• Anonym (Sgi/fp)

    SGI och FP

    Hejsan,

    Jag hsr en SGI och FP fastställd av försäkringskassan. Den är baserad på den lön jag haft hos den arbetsgivare jag hade tom den 31 januari 2015 (arb.givare 1). Jobbade hos samma företag i 8 år.

    1 februari blev jag anställd hos en ny arbetsgivare och fick en lönehöjning (arb.givare 2). Har ännu inte anmält löneförändringen till försäkringskassan då jag inte behövt ta ut vab/fp. Kan tilläggas att det är en tillsvidare anställning.

    Jag sökte en ny tjänst som jag började 1 mars (arb.givare 3) och det är en tills vidare anställning. Har tjänstledigt från arb.givare 2 där jag endast hann jobba 1 månad. Har lite lägre lön hos arb.givare 3 än 2.

    Min fråga är: vilken lön och arb.givare ska jag anmäla till försäkringskassan? Har inte varit arbetslös en enda dag utan hoppat från anställning och skyddat min SGI och båda mina anställningar förväntas pågå i minst 6 mån då de är tills vidare.

    Sen är min andra fråga: Jag vill gå ner i tjänst när mitt barn börjar förskola (har många sparade fp).

    Hur långt innan måste jag säga till arb.givaren?

    Om jag tänkt gå ner till 75% och tar ut 25% fp per vecka, ansöker jag om 25% föräldraledighet hos arb.givaren och behåller min heltidstjänst?

    Om jag fortsätter så här fram till nästa barn, behåller jag samma sgi eller den kommer baseras på mina 75%?

    Tack så mycket för hjälpen.

  • Svar på tråden SGI och FP
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Här på Familjeliv kan vi bara besvara generellt.


    Vill du ha mer personligt svar kontakta oss på telefon 0771-524 524.


     


    Du ska uppge din nuvarande arbetsgivare och inkomst från den anställningen.


    Om du minskar din arbetstid och tar ut föräldrapenning som minst motsvarar minskningen, till exempel arbetar halvtid och tar ut halv föräldrapenning skyddar du din SGI.


     


    Om du skyddar din SGI fram tills nästa barn föds så baseras den föräldrapenningen på den inkomsten du skyddar.


     


    Hälsningar


    Johan, handläggare

Svar på tråden SGI och FP