• Anonym (Fundersam)

Bruna ögon och mörk hy trots föräldrar med blåa ögon.

En släkting till mig har mörkbruna ögon, hy som ser solbränd ut året om och numera har hon grått hår, men när hon var ung så hade hon nästan svart hår.

Det jag har funderat på fram och tillbaka väldigt länge hur det är möjligt, då hon har eller hade snarare då dom inte lever längre, två svenska föräldrar, som var ljusa till hyn båda två. Mamman hade ljusbrunt hår och pappan hade åt det blonda håret när dom var yngre. Båda hade blåa ögon. Min släkting har även en bror, som är ljus till hyn, ljusbrunt hår (numera grått) och blåa ögon.

Hur är detta möjligt? Min släkting ser ut att ha utländskt påbrå, fast båda föräldrarna är svenska. Tycker detta är jättemärkligt!

• Svar på tråden Bruna ögon och mörk hy trots föräldrar med blåa ögon.
  • Anonym (Kalle)

Det är upp till var och en, genusteoretiker och andra stora tänkare, att probematisera och relativisera vår tillvaro, även genetiken, men jag står fast vid att två vita svenska föräldrar inte får ett mörkt barn av t.ex afrikansk typ (även om det vore trevligt).

• Anonym (pia)

Mamman hade väl varit på charter till Medelhavet och blivit påsatt , Det händer varje dag

• Anonym (Oh ye morons)
    Anonym (Kalle) skrev 2015-03-05 23:40:35 följande:

Det är upp till var och en, genusteoretiker och andra stora tänkare, att probematisera och relativisera vår tillvaro, även genetiken, men jag står fast vid att två vita svenska föräldrar inte får ett mörkt barn av t.ex afrikansk typ (även om det vore trevligt).

Skrev ts något om "afrikansk typ"? Togs det upp genus? 

Dags att sluta inhalera illegala substanser och läsa lite mer uppmärksamt. Även biologiboken från mellanstadiet du gömde på vinden för att kunna runka i fred till lite skissteckningar av underliv kan nog ge dig en del info om du bara bläddrar bort de hopklibbade sidorna. 
  • Anonym (nej)

Min farmor och farfar är båda ljusa och blåögda men min far hade svart hår (men blond som liten) och har mörka bruna ögon. han är mycket lik sin pappa. så tror inte på någon otrohet. om inte hans far var otrogen och hans fru tog sig an min far? Tänker att sånt händer, gener gör lite som de vill. Tycker du ska sluta sitta och fundera över detta. Spelar det ens någon roll?

• milkimi
    Anonym (nej) skrev 2015-03-06 00:31:47 följande:

Min farmor och farfar är båda ljusa och blåögda men min far hade svart hår (men blond som liten) och har mörka bruna ögon. han är mycket lik sin pappa. så tror inte på någon otrohet. om inte hans far var otrogen och hans fru tog sig an min far? Tänker att sånt händer, gener gör lite som de vill. Tycker du ska sluta sitta och fundera över detta. Spelar det ens någon roll?

Exakt det jag skulle skriva lustigt nog, för så ser det ut på pappas sida.

Min farmor och farfar är blond och har ljusbrunt hår (nåja, grått idag) och pappa och hans tvilling föddes helt kritvita i skallen med bruna ögon och såg ut som vilken svensk som helst. Idag är pappa svarthårig och på somrarna blir han extremt brun vilket gör att många inte tror att han är svensk. En lätt brunfärg har han även året om. Betyder ju knappast att farmor varit otrogen. I övrigt är han lik sina föräldrar. Bruna ögon från sin mamma, ganska kort i växten och hennes näsa. Den näsan har även jag fått. Själv har jag ljusbrunt hår, blåa ögon med kassa pigment. Det har jag i alla fall fått från min mamma...

Gener kan vara bra nog lustiga. Men otrohet behöver det knappast vara.
  • Fröken Hepburn

Båda mina föräldrar är mörka, min mamma är finsk men härstammar från Ryssland och min pappa var Italiensk. Själv är jag blond, och grönögd. Min farmor var trotts sitt ursprung väldigt ljus.

Och min bror är mörk.

Jag är i övrigt lik min farmor som min pappa också var lik så jag är garanterat hans barn.

• Anonym (frönken)
    helene 355 skrev 2015-03-05 13:57:31 följande:
    jag tror pappan varit otrogen, de var nog vanligast förr.
    Ännu en seglivad myt om att det var vanligast förr att män var otrogna.

En myt som till viss del också lever kvar i modern tid.

• Anonym (frönken)
    Aljaliv skrev 2015-03-05 13:53:53 följande:

Jag tror mer på att frun varit otrogen, det är nog det absolut vanligaste när sådant händer.

Exakt

Ska man chansa i sannolikhet så är det mer så än något genetiskt hokus pokus

Sen kanske det inte är omöjligt att den lyckliga pappan blivit övertygad om något genetiskt mirakel och inte ovanligt att grabbarna sover på biologilektionerna och är en aning "naiva" i kvinnors så kallade övertalnings förmåga att dölja en liten sanning.

Men som det heter i triss reklamen. "plötsligt händer det"
    Men även brevbäraren eller fastighetsskötaren och tomten är far till barnen.
  • Anonym (frönken)
    Anonym (pia) skrev 2015-03-05 23:45:54 följande:

Mamman hade väl varit på charter till Medelhavet och blivit påsatt , Det händer varje dag

haha kan man väl aldrig tänkas sig...

En blond skandinavska i medelhavet. Lite fylla och på bortaplan.. så inga skandaler.
    Solen gassar och lite småfylla och en mörk sockerbit framför sig..

Svenska kvinna knu**a heter det så fint utomlands. Var kommer det ryktet ifrån haha

Det som händer på semestern stannar i semestern... så vida inte det ska till könskliniken eller födas nio månader efter. 
  • Anonym (frönken)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-03-05 13:35:04 följande:

En släkting till mig har mörkbruna ögon, hy som ser solbränd ut året om och numera har hon grått hår, men när hon var ung så hade hon nästan svart hår.

Det jag har funderat på fram och tillbaka väldigt länge hur det är möjligt, då hon har eller hade snarare då dom inte lever längre, två svenska föräldrar, som var ljusa till hyn båda två. Mamman hade ljusbrunt hår och pappan hade åt det blonda håret när dom var yngre. Båda hade blåa ögon. Min släkting har även en bror, som är ljus till hyn, ljusbrunt hår (numera grått) och blåa ögon.

Hur är detta möjligt? Min släkting ser ut att ha utländskt påbrå, fast båda föräldrarna är svenska. Tycker detta är jättemärkligt!

klart som fanken att modern fått smaka mörk snabel.

Antingen vet pappan om det.
    Eller så går han runt och tror i sin dumhet och tror säkert att tomten finns också.

Men modern vet vilka snablar som tömt i spermakanalen och inte...

Måste vara underbart att försörja någon annans avkommaSkål
  • Gamlaivar

Kortfattat så är det så att två blåögda föräldrar inte kan få brunögda barn (sällsynta fall med nya mutationer osv finns men är ganska irrelevanta i det stora hela), däremot kan två brunögda föräldrar få blåögda barn, liksom en blåögd och en brunögd förälder. Det händer att kvinnor är otrogna helt enkelt.

En evolutionär teori är för övrigt att blå ögon har utvecklats just som ett skydd mot cuckolding, blåögda fäder vet att om de får barn med en blåögd kvinna så måste barnet ha blåa ögon, om så inte är fallet så vet man att barnet inte är ens eget och man blir då inte cuckoldad.

• helene 355
    Anonym (frönken) skrev 2015-03-06 06:45:49 följande:
    Ännu en seglivad myt om att det var vanligast förr att män var otrogna.

En myt som till viss del också lever kvar i modern tid.
    De va ett skämt :P eftersom de inte spelar någon roll om pappan var otrogen eller ej, då de  va mamman som födde barn :P
Svar på tråden Bruna ögon och mörk hy trots föräldrar med blåa ögon.