• Utflykt i verkligheten

Kryssa med vilken båt? Aktivitet i Helsingfors?

Sambon och jag skulle vilja kryssa till Helsingfors med två nätter ombord. Det är absolut ingen suparesa, utan ombord så vill vi kika i butiker, kolla lite underhållning och äta god mat. Väl i Helsingfors blir det kanske ett teaterbesök och en tur till saluhallen.

Några tips på en trevlig båt och på vad vi kan hitta på?

• Svar på tråden Kryssa med vilken båt? Aktivitet i Helsingfors?
  • Solsticka

Ska du åka till Helsingfors tycker jag att Silja Symphony och Silja Serenade är absolut finast. 

Den stora fördelen är deras promenadgata på däck 7. Där finns flera butiker och restauranger. Fint att bara strosa runt och titta på folk. Dom känns så luftiga, inte alls så där instängda som en del kryssningsbåtar.

Dom har ett mycket fint poolområde också längst upp. 

Helsingfors-båtarna är inte alls lika mycket supande som Ålands/Åbo-båtarna. (jag har jobbat ombord på båda sorter :) Men vill man ha lite lagom fest brukar Serenade och Symphony ha bra kvälls-shower i deras dans-palats.

cikusalfredo.se - tips på lite skojiga platser att besöka med barn!
  • Dr Nail

Jag åkte häromdagen. Vi tog Silja Symphony, det var mitt i veckan och ganska lite folk, mest turister från Asien. Vi var i Helsingfors några timmar och det enda vi gjorde var att vandra runt. Det är en fin stad och vill man verkligen se staden är det bäst att utforska andra områden än de givna "turistiga" runt hamnen.

En sak jag kan rekommendera på båten är deras middagsbuffe. De har superbra kockar och för 350 kr får man välja och vraka bland en mängd delikatesser.

Svar på tråden Kryssa med vilken båt? Aktivitet i Helsingfors?