• Maramina

Hur äter era 8-10 månaders?

Hur gör ni andra som har ett barn på 8-10 månader vad det gäller måltider? Vad ger ni dom och när/hur ofta?

Jag har en 8 månader gammal tjej som jag fortfarande ammar lite men skulle egentligen vilja sluta. Att jag inte redan har gjort det beror på att hon totalvägrar flaska/pipmugg. Ändå har jag periodvis flaskmatat henne så hon har ju accepterat flaska tidigare. Hon vaknar vid 6-7 på morgonen och somnar för natten vid 18-19 på kvällen. Under dagen så varierar vi med gröt, mat och frukt plus lite amning däremellan. Morgon och kväll är det alltid gröt, lunch och middag brukar bli mat. Däremellan frukt. Hon äter ungefär var 2,5 timme under dagen. Under natten ammar hon vid 24, 2 och 5. Sedan kan det bli småamnibg tills hon vaknar helt

• Svar på tråden Hur äter era 8-10 månaders?
  • Mira76

Min dotter som är 8,5 mån äter såhär:

Frukost: 1 portion gröt

Lunch: 1 burk matpure el motsvarande lagad mat + frukt

Mellanmål: frukt/yoghurt/smörgås

Middag: 1 burk matpure

Innan hon ska sova: 1 flaska välling

Jag slutade amma henne på natten för en vecka sen genom att ge henne välling på kvällen plus att min sambo låg bredvid henne några nätter. Nu vet jag att hon står sig hela natten på vällingen. Hon vaknar fortfarande några gånger men det räcker att stoppa i nappen och hålla om henne så somnar hon om. Jätteskönt att slippa amma på natten!

Så jag skulle fortsätta försöka med flaskan om jag var du.. Min dotter vägrade också flaska en period men sen gick det bra igen.

• Liiz01

Min ca 8 månaders äter med ca 2 timmars mellanrum. Ungefär så här:

6-7 Ersättning

9 Gröt med katrinplommon

11 lunch/burkmat

13 gröt

15 ersättning

17 burkmat

19 välling, somnar

Äter oftast en gång per natt då 120 ml ersättning.

Svar på tråden Hur äter era 8-10 månaders?