• Anonym (Anti)

Ska vi inte ha religionsfrihet? Frihet från påtvingade religiösa symboler? Aftonbladet avslöjar: Erbjuder ’slöjfria’ vårdare till äldre.

Varför kan vi inte ha religionsfrihet i Sverige och slippa påtvingad religion och slippa bli vårdad av en kvinna med förtryckarsymboler som slöjan? 

Aftonbladet kan avslöja att 16 av 20 kommuner erbjuder äldre att slippa vårdpersonal som bär slöja. En rundringning till biståndshandläggare över hela Sverige visar på en omfattande diskriminering. ? Hemtjänsten försöker tillgodose det i största möjligaste mån, säger en biståndshandläggare i Gnesta.

Vad säger ni?

www.aftonbladet.se/nyheter/article20413763.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-07 12:32
    Alla bör kolla på detta om Islams krig sen Islam uppfanns!! Då förstår man även varför Islam krigar så mycket även nu!!

• Svar på tråden Ska vi inte ha religionsfrihet? Frihet från påtvingade religiösa symboler? Aftonbladet avslöjar: Erbjuder ’slöjfria’ vårdare till äldre.
  • Anonym (BM)
    Donum skrev 2015-03-09 09:17:33 följande:
    Ja, kanhända att det finns människor som låter sig provoceras av att jag har vigselring också. Att jag därigenom pådyvlar dem en personlig åsikt att man ska vara gift.
    Det var visst så på 1970-talet, när det hade blivit modernt med "samboäktenskap". Då ansågs de (unga) som ändå gifte sig borgerliga, trångsynta och gammeldags! I vanlig ordning i Sverige var det bara ETT sätt att leva som var det korrekta.
  • Anonym (Hmmmm)

Religionsfrihet = frihet att få utöva sin religion

Om ens religion påbjuder att man måste äta kyckling ska man alltså få göra det. Om religionen förbjuder griskött kan man istället äta vegetariskt om inget annat kött finns. Om religionen påbjuder att man SKA jobba som sjuksköterska ska man få göra det. Om religionen däremot förbjuder en att ge blodtransfusioner kan man istället välja ett yrke där man inte behöver göra detta.

osv...

• Donum
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 11:24:00 följande:

Det var visst så på 1970-talet, när det hade blivit modernt med "samboäktenskap". Då ansågs de (unga) som ändå gifte sig borgerliga, trångsynta och gammeldags! I vanlig ordning i Sverige var det bara ETT sätt att leva som var det korrekta.

Jag förstår inte hur man kan uppfatta det som att man pådyvlas personliga åsikter av att bara se en människa med en vigselring, en slöja, ett kors, en kippa etc.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (BM)
    Donum skrev 2015-03-09 12:53:56 följande:
    Jag förstår inte hur man kan uppfatta det som att man pådyvlas personliga åsikter av att bara se en människa med en vigselring, en slöja, ett kors, en kippa etc.
    Moral och värderingar följer ju med religioner. Om vi nu ska diskutera vårdpersonal och deras värderingar, så skulle jag absolut inte vilja bli vårdad av en kvinna i hijab (eller annan muslimsk slöja), om jag låg inne för en abort eller uppsökte en gynekolog p.g.a. en könssjukdom (fast jag var ogift). På grund av vad jag vet om muslimers åsikter om kvinnor som kn*llar runt, drar på sig könssjukdomar och gör abort...

(Att rika saudiarabier som fått två, tre flickor ofta åker till Schweiz eller annat västerländskt land för att kolla att det tredje, fjärde barnet inte också är en flicka, och ta bort det om det är det - är en annan sak enligt dem... för då är aborten inte förknippad med promiskuitet.)
  • Anonym (sim)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-09 12:17:33 följande:

Religionsfrihet = frihet att få utöva sin religion

Om ens religion påbjuder att man måste äta kyckling ska man alltså få göra det. Om religionen förbjuder griskött kan man istället äta vegetariskt om inget annat kött finns. Om religionen påbjuder att man SKA jobba som sjuksköterska ska man få göra det. Om religionen däremot förbjuder en att ge blodtransfusioner kan man istället välja ett yrke där man inte behöver göra detta.

osv...

precis så
  • ica
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 11:20:48 följande:
    Om man väljer att utbilda sig till barnmorska så är det för att man vill tjäna livet. Att man känner vördnad inför livets mirakel, och vill vara en del av det. Igen och igen. Det är inte för att man vill avsluta liv. 

I andra länder förstår man detta. 

Vad gäller patienterna, så är risken betydligt större i Sverige att en abortpatient ska råka ut för en barnmorska eller undersköterska som egentligen är emot det hon gör,  eftersom vårdpersonal i Sverige inte kan välja bort de momenten. Det går ju inte, eftersom det nästan alltid är samma tjänster. Vad jag vet är det bara BB Sophia som inte handhar aborter, av alla förlossningsmottagningar i Sverige (rätta mig om jag har fel).

I de länder där det går att välja bort, behöver bara patienterna träffa sådana som inte har valt bort. Och alltså inte har problem med aborterna.
    Som barnmorska hjälper man kvinnor som dels föder barn, preventivmedelsrådgivning, mödravård mm. Vill man inte hjälpa den enskilda kvinnan på bästa möjliga sätt så ska man inte jobba inom vården. Om den enskilda barnmorskan eller inte är emot abort är ingenting som får märkas i yrkesutövningen. Fokus är kvinnans bästa.
  • Anonym (BM)
    ica skrev 2015-03-09 14:15:16 följande:
    Som barnmorska hjälper man kvinnor som dels föder barn, preventivmedelsrådgivning, mödravård mm. Vill man inte hjälpa den enskilda kvinnan på bästa möjliga sätt så ska man inte jobba inom vården. Om den enskilda barnmorskan eller inte är emot abort är ingenting som får märkas i yrkesutövningen. Fokus är kvinnans bästa.
    Man kan ha olika uppfattningar om vad som är kvinnans bästa.

Dessutom har vi även i Sverige en gräns (18 veckor, möjligen två-tre veckor till vid extrema skäl) - och när den gränsen är passerad spelar det ingen roll längre vad som skulle vara "kvinnans bästa". Den gränsen är inte av Gud given utan något som borde få diskuteras - som i andra Västländer där man hela tiden har en öppen debatt om abortfrågan.
  • ica
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 14:37:41 följande:

Dessutom har vi även i Sverige en gräns (18 veckor, möjligen två-tre veckor till vid extrema skäl) - och när den gränsen är passerad spelar det ingen roll längre vad som skulle vara "kvinnans bästa". Den gränsen är inte av Gud given utan något som borde få diskuteras - som i andra Västländer där man hela tiden har en öppen debatt om abortfrågan.
    Visst kan vi ha olika uppfattningar om vad som är en annans persons bästa. ´Men det är inte vår sak att diktera villkoren för andra människor. Här i sverige äger vi alla rätten till vår egen kropp. Och därmed att fatta beslut om den. Det gäller även kvinnor. Har man problem med det kan man jobba med maskiner. För har man inte den grundläggande respekten för andra människor så ska man inte jobba med människor i en utsatt sits.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 14:37:41 följande:

Vad som är relevant är vad som innefattas av barnmorskeyrket i Sverige. I Sverige innefattar det både preventivmedelsrådgivning och abort.
  • Anonym (BM)
    ica skrev 2015-03-09 14:40:37 följande:
    Visst kan vi ha olika uppfattningar om vad som är en annans persons bästa. ´Men det är inte vår sak att diktera villkoren för andra människor. Här i sverige äger vi alla rätten till vår egen kropp. Och därmed att fatta beslut om den. Det gäller även kvinnor. Har man problem med det kan man jobba med maskiner. För har man inte den grundläggande respekten för andra människor så ska man inte jobba med människor i en utsatt sits.
    Nu håller vi på att hamna i en abortdebatt och det är OT här i tråden. Dock vill jag påminna om att det alltid finns TVÅ människoliv att respektera, i abortfrågor. (Tre om den blivande pappan är av annan åsikt, vilket faktiskt förekommer. Jag menar - åt det hållet att han vill behålla men inte hon.)
  • ica
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 14:52:10 följande:
    Nu håller vi på att hamna i en abortdebatt och det är OT här i tråden. Dock vill jag påminna om att det alltid finns TVÅ människoliv att respektera, i abortfrågor. (Tre om den blivande pappan är av annan åsikt, vilket faktiskt förekommer. Jag menar - åt det hållet att han vill behålla men inte hon.)
    Men som barnmorska är det kvinnan som är ens patient. Mannen är anhörig till kvinnan. Och tills barnet är ute är det enbart kvinnans beslut.

Även om de bör prata om det. Men det är en annan sak. Kvinnor har rätt att göra abort utan att pappan tillfrågas.
  • Anonym (sonja)
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 14:52:10 följande:
    Det är dessutom totalt irrelevant i den här tråden, eftersom debatten om samvetsklausul faktiskt handlar om att avsäga sig arbetsuppgifter som ingår i det arbete , och på den arbetsplats, man valt.
    Att vilja ha slöja behöver inte innebära det, och det var ju det som var trådens syfte.
  • Anonym (BM)
    Anonym (sonja) skrev 2015-03-09 14:59:42 följande:
    Det är dessutom totalt irrelevant i den här tråden, eftersom debatten om samvetsklausul faktiskt handlar om att avsäga sig arbetsuppgifter som ingår i det arbete , och på den arbetsplats, man valt.
    Att vilja ha slöja behöver inte innebära det, och det var ju det som var trådens syfte.
    Det jag försöker säga är, att det inte är någon naturnödvändighet att abort (eller insättning av spiral, eller ens p-medelsrådgivning) MÅSTE ingå i en barnmorskas arbetsuppgifter. I många länder är det annorlunda. T.ex. är det vanligt i katolska länder i Syd- och Latinamerika att katolska nunnor arbetar som sjuksköterskor och barnorskor. Och i USA sker de flesta aborter på speciella abortkliniker.
  • Anonym (BM)
    ica skrev 2015-03-09 14:58:10 följande:
    Men som barnmorska är det kvinnan som är ens patient. Mannen är anhörig till kvinnan. Och tills barnet är ute är det enbart kvinnans beslut.

Även om de bör prata om det. Men det är en annan sak. Kvinnor har rätt att göra abort utan att pappan tillfrågas.
    Idag är det många som tycker, att pappan ska vara involverad i både graviditeten och förlossningen - samt tidigare än så om det handlar om IVF och andra fertilitetsbehandlingar. Så där har du fel.

Sedan beror det lite på var och hur du arbetar. Arbetar du på en familjecentral t.ex. (ett samarbete mellan olika personalkategorier som barnmorska, barnsjuksköterska, socionom, förskollärare och ibland även diakon och/eller präst i samma lokaler, med avsikten att få en helhetssyn på familjerna i en stadsdel), så är det definitivt inte bara kvinnan som är din patient.
  • Anonym (sonja)
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 15:12:50 följande:
    Det jag försöker säga är, att det inte är någon naturnödvändighet att abort (eller insättning av spiral, eller ens p-medelsrådgivning) MÅSTE ingå i en barnmorskas arbetsuppgifter. I många länder är det annorlunda. T.ex. är det vanligt i katolska länder i Syd- och Latinamerika att katolska nunnor arbetar som sjuksköterskor och barnorskor. Och i USA sker de flesta aborter på speciella abortkliniker.
    Nej, det är riktigt, men fortfarande helt irrelevant i den här tråden, eftersom den handlar om slöja , och om hur det ser ut i Sverige idag.
    Det är emellertid en intressant frågeställning, du kanske skulle starta en egen tråd i ämnet vilka uppgifter som ska ingå i arbetsbeskrivningen för barnmorska istället, så att det det blir färre OT här?
  • asta66
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 11:20:48 följande:
    Om man väljer att utbilda sig till barnmorska så är det för att man vill tjäna livet. Att man känner vördnad inför livets mirakel, och vill vara en del av det. Igen och igen. Det är inte för att man vill avsluta liv. 

I andra länder förstår man detta. 

Vad gäller patienterna, så är risken betydligt större i Sverige att en abortpatient ska råka ut för en barnmorska eller undersköterska som egentligen är emot det hon gör,  eftersom vårdpersonal i Sverige inte kan välja bort de momenten. Det går ju inte, eftersom det nästan alltid är samma tjänster. Vad jag vet är det bara BB Sophia som inte handhar aborter, av alla förlossningsmottagningar i Sverige (rätta mig om jag har fel).

I de länder där det går att välja bort, behöver bara patienterna träffa sådana som inte har valt bort. Och alltså inte har problem med aborterna.
    Om man väljer att jobba inom vården väljer man att göra sitt yttersta för varje patient. Och respektera patienten. Inte vara så oprofessionell att man visar sitt ogillande.
  • asta66
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 15:17:14 följande:
    Idag är det många som tycker, att pappan ska vara involverad i både graviditeten och förlossningen - samt tidigare än så om det handlar om IVF och andra fertilitetsbehandlingar. Så där har du fel.

Sedan beror det lite på var och hur du arbetar. Arbetar du på en familjecentral t.ex. (ett samarbete mellan olika personalkategorier som barnmorska, barnsjuksköterska, socionom, förskollärare och ibland även diakon och/eller präst i samma lokaler, med avsikten att få en helhetssyn på familjerna i en stadsdel), så är det definitivt inte bara kvinnan som är din patient.
    Visst är det normala idag att båda är involverade. Men rent juridiskt är det kvinnans kropp och beslutet är hennes.
  • ica
    Anonym (BM) skrev 2015-03-09 15:17:14 följande:

Så du menar att kvinnan inte bestämmer över sin kropp. Ursäkta vilket århundrade kommer du ifrån? Kvinnor har all rätt i sverige att gå till barnmorska utan att mannen är med.
Svar på tråden Ska vi inte ha religionsfrihet? Frihet från påtvingade religiösa symboler? Aftonbladet avslöjar: Erbjuder ’slöjfria’ vårdare till äldre.