• GodisMamman

Söka jobb

Hej, alla!

Jag jobbar just nu 100%, men från april har jag bara 75%, så jag ska söka eftermiddags jobb eller kvälls jobb som diskare, för det är de jag vill hålla på med, men behöver hjälp med ett brev jag ska skicka runt till olika ställen.
    Om ni tycker jag uttrycker mig fel eller dumt, är alltid så osäker på att skriva brev till företag.

Hej!
    Jag är en tjej på..........som jobbar på hotell..........inom frukosten. Jag förbereder frukost vagnen, mackor, frukost vagn till personalen, diskar, plockar ut ren disk, plockar varor, hjälper till att fylla på buffen ute i matsalen, plockar disk.
    Just nu har jag en 100% tjänst, men från april så har jag en 75% tjänst.
    Jag passar tider bra och jag är nogran.
    Så jag undrar om ni vill ha nån hjälp i disken eller om ni behöver nån diskare då eran inte kan ställa upp eller är sjuk??
    Jag ställer gärna upp från 15 tiden om vardagar och varannan helg jobbar jag, men andra helger kan jag ställa upp om ni vill.
    V 26 och v 30-31 har jag semester
    MVH/..........

Låter det bra eller är det nått ni vill jag ska ändra på??

TACK för mig...
  • Svar på tråden Söka jobb
  • charlie00

* Det stavas noggrann.

* Det ser mer professionellt ut med ETT frågetecken, om man ska använda fler är regeln tre men då ser meningen också allvarligare och/eller desperat ut, så skippa det.

* Kommer din ålder efter "en tjej på"? Då tycker jag att du istället ska skriva "30-årig tjej" för att inte ha ordet "på" två gånger så kort efter varandra. Sen särskriver du en del, det heter "frukostvagn" och inte "frukost vagn".

* Efter du har skrivit dina arbetsuppgifter på ditt nuvarande jobb är det bra att avrunda med "och", du skrev "jag förbereder frukost vagnen, mackor, frukost vagn till personalen, diskar, plockar ut ren disk, plockar varor, hjälper till att fylla på buffen ute i matsalen, plockar disk" men det ser bättre ut med "jag förbereder frukostvagnen till gäster och personal, diskar, sköter diskmaskinen, plockar varor och hjälper till att fylla på buffén ute i matsalen". Det blir bara upprepning att skriva diskar, plockar ut ren disk och plockar disk, sköter man diskmaskinen ingår ju allt det.

• charlie00
    GodisMamman skrev 2015-03-04 12:06:47 följande:

Tack så mycket...du ser hur fel brev kan bli...tack så mycket för hjälpen...

Ingen fara, ibland blir det lite tokigt.
  • gavlemamma
    charlie00 skrev 2015-03-04 10:24:43 följande:

* Det stavas noggrann.

* Det ser mer professionellt ut med ETT frågetecken, om man ska använda fler är regeln tre men då ser meningen också allvarligare och/eller desperat ut, så skippa det.

* Kommer din ålder efter "en tjej på"? Då tycker jag att du istället ska skriva "30-årig tjej" för att inte ha ordet "på" två gånger så kort efter varandra. Sen särskriver du en del, det heter "frukostvagn" och inte "frukost vagn".

* Efter du har skrivit dina arbetsuppgifter på ditt nuvarande jobb är det bra att avrunda med "och", du skrev "jag förbereder frukost vagnen, mackor, frukost vagn till personalen, diskar, plockar ut ren disk, plockar varor, hjälper till att fylla på buffen ute i matsalen, plockar disk" men det ser bättre ut med "jag förbereder frukostvagnen till gäster och personal, diskar, sköter diskmaskinen, plockar varor och hjälper till att fylla på buffén ute i matsalen". Det blir bara upprepning att skriva diskar, plockar ut ren disk och plockar disk, sköter man diskmaskinen ingår ju allt det.

Rätt intressant att man måste skriva ett korrekt brev för att få arbete som diskare, inget ont om diskare. Men det säger en hel del om vilken konkurrens det är på arbetsmarknad och hur galet Sverige börjar bli.
  • charlie00
    gavlemamma skrev 2015-03-08 19:03:46 följande:
    Rätt intressant att man måste skriva ett korrekt brev för att få arbete som diskare, inget ont om diskare. Men det säger en hel del om vilken konkurrens det är på arbetsmarknad och hur galet Sverige börjar bli.
    Måste och måste... De som söker liknande jobb kanske inte lägger ner lika mycket tid på sitt mail, och därför sticker man ut mer i mängden om man gör det? Allt som ökar ens chanser till att få komma på intervju är väl ett stort plus.

Håller absolut med om att konkurrensen på arbetsmarknaden är stor men att stava rätt och ge ett seriöst intryck är enligt mig alltid viktigt, oavsett om man söker jobb som städare eller läkare.
  • VeronicaA

Kan du inte spetsa till det lite mer - dock utan att ljuga. Gör dig 10 procent intressantare än de andra som söker!

Exempelvis:
    "Jag har senaste tiden haft stort ansvar för frukosten och ser till att allt är snyggt upplagt och att disken hanteras effektivt. Trots att det är stressigt tycker jag det är viktigt att bemöta gästerna professionellt - exempelvis med en hälsning och ett leende. Jag uppfattas också som social och bidrar till en god stämning bland personalen. Jag skulle bli jätteglad om jag fick komma och  berätta lite mer om mig själv. Jag är ganska flexibel med tider, men jobbar helst ... osv osv....Jag är 30 år och bor i XXX. ... 

Tryck gärna på med något bra du gör på fritiden - typ: "När jag inte jobbar sitter jag i riksdagen på min andra mandatperiod...". Om det nu är sant.

LYCKA TILL - hör av dig om hur det har gått!

VeronicaA

• Peter Helin

Hej!

Att skriva personligt brev är inte helt enkelt alla gånger och det är oerhört viktigt att det blir bra och känns professionellt då det är det första intrycket en arbetsgivare får av dig. Jag arbetar själv på www.careerbuilder.se, en stor jobbsajt, och brukar föreläsa på ämnet.

Här hittar du tips och inspiration för hur du kan vässa brevet:

blogg.careerbuilder.se/2013/11/08/smartare-jobbsokande-del-5-ditt-personliga-brev/

Lycka till!

Mvh.

Peter Helin

Svar på tråden Söka jobb