter hur hennes dag har varit, förslagsvis vid middagsbordet då hon inte är upptagen med annat.

Vill inte på något sätt säga hur du ska vara som förälder, tipsen ovan är sånt jag själv skulle göra om jag hade barn.

• Q12345

Jag är inte förälder , utan nära släkting. Nu ser jag kanske det mer eftersom jag inte träffar flickan varje dag.. Svårt att " lägga sig i " .

• miapia

Om jag hade varit dig hade jag frågat föräldrarna rakt ut hur flickan mår. Säg att du tycker hon ser trött ut och verkar ha blivit smalare. Om de säger att hon mår bra så släpp det ett tag. Pusha inte på.

Svar på tråden Inget är roligt