• Grus grus

Tips välkomnas! Hur får jag nioåringen att hålla reda på sina grejer?

Jag blir tokig på min älskade unge. Nu är hennes mobil borta, igen... Jag har försökt med att saker ska ha sin särskilda plats, och det funkar ganska bra, förutom med de saker man brukar ha med sig. De sakerna hamnar fortfarande överallt och ingenstans. Till exempel hennes kläder, mobil, mössor och vantar, skolväska osv. Jag har försökt att skälla, motivera, hota, fråga henne om hon har idéer på vad som skulle kunna hjälpa, ja allt. Nu behöver jag hjälp. Hon har inte så himla mycket leksaker att det borde vara svårt att hålla reda på.

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Tips välkomnas! Hur får jag nioåringen att hålla reda på sina grejer?
  • audio

Köp stickers hon gillar och limma fast dom på sakerna hon annars slarvar bort ?

• Grus grus
    audio skrev 2015-03-05 19:47:00 följande:

Köp stickers hon gillar och limma fast dom på sakerna hon annars slarvar bort ?

Och hur hjälper det, tänker du? Förstår inte riktigt.
  • audio
    Grus grus skrev 2015-03-05 19:54:04 följande:
    Och hur hjälper det, tänker du? Förstår inte riktigt.
    Kanske hjälper henne att hålla reda på sakerna om dom blev mer intressanta på så vis ?? +?
  • Grus grus
    audio skrev 2015-03-05 19:55:48 följande:

Kanske hjälper henne att hålla reda på sakerna om dom blev mer intressanta på så vis ?? +?

Nja, hon är lite för stor för klisterlappar. Men tack ändå!
  • audio
    Grus grus skrev 2015-03-05 20:03:52 följande:
    Nja, hon är lite för stor för klisterlappar. Men tack ändå!
    Låt henne vara vuxen då och vara utan borttappade saker. Enkelt.
  • Grus grus
    audio skrev 2015-03-05 20:07:06 följande:

Låt henne vara vuxen då och vara utan borttappade saker. Enkelt.

Japp det har jag också försökt. Men då blev skolan arg för att hon inte hade mössa. Hon fick köpa ny mössa för egna pengar för att det skulle svida lite, men inget funkar. Hon är så virrig. "Ojsan" och "vet inte" är fraser som används dagligen.
  • audio
    Grus grus skrev 2015-03-05 20:18:39 följande:
    Japp det har jag också försökt. Men då blev skolan arg för att hon inte hade mössa. Hon fick köpa ny mössa för egna pengar för att det skulle svida lite, men inget funkar. Hon är så virrig. "Ojsan" och "vet inte" är fraser som används dagligen.
    Du gjorde bara en björntjänst, nåja det är ditt barn.
  • Grus grus
    audio skrev 2015-03-05 20:21:41 följande:

Du gjorde bara en björntjänst, nåja det är ditt barn.

Tycker inte att jag gjorde en björntjänst alls. I två dagar fick hon gå utan mössa och frysa, sen ringde lärarna mig och sa att jag måste skicka med dottern en mössa. Jag hade ju ändå inte tänkt att hon skulle gå hela vintern utan mössa, utan bara få känna på det lite. Men var ändå pinsamt när lärarna ringde. I alla fall fick dottern ta av sina egna pengar och köpa en ny mössa, just för att det skulle svida lite mer.

Förstår inte hur det skulle vara en björntjänst.
  • audio
    Grus grus skrev 2015-03-05 20:38:16 följande:
    Tycker inte att jag gjorde en björntjänst alls. I två dagar fick hon gå utan mössa och frysa, sen ringde lärarna mig och sa att jag måste skicka med dottern en mössa. Jag hade ju ändå inte tänkt att hon skulle gå hela vintern utan mössa, utan bara få känna på det lite. Men var ändå pinsamt när lärarna ringde. I alla fall fick dottern ta av sina egna pengar och köpa en ny mössa, just för att det skulle svida lite mer.

Förstår inte hur det skulle vara en björntjänst.
    Det verkar vara en hel del du inte förstår riktigt just nu.
    Jag har inte tid.
  • Grus grus

Någon annan som inte är på krigsstigen eller förespråkar vanvård som har tips?

• Prospero

Bara att jag har en viss förståelse för att det inte alltid är så lätt att hålla reda på allt när man är 9. Mobil t ex får inte min 9-åring ha med sig till skolan av den anledningen. Kläder som försvinner brukar ju förhoppningsvis hamna någonstans vid klassrummet eller uppsamlingsplats. Skolväska är ju inte bra om den kommer bort, men funkar det inte att säga att hon får leta reda på den? Eller försvinner saker verkligen? Namna allt och ha med telefonnummer så finns det kanske en chans att få tillbaka sakerna?

• Pescetarian

Du får väl räkna med en kostsam period framöver. Många barn är slarviga. Men det brukar ju gå över. Det är väl bara att vänta ut tiden tills dess att hon mognar.

Svar på tråden Tips välkomnas! Hur får jag nioåringen att hålla reda på sina grejer?