• sahara1989

Pyssel för 14 månaders??

Alla leksaker är tråkiga tycker lillan och det har blivit lite väl mycket tv tittande när vi är hemma. Så undrar om det finns något pyssel som man skulle kunna göra med en 14 månaders? Testade att måla med kritor men det var kul i typ 10 sekunder sen sprang hon iväg med kritorna och bet på dom :D 

• Svar på tråden Pyssel för 14 månaders??
  • Flickan och kråkan

Hushållsbestyr brukar vara roligt i den åldern. Hjälpa/stjälpa när man tömmer diskmaskinen, tvättar, dammsuger etc. Burkar, byttor, stoppa i och ta ur. Sedan brukar ju vatten aldrig vara fel - i diskho, i badkar . Två av mina tre har blivit väldigt intresserade av böcker i den åldern också.

• tulip79

Min dotter är 14 mån. Hon gillar böcker, klossar, leksaksmat o spis, dockor, mjukisdjur (bär omkring) hänga tvätt med mig, diska (läs: plaska), klä ut sig i storebrors kläder, rita, köra småbilar, sparka sig fram på bobby car, klättra, leka tittut i kojor, sångpåsen. Ute gillar hon att sopa (barnpiasava), gå i vattenpölar, känna på vattenpölar, lasta kottar på storebrors dumper, köra barnskottkärran.

• mallar

Min tjej är också 14 månader och vi testade göra trolldeg häromdagen. Det tyckte hon var rätt kul. Annars är vattenlekar alltid populärt hemma hos oss. Kritor tyckte hon också var sådär.

• mallar
    Muppen91 skrev 2015-03-17 21:06:20 följande:

Fingerfärg älskar min pojk att måla med! :)

Vad har ni för fingerfärg? Stoppar han den inte i munnen? Hade gärna provat fingerfärg men är rädd att min dotter ska äta upp den ;)
  • mallar
    Muppen91 skrev 2015-03-17 21:06:20 följande:

Fingerfärg älskar min pojk att måla med! :)

Vad har ni för fingerfärg? Stoppar han den inte i munnen? Hade gärna provat fingerfärg men är rädd att min dotter ska äta upp den ;)
  • Muppen91
    mallar skrev 2015-03-17 21:12:22 följande:
    Vi har en giftfri Fingerfärg ifrån hemsidan ekokul.:) visst stoppar han en hel del i munnen! Men det blir även många fina teckningar, han älskar att kladda runt med färgen!:)
  • tulip79

Om du inte vill använda fingerfärg kan du blanda hushållsfärg (karamellfärg) o filmjölk. Fick tipset på öppna förskolan, färgen är helt ofarlig att äta!

• mallar
    Muppen91 skrev 2015-03-17 21:31:59 följande:

Vi har en giftfri Fingerfärg ifrån hemsidan ekokul.:) visst stoppar han en hel del i munnen! Men det blir även många fina teckningar, han älskar att kladda runt med färgen!:)

Åh vad roligt. Ska beställa där idag. Tack för tipset
  • Experiment

Jag hittade massor av tips på Pintrest. Mycket experiment och annat kul. Mina damer tyckte det var kul att kladda så jag ordnade grädde i olika färger och tog ett stort lakan. Gick ut på tomten och sen fick de kladda loss. Det tog inte lång stund innan båda var täckta av grädde i alla färger men oj, va kul de hade. Sen var det bara att hoppa in i duschen då kom jag ju såklart på att det hade varit smidigt att kladda därinne, bara att spola av väggar och barn sen så vi testade det och det var lika kul.

Nackdelen med Pintrest var att mycket är på engelska med ingredienser som inte finns eller är tillåtna i Sverige men med lite fantasi löser man det. De tyckte att man skulle ha rakkräm tex för kladdet men det är ju parfym o andra kemikalier där så jag valde grädde istället. Viktigast tyckte jag var att ingredienserna skulle vara ätvänliga eftersom det ju alltid riskerar att hamna i munnen.

Svar på tråden Pyssel för 14 månaders??