• Sol och Måne

Hjälp med val av hundras

Vi funderar på att utöka familjen med en hund. Tycker dock att det är jättesvårt att veta vilken hundras vi borde satsa på. Läser och läser men blir inte så mycket klokare och känner att vi behöver lite goda råd/förslag. Hunden ska leva med fyra barn, varav två under 3 år. Jag tycker därför att de allra minsta hundarna går bort då jag är lite rädd för att det finns risk för skador bland springande barn som ramlar eller kastar stora bollar tokigt eller så. Eftersom vi tycker att det är hela familjens hund så vill vi gärna att de större barnen ska kunna hjälpa till med promenader om något år (de fyller 8 och 10 i år). Hunden bör därför inte vara för stor och svårhanterlig. Då vår lilla pojke har epilepsi vore det ett plus med en lyhörd hund som kan påkalla uppmärksamhet om ett anfall kommer (det är dock bara ett plus och hunden ska inte användas som servicehund). Har ni något förslag på en hundras som vi borde kolla närmare på..?

• Svar på tråden Hjälp med val av hundras
  • Sol och Måne

Tack för alla fina råd! Vi har kollat runt ytterligare och ställt upp lite fler kriterier. Att lagotto och pudel är allergivänliga är ett stort plus då vi har allergi i släkten och man vet ju inte hur det blir med barnen i framtiden. Visserligen är det ingen av dem som har reagerat än så länge men OM det skulle bli så så vill vi ju inte behöva lämna bort hunden. Våra stora tjejer vill väldigt gärna köra agility och då verkar dessa raser passa bra! I helgen drar vi på utställning och kikar lite mer .

• Trassel14
    Sol och Måne skrev 2015-03-09 11:25:07 följande:

Tack för alla fina råd! Vi har kollat runt ytterligare och ställt upp lite fler kriterier. Att lagotto och pudel är allergivänliga är ett stort plus då vi har allergi i släkten och man vet ju inte hur det blir med barnen i framtiden. Visserligen är det ingen av dem som har reagerat än så länge men OM det skulle bli så så vill vi ju inte behöva lämna bort hunden. Våra stora tjejer vill väldigt gärna köra agility och då verkar dessa raser passa bra! I helgen drar vi på utställning och kikar lite mer .

Hör av er om ni vill ha tips på bra kennlar, jag letar ju efter en ny familjemedlem som ska bli en ny tävlingskompis så har skannat igenom Sveriges Lagotto Kennlar :)
  • Dexter dot com
    Trassel14 skrev 2015-03-09 09:02:56 följande:

Finns inte mycket vakt i lagotto ;) Däremot så meddelar dom när man får besök, en sak som jag uppskattar hos dom ;) Men å andra sidan gillar jag skarpa individer, då dom fungerar bäst på tävling. 

Men mentaliteten ska man kolla på alla hundraser då det är ojämnt generellt i alla hundraser ;)

Visst är det så men det är ju inte jättevanligt att lagottos gör MH och tyvärr säljer ju många uppfödare lagottos som "sällskapshundar" utan att informera om att rasen behöver jobba och dräneras mentalt regelbundet för att vara harmoniska. Att du som tränar/tävlar gillar rasen förstår men kommer den passa TS?
  • Trassel14
    Dexter dot com skrev 2015-03-09 15:03:12 följande:
    Visst är det så men det är ju inte jättevanligt att lagottos gör MH och tyvärr säljer ju många uppfödare lagottos som "sällskapshundar" utan att informera om att rasen behöver jobba och dräneras mentalt regelbundet för att vara harmoniska. Att du som tränar/tävlar gillar rasen förstår men kommer den passa TS?
    Det är vanligare att en Lagotto gör BPH, en "snällare" form utav MH. När jag kollar kennlar så utgår jag ifrån att uppfödaren gör MH/BPH, ögonlysning, HD undersökning. Tror dom kennlar jag kollar på passar TS då dessa är just dom kennlar som är noggranna med MH/BPH, ögonlysning etc och vad jag har fått höra utav ägare ifrån dom kennlarna så får man otroligt bra support ifrån uppfödaren. I en hel kull så kommer där hundar mer eller mindre skärpa och ska man då ha en hund för sällskap så finns där bra individer där också. Nu skrev TS att där fanns ett intresse för agility och så länge dom har bra MH/BPH och HD så kan vilken lagotto passa till det. 
  • HP92
    Sol och Måne skrev 2015-03-09 11:25:07 följande:

Det är även Shih-tzu och irish Soft coated:)
  • mffj

En flat coatedretriever!! Finns ingen bättre hundras än denna, den är alltid snäll och passar utmärkt bland barn och även väldigt tåliga! har själv vuxit upp med en flat (fick den när jag var 6år.) aldrig träffat en bättre hundras!

• Trassel14
    mffj skrev 2015-03-14 20:58:51 följande:

En flat coatedretriever!! Finns ingen bättre hundras än denna, den är alltid snäll och passar utmärkt bland barn och även väldigt tåliga! har själv vuxit upp med en flat (fick den när jag var 6år.) aldrig träffat en bättre hundras!

Fast där måste man tänka på att en flatte så finns det 60% risk att den drabbas utav cancer innan den är 7 år. Inte så frisk hundras och behöver mycket aktivitet. 
  • LFF

Pudel eller sheltie (shetland sheepdog) skulle jag säga. Lagoma hundar i storlek, gillar att hitta på saker men kräver inte att det hela tiden görs saker och ting. Visst, båda raserna kräver att man kollar upp uppfödaren ordentligt för att få en mentalt stabil hund, men det gör alla raser. Det finns skit inom alla raser och folk som bara är ute efter pengarna men med lite efterforskningar så går det att hitta guldkornen bland uppfödarna i varje ras.

• Napalm

Vi har småbarn och en schäferhanne, de har lekt sedan pojken kunde gå, lite innan också. Optimal familjehund, robust och stabilt psyke. Tänk bara på att från början implementera ömsesidig respekt. I min värld finns det schäfer och så finns det sämre hundar! ;)

• patriciaaah

Lagotto är ingen hundras jag skulle rekommendera till någon som inte från första början har tänkt att ha den till att jobba med. Den är avlad för nosarbete och måste därför få jobba med det (spåra) flera gånger i veckan för att må bra. De är hundar som har lätt till stress och nervositet.

Jag skulle istället ha tittat på pudeln, för er del mellanpudel om det är meningen att barnen ska få ta någon promenad själva med hunden, jag har två storpudlar och de är alldeles för starka för att en 10 åring ska kunna hålla i mot vid tillexempel hundmöten och ändå är de betydlig tunnare i kroppen än en labrador, golden eller flat. Mina storpudlar väger 18 och 21 kg. En golden och labrador blir väl att väga bortåt en 30 kg. Så jag tror att en mellan Stor hund skulle passa bättre tex mellanpudel eller sheltie.

Angående allergivänlighet så finns det ingen ras som är allergivänlig. Jag är uppväxt med chinese crested för att min mamma och bror var allergiska, dom tålde alla våra tre hundar. När jag skaffade min första pudel så gick det bra för mamma med allergin, hon känner inte av mina pudlar alls medan min bror är jätte allergisk för dom. Så det finns ingen garanti på att man tål en pudel.

Pudeln för övrigt är nog den ras som jag måste säga har det bästa psyket och mentaliteten, jag vet då ingen annan ras som når upp till pudelns nivå på super mentalitet. Alltid glad och positiv, vill alltid vara med och hitta på nya spännande saker. Går bra ihop med alla hundar och människor. Håller inte på med dominans lekar osv som jag vet är vanligt med schäfer.

• Trassel14
    patriciaaah skrev 2015-03-30 13:17:26 följande:

Lagotto är ingen hundras jag skulle rekommendera till någon som inte från första början har tänkt att ha den till att jobba med. Den är avlad för nosarbete och måste därför få jobba med det (spåra) flera gånger i veckan för att må bra. De är hundar som har lätt till stress och nervositet.

Jag skulle istället ha tittat på pudeln, för er del mellanpudel om det är meningen att barnen ska få ta någon promenad själva med hunden, jag har två storpudlar och de är alldeles för starka för att en 10 åring ska kunna hålla i mot vid tillexempel hundmöten och ändå är de betydlig tunnare i kroppen än en labrador, golden eller flat. Mina storpudlar väger 18 och 21 kg. En golden och labrador blir väl att väga bortåt en 30 kg. Så jag tror att en mellan Stor hund skulle passa bättre tex mellanpudel eller sheltie.

Angående allergivänlighet så finns det ingen ras som är allergivänlig. Jag är uppväxt med chinese crested för att min mamma och bror var allergiska, dom tålde alla våra tre hundar. När jag skaffade min första pudel så gick det bra för mamma med allergin, hon känner inte av mina pudlar alls medan min bror är jätte allergisk för dom. Så det finns ingen garanti på att man tål en pudel.

Pudeln för övrigt är nog den ras som jag måste säga har det bästa psyket och mentaliteten, jag vet då ingen annan ras som når upp till pudelns nivå på super mentalitet. Alltid glad och positiv, vill alltid vara med och hitta på nya spännande saker. Går bra ihop med alla hundar och människor. Håller inte på med dominans lekar osv som jag vet är vanligt med schäfer.

Nu skrev TS att där fanns intresse för bland annat agility, Lagotton behöver inte BARA jobba med nosarbete utan annat arbete fungerar också. Det är den mentala stimulansen som den behöver. Lagotton är en brukshund som behöver arbete men vet många bra fungerande lagotton som "arbetar" med annat än att spåra. 
  • Cafe Solo

Folk verkar mest rekommendera sina egna hundraser. Mer intressant vore om folk fick tipsa om hundar de rekommenderar, men inte haft själva. 

Med fyra barn, varav två små, skulle jag välja en liten hund. De är tuffare än man tror. 

Jag skulle försöka undvika raser som skäller för mycket. Typ spetsar. 

Jag skulle undvika alla brukshundar och jakthundar. Arbetande raser som blir rastlösa om de inte får jobba.

Jag skulle också undvika hundraser som är dyra att försäkra eller med hög risk för sjukdomar. Försäkringsbolagen delar upp alla raser i nio klasser tror jag. Välj en ras ur klass 1-2. 

Jag skulle också (av bekvämlighet) inte välja en hund som fäller så mycket.

Kort sagt, jag titta den här hunden:

www.animalplanet.com/tv-shows/dogs-101/videos/bichon-frise/

Svar på tråden Hjälp med val av hundras