• Maddi

cykelhjälm vilken ska man välja?

Jag har försökt klura i vinter och trott att jag skulle ha helt klart för mig vilken hjälm som är säkrast, men jag har inte blivit mer klok hur mycket jag än läser, och säkerheten är det viktigaste. 

Jag har förstått att jag ska ha cykelhjälm med grönt spänne, men är det samma sak som dom kallar lekhjälm? lekhjälm(grönt spänne) kan man ha när dom cyklar, cykelhjälmar har inget grönt spänne, fattar jag det rätt då?

Dessutom lite skrämmande att 3 hjälmar av 9 är underkända, vilket är ganska skandal. Så innan jag besöker en butik vill jag ha lite mer på fötterna hur man ska tänka med hjälm vilken hjälm som ligger bättre i test. Då försäljare alltid är försäljare och kan prata omkull en som inte alls är insatt. 

Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden cykelhjälm vilken ska man välja?
  • Almina

Jag har själv försökt sätta mig in i det här med cykelhjälm till småbarn, men det är inte helt enkelt.

Det som rekommenderas till barn under 7 år är en småbarnshjälm. De har grönt spänne och är avsedda för cykling (en lekhjälm har grönt spänne men är inte gjord för cykling). De ska vara CE-märkta och godkända enligt EN1080.

Alla CE-märkta hjälmar (vilket alla hjälmar som säljs i Sverige är) ska ju vara testade, men det går ju alltid göra hårdare tester. I Folksams test av barn- och ungdomshjälmar fick Brighthelmet kids bäst resultat av de testade småbarnshjälmarna. Det finns ju dock betydligt fler hjälmar att välja bland än de som Folksam har testat. Jag har tex läst lite om MIPS som är en teknik i cykelhjälmar som ska göra att kraften vid sneda islag och vid rotationsvåld fördelas bättre, och det låter ju bra! Men jag har inte sett några tester gjorda på dessa (utöver de obligatoriska testerna för CE-märkning). Spectra block mips jr och Occano jr mips är två småbarnshjälmar med MIPS-teknik, med lite olika storlekar...

• Almina
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 10:11:33 följande:

Vi kör på skejthjälmar på sommaren. Cyklas det på vintern så kör vi med hockeyhjälm.

Har du kollat så att hjälmarna är godkända för cykling??
  • LilleKatten

Man ramlar ungefär likadant och i ungefär samma hastighet på inlines, skateboard, sparkcykel och cykel.

Det där är en bluff för att man ska köpa en hjälm av varje "sort".

Vill man vara helt säker så kör man på en skidhjälm eller en Hockeyhjälm. Bättre än alla cykelhjälmar på marknaden, det kan jag försäkra!

• Almina

Jag läste nu hos Säkerhetsbutiken att de rekommenderar en hjälm som heter Reebook 315 som ska vara godkänd som cykelhjälm men ser ut som en hockeyhjälm. Hockeyhjälmar har annars tydligen de lägsta säkerhetskraven medan skidhjälmar har liknande krav som cykelhjälmar.

www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php

• Maddi
    Almina skrev 2015-03-07 16:32:42 följande:

Jag läste nu hos Säkerhetsbutiken att de rekommenderar en hjälm som heter Reebook 315 som ska vara godkänd som cykelhjälm men ser ut som en hockeyhjälm. Hockeyhjälmar har annars tydligen de lägsta säkerhetskraven medan skidhjälmar har liknande krav som cykelhjälmar.

www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php

Tusen tack för ditt svar! Nu fick jag kite mer på fötterna. Jag ska kolla på märkena du nämnde.
  • Batmamba

Vi tänker köpa en MIPS-hjälm nästa gång. Det är en ny teknik som bättre dämpar sneda fall.

• Maddi
    LilleKatten skrev 2015-03-07 15:06:45 följande:

Man ramlar ungefär likadant och i ungefär samma hastighet på inlines, skateboard, sparkcykel och cykel.

Det där är en bluff för att man ska köpa en hjälm av varje "sort".

Vill man vara helt säker så kör man på en skidhjälm eller en Hockeyhjälm. Bättre än alla cykelhjälmar på marknaden, det kan jag försäkra!

Det kan du ju ha rätt i. Men jag känner som så att jag lägger pengar på säkerhet och blir isåfall lurad att köpa fler hjälmar än man måste ha. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om dom skulle slå sig rejält och insåg att en hjälm gjort för ändamålet skulle ha gjort mindre skada. Säkerhet är något jag lägget mycket pengar och tid på. Därför behövde jag mer hjälp angående cykelhjälmar då jag uppenbarligen är korkad och inte förstår så mycket om detta ämne :)
  • Batmamba

Vid cykelolyckor faller man ofta framåt, med ansiktet före. Därför är det viktigt att en cykelhjälm går fram i pannan och vad jag har förstått är det därför de ofta går ut lite där fram. Hjälmen ska alltså inte sitta på bakhuvudet som jag ser många, i synnerhet små barn med mössa, bära dem.

Sätter man inte fast hjälmen som man ska, med rätt justerade remmar mm, tappar den en stor del av sin funktion. Det känner du säkert till TS, du verkar ha pejl, men det kan ju finnas andra!

• Maddi
    Batmamba skrev 2015-03-07 17:53:44 följande:

Vid cykelolyckor faller man ofta framåt, med ansiktet före. Därför är det viktigt att en cykelhjälm går fram i pannan och vad jag har förstått är det därför de ofta går ut lite där fram. Hjälmen ska alltså inte sitta på bakhuvudet som jag ser många, i synnerhet små barn med mössa, bära dem.

Sätter man inte fast hjälmen som man ska, med rätt justerade remmar mm, tappar den en stor del av sin funktion. Det känner du säkert till TS, du verkar ha pejl, men det kan ju finnas andra!

Den varianten är ganska skrämmande att se, även så köper en del för stor hjälm och ha något och växa i vilket också medför att hjälmen åker runt på huvudet.
  • Almina
    Maddi skrev 2015-03-07 17:15:54 följande:

Tusen tack för ditt svar! Nu fick jag kite mer på fötterna. Jag ska kolla på märkena du nämnde.

Berätta gärna, när du har valt hjälm, vilken det blev!
  • Maddi
    Almina skrev 2015-03-08 19:53:53 följande:

Berätta gärna, när du har valt hjälm, vilken det blev!

det ska jag absolut göra. Men just nu lutar de åt Reebook. Jag ska klura lite till och åka och prova.
Svar på tråden cykelhjälm vilken ska man välja?