• leg4

Varför har vi så låga straff för våldtäktsmän och pedofiler

Okej, mina andra trådar är ju lite oseriösa, men nu har jag en viktig sak jag vill ta upp.

Jag blir verkligen helt försummad när jag läser om pedofiler och våldtäktsmän som förgriper sig på barn och sedan döms till löjligt låga straff, ca. 2-4 år i fängelse. Läste t.ex. om en präst som hade våldtagit en 14-årig pojke vid flera tillfällen och han fick 2, 5 års fängelse.

Hur fan nan man ge så låga straff när man förstör någon annan människas liv på det sättet? Våldtäkt är enligt mig bland det vidrigaste brott som finns.

• Svar på tråden Varför har vi så låga straff för våldtäktsmän och pedofiler
  • ann är ett troll
    Anonym (ann) skrev 2015-03-07 17:17:15 följande:
    Ska vi höja straffen bara för att?
    Om vi skulle göra det vad skulle vi tjäna på det?
    Mata INTE trollet!
    "Anonym (ann)" är ökänd på FL som troll. trollar flera trådar med anonym signatur (ja, vi känner igen dig) så ödsla inte tid på idioten.
    Pedofilsympatör och våldtäktsförsvarare. Jag vet vilket användarnamn du gömmer dig under, ditt patetiska jävla kräk.
  • Anonym (ann)
    Anonym (M) skrev 2015-03-07 17:51:18 följande:
    Hittar ingen bra faktiskt. Du tror på motsatsen?
    Jo jag har hört flera säga att sexualbrottslingar har låg återfallsrisk därför blev jag fundersam på det du skrev.
  • Fjärilslarv

straffsatsen i lag är inte låg, det är de tillämpade straffen (alltså de straff som äcklen döms till som är låga). 

• adina01
    Anonym (ann) skrev 2015-03-07 18:01:46 följande:
    Jo jag har hört flera säga att sexualbrottslingar har låg återfallsrisk därför blev jag fundersam på det du skrev.
    Det vore nog bättre att du visar vetenskapliga underökningar istället för att hänvisa till vad du hört flera säga.
  • puss

för att fängelse är dyrt, och vi har redan fullt sjå att försörja alla som inte jobbar.

därför.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (ann)
    adina01 skrev 2015-03-07 18:57:14 följande:
    Den där undersökningen säger ingenting eftersom det gäller alla brott.
    Okej.
  • Radiobil
    puss skrev 2015-03-07 18:51:16 följande:

för att fängelse är dyrt, och vi har redan fullt sjå att försörja alla som inte jobbar.

därför.

Om de två männen från Malmö suttit inne hade det kostat 8,760,000 kr.
    Nu när de varit ute i det fria istället kostade det två totalförstörda bilar, 18 bränn- och rökskadade bilar, tre gånger brandskadade fastigheter med sanering som följd.

Ja, det kanske är billigare att låta våldsmän springa ute och härja fritt. Bäst hade förstås varit att landsförvisa dem för gott. Gärna till Syrien och med ett kors tatuerat i ansiktet.
  • Erizajo

Inte nig med att straffen är för korta så är standarden alldeles för hög i svenska fängelser. De borde inte få ha tv och sånt och de borde bli serverade ärtsoppa morgon middag och kväll!

• Haskel

Framförallt för att "Sverige" tror på rehabilitering snarare än straff. Dock vet ingen hur man ska rehabilitera, utan mat ser några få års fängelse som "rehabilitering".

Livstids fängelse anses vara 10 år i Sverige. Med gott uppförande är man ute efter 5-6 år.

Vidare tycker jag att det är fel att jämföra våldtäkt med våldtäkt. Att överfalla, misshandla en kvinna för att våldta henne. Är inte samma samma sak som ett missförstånd mellan två förälskade personer i sängen, där ett nej missförstås.

• Anonym (ann)
    Haskel skrev 2015-03-07 20:58:46 följande:

Framförallt för att "Sverige" tror på rehabilitering snarare än straff. Dock vet ingen hur man ska rehabilitera, utan mat ser några få års fängelse som "rehabilitering".

Livstids fängelse anses vara 10 år i Sverige. Med gott uppförande är man ute efter 5-6 år.

Vidare tycker jag att det är fel att jämföra våldtäkt med våldtäkt. Att överfalla, misshandla en kvinna för att våldta henne. Är inte samma samma sak som ett missförstånd mellan två förälskade personer i sängen, där ett nej missförstås.

Kan du ge några exempel på personer som blivit dömda till livstid och kommit ut efter 6 åt?
  • Haskel
    Anonym (ann) skrev 2015-03-07 21:06:40 följande:
    Kan du ge några exempel på personer som blivit dömda till livstid och kommit ut efter 6 åt?
    Ärligt talat: NEJ

Jag har aldrig lagt några namn eller brott på minnet.

Kan du ge exempel på motsatsen?
  • Anonym (ann)
    Haskel skrev 2015-03-07 21:18:43 följande:
    Ärligt talat: NEJ

Jag har aldrig lagt några namn eller brott på minnet.

Kan du ge exempel på motsatsen?
    Som har dömts till livstid och som har suttit mer än 5 år?

Mattias Flink
    Christine Schurrer
    Tommy Alexandersson
    Anders Eklund
    Tommy Zetraues
    Tony Olsson
    Jackie Arköv
    John Ausonius
    Leif Axmyr

Finns hur många som helst. Ingen svensk som har dömts till livstid har varit ute efter 5 år. Livstid betyder inte heller 10 år i Sverige utan snarare minst 15 år.
Svar på tråden Varför har vi så låga straff för våldtäktsmän och pedofiler