• Josse

Hål i öronen?

Dottern på 11 år vill ta hål i öronen, är jag den enda som är emot?

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • molnsken

Du bestämmer ju självklart över henne ännu, finns det något skäl till att du inte vill att hon ska göra det?

• gbgumman

Du är hennes mamma du bestämmer. Jag tycker att det är ok när barnet själv tar beslutet om och inte är allt för unga så att hålen kan komma att hamna fel beroende på att öronen växer mycket. Men från 6-7 år känns det helt ok.

• Mrs Green

Jag har sagt till dottern att hon får ta hål i öronen när hon fyllt 10, jag vill att hon ska ha kommit över de vildaste lekarna först. Tidigare var hon jättesugen på att ta hål, men nu när det bara är några månader kvar till 10-årsdagen så är hon inte så intresserad längre, så förmodligen kommer det dröja längre. 

• Annelie 76

11 är en ganska lagom ålder att ta hål. Då är man stor nog att sköta om hålen och hålla på med örhängen. Köp Klorhexidinsprit (fråga på Apoteket, det står sällan framme) och skölj av örhängen och fingrar med det innan ni pillar med öronen.

• gbgumman
    Annelie 76 skrev 2015-03-07 21:14:41 följande:

11 är en ganska lagom ålder att ta hål. Då är man stor nog att sköta om hålen och hålla på med örhängen. Köp Klorhexidinsprit (fråga på Apoteket, det står sällan framme) och skölj av örhängen och fingrar med det innan ni pillar med öronen.

Fast jag som mamma kan sköta min dotters hål jätte bra.
  • Josse

Jag är emot främst pga två anledningar 1) det går massvis med nerver och akupressur punkter i örsnibbarna som kan skapa obalans i kroppen 2) allergier och infektioner, hon är idag inte nickelallergiker men hon har många andra allergier. Jag har hål i öronen själv som jag tog bakom mina föräldrasrygg när jag var 12år hos en frissa.

• molnsken

Jag har själv fem hål i öronen, ingen av dom har skapat någon obalans i min kropp, har aldrig hört någon annan heller få problem med det..

Om hon nu skulle vara nickelallergiker så lär ni märka det, och då är det bara att plocka ut smycket eller testa kirurgisk stål eller dylikt.

Jag tycker hon är tillräckligt stor för att ta hål, sen är det ju upp till er föräldrar att bestämma ;)

• Annelie 76
    gbgumman skrev 2015-03-07 21:27:52 följande:
    Fast jag som mamma kan sköta min dotters hål jätte bra.
    Jag menar att hon inte leker i gegga som kan ge infektioner och hon kan komma ihåg att tvätta händerna innan hon grejar med öronen. Klart du hjälper henne men hon har ju hålen med sig hela tiden, det har inte du.
  • gbgumman
    Josse skrev 2015-03-07 22:07:47 följande:

Jag är emot främst pga två anledningar 1) det går massvis med nerver och akupressur punkter i örsnibbarna som kan skapa obalans i kroppen 2) allergier och infektioner, hon är idag inte nickelallergiker men hon har många andra allergier. Jag har hål i öronen själv som jag tog bakom mina föräldrasrygg när jag var 12år hos en frissa.

Jag tycker tösen kan få men du får köra din åsikt.
  • Dixie

vad händer med denna obalans i kroppen? 
  • Erizajo

Obalans i kroppen??? Var har du hört det?? Aldrig hört talas om nån som fått det av att ta hål... Risken om du förbjuder är väl att hon gör det själv

• Pescetarian

Numera använder man sig av plast när barn tar hål i öronen = 100% nickelfritt.

I ytterörat finns en känslig punkt - den sitter i brosket i övre delen av ytterörat. Där går nervtrådar som kan förlama delar av ansiktet. Dock endast om man träffar mitt på utgångspunkten för dessa nervtrådar.

Jag arbetar som piercare. Mitt förslag är att gå till en studio, istället för en vanlig hårsalong. Det är lite dyrare, men det kanske det kan vara värt om man får göra det hos utbildade personer?
  • Majsan70

Jag förstår inte vad det är att vara emot?
    Du skriver ju själv att du tog hål i öronen i smyg? Ja förbjuder man saker så sker de i smyg istället. Var stöttande och förklara läget och gå med till en seriös piercingstudio där håltagningen sker med kanyl på rätt ställe i örat och under helt sterila omständigheter. 

Min yngsta dotter tog hål i öronen vid 4 år och efter mycket tjatande och argumenterande. Min äldsta var väl 8-9 tror jag. Hon ville länge pierca naveln men jag fick henne att vänta in tillåten ålder i seriös studio o då följde jag med och betalade dessutom. 

• fluu

Jag hade sagt blankt nej.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • KCL

Min dotter kommer att få ta hål i öronen den dagen hon känner sig redo att gå till en piercare och göra det. Göra det med pistol hos hårfrisörskan är helt uteslutet. Hon är 9 år idag och har nämnt någon gång att hon vill göra det, men har inte kommit med någon klar önskan. Jag väntar ut det så länge som möjligt.

• Annaïck

Jag hade sagt ja om jag kände att dottern klarade av att sköta det själv sa det inte blir infektion. 

• Josse

Update: Inga hål i öronen ännu då hon visat sig vara spruträdd

Svar på tråden Hål i öronen?