• Anonym (fundersam)

Får man kasta ut kunder?

Jag jobbar på en mack och i förrgår så kom det in ett gäng tiggare (ca 10-15 st) och köpte öl och kaffe. Dom stod vid ståbordet och drack både ölen och kaffet. Min kollega som var själv, var osäker på om hon hade kunnat be dom att gå ut ur butiken när dom drack sin öl. Våra kunder får mer än gärna dricka sitt kaffe i butiken, men hon var osäker på om det var okej att dricka just öl i butiken så hon lät dom stå kvar ända till stängning, vilket var ca 1 timma.

Igår när en annan av mina kollegor jobbade så kom troligen samma sällskap in, men då var dom bara tre stycken. Dom köpte öl och ställde sig vid ståbordet. Hon tvekade då inte ens och sa att dom skulle ut från butiken om dom skulle dricka ölen som dom just köpt hos oss. Vill förtydliga att hon tolererar att ingen dricker alkohol i butiken.

Jag har själv aldrig sett någon köpa en öl och dricka den direkt i butiken, som vissa gör med kaffe. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att göra det själv heller. Dessa sällskap var inte otrevliga, men får man ens dricka alkohol i butik, och får vi säljare slänga ut dom?

Jag vet att det är uppskattat av många att vi ber otrevliga och/eller riktigt fulla personer att gå ut ur butiken- men vad är egentligen rätt? Vad får vi göra?

• Svar på tråden Får man kasta ut kunder?
  • Anonym (JA)

Förstår din osäkerhet(vi lever trots allt i Sverige), men ja du kan be kunderna att lämna butiken. 

• asta66

Visst kan du det. Men jag tycker att ni ska snacka med chefen. För det är väl bara inte jag som kan gissa vilkas tidningsrubriker det kommer att bli.

• Lindsey Egot the only one

De köper öl på er mack dvs folköl och dricker det de köpt hos er i er hängbar där man kan äta och dricka det man köpt hos er. Tycker inte det finns något konstigt i det

• Voluptuous Shalimar
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-06 14:36:11 följande:
    De köper öl på er mack dvs folköl och dricker det de köpt hos er i er hängbar där man kan äta och dricka det man köpt hos er. Tycker inte det finns något konstigt i det
    Nä precis. Det är väl inte så att ni säljer starköl som de står och hinkar i sig? Får man dricka läsk vid ståborden? Lättöl? Varma drycker endast kanske - går det bra med varm choklad eller te eller måste det vara kaffe?

Hade det varit lika "kontroversiellt" om det varit tre kostymklädda snubbar som klivit ur en merca, kommit in och köpt varsin macka och öl som de sedan intagit vid ståborden?
  • Cal XVI Gustf
    Anonym (fundersam) skrev 2015-03-06 14:20:00 följande:

Jag jobbar på en mack och i förrgår så kom det in ett gäng tiggare (ca 10-15 st) och köpte öl och kaffe

Hur mycket öl och kaffe köpte de?
  • Anonym (Nerd)

Tveksam till att ni har rätt att förbjuda kunderna att dricka sin lättöl/folköl hos er om de köpt den i er butik. Slänga ut folk har ni knappast heller rätt till. Ni bör ta hjälp av polis om ni är osäkra på det juridiska.
    Däremot kan ni ju alltid be folk att göra som ni säger. Går det så går det.

• Anonym (Körv!)

Jag brukar köpa vurre med räksallad och en lättöl och äta samt dricka detta på macken. Aldrig någon som sagt till mig.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Nerd) skrev 2015-03-06 19:06:19 följande:

Tveksam till att ni har rätt att förbjuda kunderna att dricka sin lättöl/folköl hos er om de köpt den i er butik. Slänga ut folk har ni knappast heller rätt till. Ni bör ta hjälp av polis om ni är osäkra på det juridiska.
    Däremot kan ni ju alltid be folk att göra som ni säger. Går det så går det.

Bor i ett mindre samhälle. Polisen är alltid minst 1 timma bort- oftast 3 timmar. Så händer det något är det ju vi som får ta hand om det själv..

Tycker inte heller det, men vissa tål ju alkohol mer å andra mindre. Just alkohol som är en slags drog blir jag lite osäker på om man tillåter drickandet öppet- även om det är folköl. Speciellt i en butik där barn brukar vara..
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (fundersam) skrev 2015-03-08 21:24:44 följande:
    Bor i ett mindre samhälle. Polisen är alltid minst 1 timma bort- oftast 3 timmar. Så händer det något är det ju vi som får ta hand om det själv..

Tycker inte heller det, men vissa tål ju alkohol mer å andra mindre. Just alkohol som är en slags drog blir jag lite osäker på om man tillåter drickandet öppet- även om det är folköl. Speciellt i en butik där barn brukar vara..
    Fast då får du säga till din arbetsgivare att inte sälja öl.
Svar på tråden Får man kasta ut kunder?