• DenNamnbitne

Vilket namn är finast av Hild-ingarna(inspirationstråd)?

Åter är jag här för att inspirera Solig

Nu är det åtta pojknamn och tolv flicknamn som börjar med namnleden Hild(strid) som är dagens ämne. Vilket är finast(ev. minst fult) och vilket har ni svårast för?

Namnen är av olika vanlighetsgrad från ett utdött namn till ett namn med drygt 7000 bärarinnor. 

Nästa omröstning blir med ett tydligare tema Tomte

Ös på ba

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast av Hild-ingarna(inspirationstråd)?
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-03-08 13:28:41 följande:

Röstade på underbart kluriga Hildur som låter så rivigt och vackert, men gillar även många andra. Hilda, Hilder, Hildemar, Hilde(flicknamn), Hildrid, Hildebrand och Hilding ligger mig varmt om hjärtat.

fluu skrev 2015-03-08 13:31:13 följande:

Hildeborg var ju coolt med, gillar många namn med -borg, som min mammas andranamn, Frideborg. En Frideborg( eller annan -borg heller för den delen) sätter man sig inte på liksom!

fluu skrev 2015-03-08 13:32:08 följande:

Och svårast för då... -bert här igen, Hildebert är nog värst. Har extremt svårt för  -olf-namn också, så Hildolf går bort big time.

Hildur är häftigt, absolut! Det blir säkert populärt som Rut snart. Kul att du gillar många andra också. Ja, -borgnamnen är ju så häftiga. Jag gillar Hildeborg, Valborg, Gunborg, Ingeborg, Frideborg och Torborg. Som du säger och jag hoppas att de får en renässans. Jag är kluven till -olfnamn och säger inte tveklöst nej som du. Adolf och Fridolf tycker jag är bland de allra finaste namnen medan Hildolf, Brynolf, Ingolf, Torolf, Botolf och Idolf är knepigare. Och -bert är lite knepigt, absolut. Det har nog med att göra att jag inte gillar namnet Bert, som ändelse är det dock fint i Albert och Herbert. Hilbert(och Hildebert), Gunbert, Engelbert och Gilbert är dock svårare.

• fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-03-09 07:37:45 följande:
    Hildur är häftigt, absolut! Det blir säkert populärt som Rut snart. Kul att du gillar många andra också. Ja, -borgnamnen är ju så häftiga. Jag gillar Hildeborg, Valborg, Gunborg, Ingeborg, Frideborg och Torborg. Som du säger och jag hoppas att de får en renässans. Jag är kluven till -olfnamn och säger inte tveklöst nej som du. Adolf och Fridolf tycker jag är bland de allra finaste namnen medan Hildolf, Brynolf, Ingolf, Torolf, Botolf och Idolf är knepigare. Och -bert är lite knepigt, absolut. Det har nog med att göra att jag inte gillar namnet Bert, som ändelse är det dock fint i Albert och Herbert. Hilbert(och Hildebert), Gunbert, Engelbert och Gilbert är dock svårare.

Ett -olfnamn jag däremot tycker om lite grann i smyg är Tjodolf, jag har nördat Sturlasson alldeles för mycket ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne
    Natulcien skrev 2015-03-08 15:33:54 följande:

Röstade på Hilde (på en flicka). Väldigt vackert!
    Gillar också Hilda (min farmors namn), Hildur och Hilder.

De längre namnen upplever jag som lite för omständliga; Hildegard, Hildegerd, Hildebrand etc. Inget för mig.
    Undantaget är Hildeborg. Det är ståtligt!

Hild låter för avhugget. Och Hildis/Hildina låter med som smek- eller djurnamn.

Tack för dina synpunkter! Långa namn kan nog vara lite av en vattendelare. Jag kan tycka att ett namn som Hildebrand är döcoolt. Riktigt att du gillar Hilde!
  • mallar

Röstade på pojknamnet Hilde. Ett helt nytt namn för mig och väldigt fint. Påminner lite om vide som jag också gillar mkt.

• DenNamnbitne
    charlie00 skrev 2015-03-08 18:55:52 följande:

Hildemar fick min röst! Hilding och Hilda/Hilde är också fina. :)

Glad att du röstade på Hildemar! Tjusigt namn Skrattande
  • DenNamnbitne
    annieh897 skrev 2015-03-08 19:20:36 följande:

Jag gav min röst till ett för mig alldeles nytt namn - Hilde! (pojknamnet) Kan inte minnas att jag nånsin hört det förut varken på pojkar eller flickor, men det var ju riktigt tjusigt :)

Annars gillar jag Hilda. Har svårt för Hildebert (gillar inte namn som innehåller -bert, förutom Albert av någon anledning).

Tack för din röst och vad roligt att du gillade Hilde! Jag tycker också att det är särskilt stiligt som pojknamn, som flicknamn är det mer slätstruket. 
  • DenNamnbitne
    MrsFreud skrev 2015-03-08 19:37:22 följande:

Röstade på Hilding, men tyckte Hilde (pojknamn) var riktigt fint också. 

Tack för din röst och vad roligt att du gillade Hilding och Hilde! Solig
  • DenNamnbitne
    spöke skrev 2015-03-09 10:54:51 följande:

Röstade på Hildur. Tycker mycket om Hilda också.

Två riktigt käcka namn, så förstår dig helt klart!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-03-09 15:09:00 följande:
    Ett -olfnamn jag däremot tycker om lite grann i smyg är Tjodolf, jag har nördat Sturlasson alldeles för mycket ;)
    Jo det är häftigt, det är ju faktiskt riktigt käckt. Det är ett sånt där namn som jag ser som rätt normalt(trots att det väl i princip är utdött, oåteruppstått) tack vare Roland Otterbjörks bok om namn bland annat. Att Snorre skrivit om Tjodolf visste jag dock inte, jag måste läsa hans sagor!
  • DenNamnbitne
    Hildes mamma skrev 2015-03-09 20:34:32 följande:

Hilde heter min dotter

Roligt! Då förstår jag att du röstade på det Tomte
  • DenNamnbitne
    mallar skrev 2015-03-10 07:15:03 följande:

Röstade på pojknamnet Hilde. Ett helt nytt namn för mig och väldigt fint. Påminner lite om vide som jag också gillar mkt.

Roligt att du uppskattade namnet. Det är ett käckt men väldigt handgripligt namn, tycker nog att det bär upp lite mer styrka än Vide.
  • Elderberry

Hildegard tycker jag är riktigt coolt, fråga mig inte varför men jag har gillat det namnet sedan gymnasietiden :)

• DenNamnbitne
    Elderberry skrev 2015-03-14 11:06:55 följande:

Hildegard tycker jag är riktigt coolt, fråga mig inte varför men jag har gillat det namnet sedan gymnasietiden :)

Jo det är coolt faktiskt! Ridderligt namn, eller namnet på en möjlig sköldmö!
  • DenNamnbitne

Resultat hittills vid 50 röster Solig

1. Hilding - 14 röster
    2. Hilda - 12 röster
    3. Hilde(k) - 10 röster
    4. Hildur - 4 röster
    5. Hilde(m), Hildrid - 2 röster
    7. Hildemar, Hildor, Hildolf, Hild, Hildegard, Hildina - 1 röst

12 namn fick röster
    8 namn fick inga röster
    Hilder, Hildebrand och Hildeborg tycker jag egentligen är riktigt tuffa namn som förtjänar röster, men det är klart att man prioriterar Tomte

Svar på tråden Vilket namn är finast av Hild-ingarna(inspirationstråd)?