• Nidingbane

Kan vi ta emot hur många hjälpbehövande som helst

Folk har förvisso rört på sig i alla tider. Alla har därför haft någon som varit nykomling i ett land osv precis som dagens flyktingar.

Men tänk om nu dagens förflyttning av folk inte bara beror på konflikthärdar i världen. Tänk om det kan ha med något annat att göra t ex att det idag går förhållandevis mycket lättare att förflytta sig än förr även om det fortfarande är förhållandevist svårt.

Svältkatastrofer, krig osv är ju inget nytt. Det är något som existerat i alla tider.

Men tänk om det nu är som så att folks förflyttningar på grund av humanitära katastrofer kommer att öka, ja för att till och med accelerera. Vad gör vi andra då?

För oavsett hur stor hjälpsamhet det finns i världen, så finns den ju samtidigt ett hopp på att de humanitära katastroferna ska ha ett slut.

Men tänk om de inte slutar. Tänk om det vi ser idag är början på någonting som kommer att bli allt mer stadigvarande för att till och med accelerera? Vad gör vi då?

Har vi egentligen någon beredskap till något sådant i den rika delen av världen dvs. att ideligen, år från år, kunna ta emot hundra tusentals, ja miljontals hjälpbehövande?

Allt kan förvisso alltid bli värre, själv tycker jag man emellertid bör kunna försöka tänka sig in i svåra situationer innan man är där. Framförallt då om man är politiker eller liknade.

Ps. jag önskar naturligtvis att vi kunde hjälpa alla, men det finns tyvärr många men.....Man måste våga ställa frågan.

• Svar på tråden Kan vi ta emot hur många hjälpbehövande som helst
  • Tom Araya
    asta66 skrev 2015-03-07 16:01:20 följande:
    Jag tycker att EU borde kräva att alla medlemsländer tar emot solidariskt. Och rent krasst så tror jag att risken att hamna i Rumänien skulle minska attraktionskraften av Europa.
    Tom Araya skrev 2015-03-07 16:30:57 följande:
    Bra idé. Men hur ska flyktingar fördelas rättvist? Efter BNP, yta, egen befolkning eller en kombination av dessa?
    ...eller varför inte större delen av världen än bara EU?

• asta66
    Tom Araya skrev 2015-03-07 16:34:46 följande:
    Tom Araya skrev 2015-03-07 16:30:57 följande:
    Bra idé. Men hur ska flyktingar fördelas rättvist? Efter BNP, yta, egen befolkning eller en kombination av dessa?
    ...eller varför inte större delen av världen än bara EU?

Tänkte inte så långt. Men då tar det väl en evighet att få beslut. Men det är ju bra tillväxt i Asien och även Brasilien!
  • Tom Araya
    asta66 skrev 2015-03-07 16:34:04 följande:
    Antagligen en kombination. Och ingen skulle få välja land. Undrar hur populärt EU skulle bli?
    Skitsamma om det blir populärt eller ej, möjligheten att få komma till ett land där man slipper krig, förtryck och elände måste väl vara mest värt.
  • asta66
    Tom Araya skrev 2015-03-07 16:37:40 följande:
    Skitsamma om det blir populärt eller ej, möjligheten att få komma till ett land där man slipper krig, förtryck och elände måste väl vara mest värt.
    Exakt!
  • Nidingbane

Vansinne som inte går att stoppa?? Nej jag ser det snarare såsom en rätt logisk följd utav hur det trots det ser ut på vår jord idag.
    Förutom alla de människor som har på något sätt blivit drabbade av krig så är det förmodligen betydligt fler människor som kan tänka sig komma hit t ex alla de som lever i misär och fattigdom i världen. Skillnaden är den att betydligt fler tar sig hit än förr av dem. En utvecklig som jag menar inte går att hindra så länge befolkningstillväxten mm ser ut som den gör idag. Och jag ser inte detta som något konstigt. För det var något liknande som skedde en gång då Karl Oskar och Kristina utvandrade och sökte lyckan i Amerika. Varför skulle folk i Asien, Afrika osv, osv vara annorlunda på så sätt?

• Tom Araya
    Nidingbane skrev 2015-03-07 20:18:49 följande:

Vansinne som inte går att stoppa?? Nej jag ser det snarare såsom en rätt logisk följd utav hur det trots det ser ut på vår jord idag.
    Förutom alla de människor som har på något sätt blivit drabbade av krig så är det förmodligen betydligt fler människor som kan tänka sig komma hit t ex alla de som lever i misär och fattigdom i världen. Skillnaden är den att betydligt fler tar sig hit än förr av dem. En utvecklig som jag menar inte går att hindra så länge befolkningstillväxten mm ser ut som den gör idag. Och jag ser inte detta som något konstigt. För det var något liknande som skedde en gång då Karl Oskar och Kristina utvandrade och sökte lyckan i Amerika. Varför skulle folk i Asien, Afrika osv, osv vara annorlunda på så sätt?

Ja det är nog så, men därmed inte sagt att Sverige ska ta mer ansvar än andra länder.
  • Nidingbane
    Tom Araya skrev 2015-03-07 20:24:14 följande:
    Ja det är nog så, men därmed inte sagt att Sverige ska ta mer ansvar än andra länder.
    Precis, det var därför jag startade tråden.
  • ica

förr dog de utan att vi ens fick veta det.
  • Anonym (Hmmmm)

Under den sk folkvandringstiden under järnåldern, vandrade folk kors och tvärs i Europa och bosatte sig i nya områden (dessa var ju inte direkt överbefolkade). Folkförflyttningarna var en bidragande orsak till romarrikets fall.

Kanske är vi inne i en ny folkvandringstid?

• ölburk2
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-09 15:17:42 följande:

Under den sk folkvandringstiden under järnåldern, vandrade folk kors och tvärs i Europa och bosatte sig i nya områden (dessa var ju inte direkt överbefolkade). Folkförflyttningarna var en bidragande orsak till romarrikets fall.

Det kan vi nog påstå, å folkvandring lär fortgå så länge det finns människor på Jorden.., å en riktigt stor folkvandring väntar, den som startar när klimatförändringen börjar ge reellt påtagliga problem.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-03-07 20:24:14 följande:
    Klart vi ska ta mer ansvar än många andra länder, vi har de ekonomiska möjligheterna för det, ingen skillnad på det å betala skatt efter förmåga, det kallas solidaritet.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-03-09 15:23:13 följande:
    Klart vi ska ta mer ansvar än många andra länder, vi har de ekonomiska möjligheterna för det, ingen skillnad på det å betala skatt efter förmåga, det kallas solidaritet.
    Fel, vi har inte alls ekonomiska möjligheter att ta mer ansvar än många andra länder, annat än de fattiga, vilka jag tycker känns onödigt att ens jämföra med då de antingen inte tar emot några flyktingar alls eller så har de ett enkelt och kortsiktigt "akutmottagande" med usla förhållanden.

Jo, det är en jäkla skillnad, det är våra resurser, avsedda för våra behov.
    Ska du jämföra nationell skatt och nationell solidaritet med internationell så ska ju alla vara med att betala efter förmåga och alla ta del av det efter behov, inte så ensidigt som det fungerar nu.

Om du vill göra jämförelser så undrar jag hur mycket du bidrar och bjuder på till behövande när pengarna precis räcker till hyran, elen, busskortet och maten denna månad....och dottern skulle behöva nya skor, dina glasögon skulle behöva bytas, grabben vill börja spela hockey, systersonen fyller år och lite extra på fickan under nästa veckas konferensresa skulle sitta bra...?
  • Tom Araya

Att betydligt fler söker sig till Sverige jämfört med andra länder med fred, demokrati och likvärdig levnadsstandard är direkt kopplat till den invandringspolitik vi för, med bl.a. förmånliga ekonomiska villkor.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-03-09 23:35:45 följande:
    Fel, vi har inte alls ekonomiska möjligheter att ta mer ansvar än många andra länder, annat än de fattiga, vilka jag tycker känns onödigt att ens jämföra med då de antingen inte tar emot några flyktingar alls eller så har de ett enkelt och kortsiktigt "akutmottagande" med usla förhållanden.

Jo, det är en jäkla skillnad, det är våra resurser, avsedda för våra behov.
    Ska du jämföra nationell skatt och nationell solidaritet med internationell så ska ju alla vara med att betala efter förmåga och alla ta del av det efter behov, inte så ensidigt som det fungerar nu.

Om du vill göra jämförelser så undrar jag hur mycket du bidrar och bjuder på till behövande när pengarna precis räcker till hyran, elen, busskortet och maten denna månad....och dottern skulle behöva nya skor, dina glasögon skulle behöva bytas, grabben vill börja spela hockey, systersonen fyller år och lite extra på fickan under nästa veckas konferensresa skulle sitta bra...?
    Huga vilken hemsk syn du har på humanitet, solidaritet å vanlig medmänsklighet, egoism brukar man kalla sån´t där.

Eftersom jag oftast har ekonomi att kunna betala vad det kostar, så har innehållet i sista stycket aldrig varit nåt problem.
    Däremot har jag/vi gett bort rätt stora summor till folk i fattiga länder där staten/folket saknar resurser att hjälpa varandra.
    Direkt hjälp, aldrig via nån organisation eller regeringar, då jag inte litar på att pengarna då kommer fram till de behövande.

Här hemma tycker jag sån´t ska skötas av staten å nån lämplig myndighet, då vi, som sagt, har ekonomiska resurser till det.

Du vill ju lägga pengar på vapen som har ihjäl folk, dom pengarna kan användas till att hålla folk vid liv å ge dom en välförtjänt välfärd istället.
    Så du pratar med kluven tunga, när du påstår att det inte finns pengar.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-03-09 23:43:47 följande:
    Att betydligt fler söker sig till Sverige jämfört med andra länder med fred, demokrati och likvärdig levnadsstandard är direkt kopplat till den invandringspolitik vi för, med bl.a. förmånliga ekonomiska villkor.
    Det är ju det han säger, å det ska vi vara stolta över.
    "Nya Världen" skrek efter fler människor, å gav invandrare stora förmåner om dom bosatte sig där.

Vi befinner oss lite i samma situation, vi behöver fler i Sverige, å får vara glada för dom som ännu vill hit..
  • Cal XVI Gustf
    ölburk2 skrev 2015-03-10 10:27:42 följande:
    Direkt hjälp, aldrig via nån organisation eller regeringar, då jag inte litar på att pengarna då kommer fram till de behövande.

Här hemma tycker jag sån´t ska skötas av staten å nån lämplig myndighet, då vi, som sagt, har ekonomiska resurser till det.
    Fast våra styrande är rätt duktiga på att försnilla inbetalda skattepengar de med. Det är inget som bara sker i "andra länder".

• ölburk2
    Cal XVI Gustf skrev 2015-03-10 10:35:01 följande:
    Fast våra styrande är rätt duktiga på att försnilla inbetalda skattepengar de med. Det är inget som bara sker i "andra länder".
    Det håller jag med om, därför vill jag se en ny lag, en som möjliggör att politker enklare kan hållas personligt ansvariga, när våra skattepengar missbrukas.
  • Rataxes
    ölburk2 skrev 2015-03-10 10:56:42 följande:
    Det håller jag med om, därför vill jag se en ny lag, en som möjliggör att politker enklare kan hållas personligt ansvariga, när våra skattepengar missbrukas.
    Det är en av få saker vi är eniga om
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • ölburk2
    Rataxes skrev 2015-03-10 10:58:58 följande:
    Det är en av få saker vi är eniga om
    Då tycker jag vi klubbar det förslaget.
  • asta66
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-09 15:17:42 följande:

Visst är vi det. Skillnaden är att det är mer människor som flyr och inte flyttar. Och att de inte rör sig mot glesbefolkade områden.
Svar på tråden Kan vi ta emot hur många hjälpbehövande som helst