scrapparlotta skrev 2015-03-07 22:55:18 följande:
Jag ringde 1177 igår kväll och fick svaret att en halv tablett inte var några problem för en i övrigt friskt barn. Så vi gav henne en halv tablett, dock kunde hon ju inte svälja den. Vi delade den halva tabletten en gång till....men inte heller det gick. Så ramlade bitarna ner i ett vattenglas och den löstes upp. Och det vattnet drack hon sen upp....så hon fick i sig sin tablett.
Tackar alla för svaren här
Måste svara (kom inte ihåg nu vem det var) du som tycker att bara dom får i sig vätska så behöver dom inga febernedsättande tabletter. Men när dom har 40 grader så får dom inte i sig vätska. Hon bara yrade, skakade, orkade inte sitta upp. Så hon fick inte i sig vätska alls som hon behövde. Så när dom har så hög feber är det viktigt att dom får nåt som tar ner febern. Så tycker jag i alla fall.
Idag mår hon som tur är bättre, febern ligger runt 38, och hon är piggare. Så nu vänder det nog.
Vill åter igen tacka för era svar 
Skönt att hon blev piggare! :)
Att ge febernedsättande är "onödigt" så länge barnet inte är påverkad negativt av feber. Men självklart ska man ge det om barnet är påverkat, vilket hon var i detta fall. Att resonera att "bara de får i sig vätska är det lugn" är ju rena galenskapet om du frågar mig. Dock är det dumt att ge febernedsättande när barnet inte är allmänt påverkad då feber är en del av kroppens immunförsvar. De vita blodkropparna utsöndrar ämnen i kroppen som för att tempraturen i kroppen stiger vid tex ett "bakterieanfall". Detta för att bakterier inte alls trivs när det bir varmare än 37 grader. Dessutom så blir det brist på järn- och zinkjoner i blodet då levern plockar upp dessa, vid feber och bristen på de för bakterierna gör att dem har svårare att försöka sig. Och slutligen så arbetar immunförsvaret mer effektivt i allmänhet vid feber. Så om barnet inte är allmänt påverkad, försök att håll er ifrån febernedsättande. Om barnet är allmänt påverkat, blir slö, får kramp osv GE FEBERNEDSÄTTANDE, men självklart med synt förnuft.