• Hunbun

LAS, någon som har koll??

Hejsan!

Undrar om det är någon där ute som har koll på hur det fungerar med LAS, när man blir LAS:ad osv.

Jag började jobba inom landstinget april 2012 och jobbade först 2 månader på 50% som sen gick över på 100% fram till slutet på september 2013. Var sen arbetslös 2 månader  (oktober-november), jobbade åter på samma jobb under december och jobbade då 100%.  Har efter det varit föräldrarledig fram tills nu och är på gång med ett nytt vikariat inom samma landsting men på annat sjukhus. Det vikariatet är på minst 9 månader och på 100%.

Hittils har jag ju jobbat 1 år och 7 månader inom landstinget och lägger man sen till 9 månader  så blir det 2 år och 4 månader inom samma landsting men olika arbetsplatser.

Eftersom jag kommer över 2 års arbete inom en 5 års.period, blir jag då erbjuden en tillsvidare anställning, eller hur fungerar det??

Det här blev kanske lite rörigt men jag är tacksam för svar från nån med lite koll!!

• Svar på tråden LAS, någon som har koll??
  • Anonym (..)

Har du haft månadslön eller timlön under tiden du arbetat? Iaf här spelar det stor roll. Får man timlön får du bara tillgodoräkna dig timmarna du faktiskt arbetat medan om du har månadslön får du 31dagar/månad oavsett hur många timmar du jobbat.

Jag började tex på månadslön från 1/4 2013 och blev inkonverterad 29/12 2014.

• Anonym (..)

Vet inte hur det funkar när det är på olika arbetsplatser. Men det är samma arbetsgivare?

Har för mig att det är 3års-period man räknar och inte 5år.. Kan också vara helt fel gissat av mig. Det är ju en jäkla djungel det där.

Jag skulle nog råda dig att ringa arbetsgivare/lönekontor och fråga, det har jag gjort när jag varit osäker. Dom har även kunnat göra en simulering som talat om exakt vilket datum jag konverterat in förutsatt att jag haft vikariat med månadslön tills dess.

• KaSaM

Om du har mer än 720 LAS dagar inom en femårsperiod så har du rätt till tillsvidare, ring lämpligen lönekontoret och fråga, eller personalavdelningen då de brukar ha koll.

• Bolaget
    Hunbun skrev 2015-03-05 20:00:40 följande:

Hejsan!

Undrar om det är någon där ute som har koll på hur det fungerar med LAS, när man blir LAS:ad osv.

Jag började jobba inom landstinget april 2012 och jobbade först 2 månader på 50% som sen gick över på 100% fram till slutet på september 2013. Var sen arbetslös 2 månader  (oktober-november), jobbade åter på samma jobb under december och jobbade då 100%.  Har efter det varit föräldrarledig fram tills nu och är på gång med ett nytt vikariat inom samma landsting men på annat sjukhus. Det vikariatet är på minst 9 månader och på 100%.

Hittils har jag ju jobbat 1 år och 7 månader inom landstinget och lägger man sen till 9 månader  så blir det 2 år och 4 månader inom samma landsting men olika arbetsplatser.

Eftersom jag kommer över 2 års arbete inom en 5 års.period, blir jag då erbjuden en tillsvidare anställning, eller hur fungerar det??

Det här blev kanske lite rörigt men jag är tacksam för svar från nån med lite koll!!

Men du är långt ifrån att ha jobbat 1 år ocvh 7 månader eller har du skrivit fel på något år. Så här räknar jag lite snabbt

50% i två månader blir ju 1 månad på heltid
    sedan 100% från juni- sept = 4 månader
    december på hltid = 1 månad
    Det blir ju inte mer än 6 månaders arbete omräknat till heltid, har du missat ett år?
  • Hunbun

Om du läser ordentligt det jag har skrivit så får du nog ihop matematiken bättre Tungan ute

"Jag började jobba inom landstinget april 2012 och jobbade först 2 månader på 50% som sen gick över på 100% fram till slutet på september 2013
    ."

• Gladskit
    Bolaget skrev 2015-03-07 20:29:44 följande:
    Men du är långt ifrån att ha jobbat 1 år ocvh 7 månader eller har du skrivit fel på något år. Så här räknar jag lite snabbt

50% i två månader blir ju 1 månad på heltid
    sedan 100% från juni- sept = 4 månader
    december på hltid = 1 månad
    Det blir ju inte mer än 6 månaders arbete omräknat till heltid, har du missat ett år?
    Har TS månadslön på 50% tjänsten så räknas inte två månader som en månad heltid. Det har du fått om bakfoten.
    Utan har man månadslön så är varje dag i månaden en LAS-dag.
    Medan som någon skrev, är man anställd intermittent med timlön så räknar man faktiska arbetsdagar.
    Så en vikarie med månadslön tjänar 31 dagar för mars månad även om hen bara arbetat schemalagt säg 16 pass.
    Medan en timavlönad person som arbetar 16 pass i mars månad bara får räkna 16 LAS-dagar.

Inom den verksamhet där jag jobbar ska du ha 720 dagar som vikarie, 720 dagar allmän visstid eller 1080 dagar totalt vikariat + allmän visstid (om du tjänstgjort på båda anställningsformerna) under de senaste fem åren, för att bli konverterad.
Svar på tråden LAS, någon som har koll??