• sina86

Graviditetspenning, inkomst och årsuppgifter

Hej! Jag ansökte för ca 3 veckor sen om graviditetspenning. Fick ett brev från FK för nån vecka sen med info om föräldrapenning och en blankett med inkomst och årsarbetstid. Kontaktade min chef som skulle vidarebefordra till lönesidan att jag behövde blanketten ifylld. Jag fattade det som att den blanketten hade med föräldrapenning att göra då man ju redan fyller i uppgifter om inkomst igraviditetspenning-ansökan.

Idag fick jag ett till brev där det står att handläggningstiden kan vara längre än 30 dagar då dom måste utreda vilken inkomst min ersättning ska beräknas på.

Är det för att dom inte har fått blanketten om inkomst och årsarbetstid? Varför står inte det isåfall? Eller vad menas?

• Svar på tråden Graviditetspenning, inkomst och årsuppgifter
  • Försäkringskassan

Hej,

Det går automatiskt ut ett välkomstbrev till blivande föräldrar när vi har fått in ett moderskapsintyg. I välkomstbrevet följer alltid blanketten om inkomst och årsarbetstid med.

Anledningen till brevet du har fått angående vårt serviceåtagande, att handläggningen kan ta mer än 30 dagar, kan bero på olika faktorer.

För att du ska få ett korrekt svar och vad som gäller i just ditt ärende, då får vi be dig kontakta kundcenter på telefon 0771-524 524.

Vi har öppet följande tider:

Måndag - fredag 08.00-21.00

Lördag 08.00-15.00

Söndag 15.00-21.00

På vår hemsida kan du se våra avvikande öppettider

Hälsningar

Sebastian, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning, inkomst och årsuppgifter