• scrapparlotta

Ge en 8 åring en ipren tablett?

Har en tjej på 8 år som har jättehög feber, närmare 40 grader. Hon brukar dricka flytande alvedon, och det går bra. Men dom hade inte flytande alvedon i affären idag så jag köpte flytande ipren istället. Men hon typ kräks av den, smakar som trögflytande snor tydligen enligt henne. Jag måste få i henne nåt som tar ner febern. Vi har ipren tabletter, kan man ge henne en sån? Kanske inte en hel, men det jag undrar är just om ni tror om hon kan svälja en tablett? Är rädd att hon tvekar och att den fastnar i halsen. (har typ livrädd att dom ska sätta nåt i halsen)  Så kan hon klara av att svälja en halv tablett tro??

• Svar på tråden Ge en 8 åring en ipren tablett?
  • modsey
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 09:29:23 följande:
    Om barnet får i sig vätska så är det ingen fara. Att sänka kroppens temperatur gör endast att febern blir mer långdragen. Man ska låta kroppen ta hand om sånt där själv. Kroppen höjer ju temperaturen då "angriparna" inte kan leva i en allt för hög kroppstemperatur. Om man då sänker temperaturen - och på så vis rubbar kroppens egna bekämpning - så gynnar det bara dessa angripare.
    vet du det stämmer faktiskt inte utan är otroligt förenklat och naivt att tro att bara barnet dricker så klarar det sig bra.
    Det har gått ganska långt om barnet slutar dricka och du ska med mindre barn inte alls hamna där! Ett barn som kraschar går det otroligt fort för och att neka ett barn smärtstillande om hen har hög feber och mår dåligt är både oinsatt och elakt.
    Tack gode gud så resonerar vi inte så i vården man vet bättre...
  • modsey
    modsey skrev 2015-03-07 09:34:43 följande:
    vet du det stämmer faktiskt inte utan är otroligt förenklat och naivt att tro att bara barnet dricker så klarar det sig bra.
    Det har gått ganska långt om barnet slutar dricka och du ska med mindre barn inte alls hamna där! Ett barn som kraschar går det otroligt fort för och att neka ett barn smärtstillande om hen har hög feber och mår dåligt är både oinsatt och elakt.
    och med det inte sagt att man ska peta in barn Alvedon eller Ipren så fort de höjer tempen lite.
    Men 40 grader på en 8 åring är ganska tufft....
  • InTheSummertime
    modsey skrev 2015-03-07 09:34:43 följande:

Ring 1177 och säg: "Mitt barn har 40 graders feber. Dricker bra med vätska och kissar. Behövs febernedsättande?"

Du kommer att få svaret: "Nej, om barnet får i sig vätska så är det ingen fara. Du kan även testa att ge glass, saft, etc. Men det är bra om kroppen får läka själv. Ha svalt i rummet."
  • InTheSummertime

"Feber behöver sällan behandlas med febernedsättande läkemedel. De flesta barn har feber som varar några dagar utan att det behöver betyda något allvarligt.

Motarbeta feberfobi hos föräldrar och andra d.v.s. inställningen att alltid försöka medicinera bort feber. "Febern är ofta en vän, en hjälp i kroppens kamp mot infektioner".

Febernedsättande läkemedel är främst smärtstillande och har bäst effekt om barnet verkar ha ont.

Man kan ge febernedsättande läkemedel om barnet mår märkbart dåligt av febern t.ex. om barnet:

har påverkat allmäntillstånd

dricker dåligt

har "ont i kroppen"

är gnälligt, sover oroligt

har svårt att komma till ro på kvällen

har svår hjärt- eller lungsjukdom

har krampsjukdom.

De febernedsättande läkemedlen har som främsta indikation smärta och värk.

Om febernedsättande läkemedel behövs ska det ges regelbundet under minst ett dygn oavsett uppmätt temperatur. Kombinera inte olika preparat. Kombination av paracetamol och ibuprofen ger inte bättre effekt mot sjukdomssymtom än ibuprofen enbart."

• modsey
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 09:46:02 följande:

"Feber behöver sällan behandlas med febernedsättande läkemedel. De flesta barn har feber som varar några dagar utan att det behöver betyda något allvarligt.

Motarbeta feberfobi hos föräldrar och andra d.v.s. inställningen att alltid försöka medicinera bort feber. "Febern är ofta en vän, en hjälp i kroppens kamp mot infektioner".

Febernedsättande läkemedel är främst smärtstillande och har bäst effekt om barnet verkar ha ont.

Man kan ge febernedsättande läkemedel om barnet mår märkbart dåligt av febern t.ex. om barnet:

har påverkat allmäntillstånd

dricker dåligt

har "ont i kroppen"

är gnälligt, sover oroligt

har svårt att komma till ro på kvällen

har svår hjärt- eller lungsjukdom

har krampsjukdom.

De febernedsättande läkemedlen har som främsta indikation smärta och värk.

Om febernedsättande läkemedel behövs ska det ges regelbundet under minst ett dygn oavsett uppmätt temperatur. Kombinera inte olika preparat. Kombination av paracetamol och ibuprofen ger inte bättre effekt mot sjukdomssymtom än ibuprofen enbart."

du ser, det var ju lite mer indikationer än enbart drycken då...
  • InTheSummertime
    modsey skrev 2015-03-07 10:33:08 följande:

du ser, det var ju lite mer indikationer än enbart drycken då...

Haha, men det andra säger ju sig självt! Har man ont i kroppen - OAVSETT feber, så tar man väl något värkstimluerande!?
  • modsey
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 10:41:34 följande:
    Haha, men det andra säger ju sig självt! Har man ont i kroppen - OAVSETT feber, så tar man väl något värkstimluerande!?
    det jag reagerade på var din mening ovan " Dricker hon bra så behövs inget febernedsättande."
    Det var ju och kom lite mer sen som du postade efteråt. Vi är nog överens efter din komplettering  Solig
  • scrapparlotta

Jag ringde 1177 igår kväll och fick svaret att en halv tablett inte var några problem för en i övrigt friskt barn. Så vi gav henne en halv tablett, dock kunde hon ju inte svälja den. Vi delade den halva tabletten en gång till....men inte heller det gick. Så ramlade bitarna ner i ett vattenglas och den löstes upp. Och det vattnet drack hon sen upp....så hon fick i sig sin tablett.

Tackar alla för svaren här Måste svara (kom inte ihåg nu vem det var) du som tycker att bara dom får i sig vätska så behöver dom inga febernedsättande tabletter. Men när dom har 40 grader så får dom inte i sig vätska. Hon bara yrade, skakade, orkade inte sitta upp. Så hon fick inte i sig vätska alls som hon behövde. Så när dom har så hög feber är det viktigt att dom får nåt som tar ner febern. Så tycker jag i alla fall.

Idag mår hon som tur är bättre, febern ligger runt 38, och hon är piggare. Så nu vänder det nog.

Vill åter igen tacka för era svar

• elnil
    scrapparlotta skrev 2015-03-07 22:55:18 följande:

Jag ringde 1177 igår kväll och fick svaret att en halv tablett inte var några problem för en i övrigt friskt barn. Så vi gav henne en halv tablett, dock kunde hon ju inte svälja den. Vi delade den halva tabletten en gång till....men inte heller det gick. Så ramlade bitarna ner i ett vattenglas och den löstes upp. Och det vattnet drack hon sen upp....så hon fick i sig sin tablett.

Tackar alla för svaren här Måste svara (kom inte ihåg nu vem det var) du som tycker att bara dom får i sig vätska så behöver dom inga febernedsättande tabletter. Men när dom har 40 grader så får dom inte i sig vätska. Hon bara yrade, skakade, orkade inte sitta upp. Så hon fick inte i sig vätska alls som hon behövde. Så när dom har så hög feber är det viktigt att dom får nåt som tar ner febern. Så tycker jag i alla fall.

Idag mår hon som tur är bättre, febern ligger runt 38, och hon är piggare. Så nu vänder det nog.

Skönt att hon blev piggare! :)

Att ge febernedsättande är "onödigt" så länge barnet inte är påverkad negativt av feber. Men självklart ska man ge det om barnet är påverkat, vilket hon var i detta fall. Att resonera att "bara de får i sig vätska är det lugn" är ju rena galenskapet om du frågar mig. Dock är det dumt att ge febernedsättande när barnet inte är allmänt påverkad då feber är en del av kroppens immunförsvar. De vita blodkropparna utsöndrar ämnen i kroppen som för att tempraturen i kroppen stiger vid tex ett "bakterieanfall". Detta för att bakterier inte alls trivs när det bir varmare än 37 grader. Dessutom så blir det brist på järn- och zinkjoner i blodet då levern plockar upp dessa, vid feber och bristen på de för bakterierna gör att dem har svårare att försöka sig. Och slutligen så arbetar immunförsvaret mer effektivt i allmänhet vid feber. Så om barnet inte är allmänt påverkad, försök att håll er ifrån febernedsättande. Om barnet är allmänt påverkat, blir slö, får kramp osv GE FEBERNEDSÄTTANDE, men självklart med synt förnuft. 
  • modsey
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 09:39:39 följande:
    Ring 1177 och säg: "Mitt barn har 40 graders feber. Dricker bra med vätska och kissar. Behövs febernedsättande?"

Du kommer att få svaret: "Nej, om barnet får i sig vätska så är det ingen fara. Du kan även testa att ge glass, saft, etc. Men det är bra om kroppen får läka själv. Ha svalt i rummet."
    nej de kommer de faktiskt inte säga. De kommer att ställa en del frågor och rekommendera febernedsättande om barnet är besvärat av febern på något vis.
    "Feber behöver sällan behandlas med febernedsättande läkemedel. De flesta barn har feber som varar några dagar utan att det behöver betyda något allvarligt. Men man kan ge febernedsättande läkemedel om barnet mår märkbart dåligt av febern, till exempel har ont i kroppen, är gnälligt, äter och dricker sämre, sover dåligt eller har svårt att komma till ro på kvällen."
    Ur 1177:s råd på nätet
    // Sjuksköterskan ( som faktiskt jobbat på just 1177
  • Pescetarian
    scrapparlotta skrev 2015-03-07 22:55:18 följande:

Det där är individuellt. Både jag och mitt barn kan vara vakna, äta och dricka vid 40-graders feber. Jag skulle aldrig ta en Alvedon mot feber, då feber inte är något man ska mota bort. Det är kroppens egna försvar och är man frisk i övrigt, så räcker det mycket riktigt med enbart vätska. Det är väldigt, väldigt sällan som febern ligger konstant på 40 grader i mer än tre dygn. Sova och dricka är det bästa sättet att hjälpa kroppen att orka hålla uppe de förhöjda graderna, så att viruset slutligen dör ut.
Svar på tråden Ge en 8 åring en ipren tablett?