• flourescentladybug

Tråd för anhöriga till personer med Bipolär sjukdom eller liknande

Hej!
    Tänkte kolla om det finns fler här som står nära någon som är bipolär eller har en liknande sjukdom, eller kanske är bipolär själva? Jag har själv en mamma som är bipolär och det har självklart påverkat min familj och min och hennes relation, speciellt nu på senaste tid då hon varit sjukskriven i snart ett halvår och det har varit den värsta perioden jag kan minnas (är snart 19 år). Har länge velat prata med några som befinner sig i en liknande situation, men känner själv ingen. Hur är er situation, hur har det påverkat er som person och er relation med personen? Tips på hur man kan hantera det? 

Tack! :)

• Svar på tråden Tråd för anhöriga till personer med Bipolär sjukdom eller liknande
  • Erizajo

Min man har just börjat med litium, han har varit sjukskriven sen oktober. Vi har tre barn. Det är superjobbigt, han låg nyss inne på psyk 1 v med :(

• flourescentladybug
    Erizajo skrev 2015-03-06 20:20:06 följande:

Min man har just börjat med litium, han har varit sjukskriven sen oktober. Vi har tre barn. Det är superjobbigt, han låg nyss inne på psyk 1 v med :(

Åh, min mamma äter också litium plus en massa andra saker. Hon har aldrig varit inne på psyk, hon har typ 2 som anses vara den mildare versionen, men det har varit jättespänt bland hela familjen över hela julen. Vi har bråkat, och gråtit och allt möjligt, det har varit jättejobbigt. Det har som känts som att det har varit jag som har hållit ihop familjen på något vis, eftersom pappa är så himla stressad också. Jag har fått laga mat och ta hand om djuren och försökt göra så att det blir så lite jobbigt som möjligt. Hoppas det blir bättre för er!
  • Cailyn

Hej.

Jag växte upp med en bipolär pappa.

Han hade många fina sidor, var snäll, intelligent, påhittig och så vidare.

Men han var otroligt ombytlig i humöret, jag visste aldrig var jag hade honom. Han var nog sjuk större delen av min uppväxt, men jag visste inte vad det var för fel förrän när jag var nästan vuxen.

Han blev riktigt sjuk när jag var i övre tonåren (när han var 40 +). Jag vet att han åt medicin och hade läkarkontakt, men jag vet inte vad medicinen heter.

• flourescentladybug
    Cailyn skrev 2015-03-06 22:12:18 följande:

Hej.

Jag växte upp med en bipolär pappa.

Han hade många fina sidor, var snäll, intelligent, påhittig och så vidare.

Men han var otroligt ombytlig i humöret, jag visste aldrig var jag hade honom. Han var nog sjuk större delen av min uppväxt, men jag visste inte vad det var för fel förrän när jag var nästan vuxen.

Han blev riktigt sjuk när jag var i övre tonåren (när han var 40 +). Jag vet att han åt medicin och hade läkarkontakt, men jag vet inte vad medicinen heter.

I min familj har vi varit ganska öppna med det hela, jag har vetat att mamma är bipolär sedan länge, dock så kan jag inte komma ihåg när jag fick veta det. Dock så är både jag och pappa sådana personer som inte gärna pratar om känslor jätteöppet. Så jag har som alltid vetat vad som har pågått, och mamma har alltid berättat för mig när hon blir "sjuk" som vi kallar det för. Det har varit ganska jobbigt kring tonåren då jag hade en massa hormoner som virvlade runt, och hon hade sina depressiva episoder, vi har bråkat mycket. Hoppas det är okej nu för er!
Svar på tråden Tråd för anhöriga till personer med Bipolär sjukdom eller liknande