• Mirakuru

    Måste enbart träffa min son på mammans villkor...

    Hej! jag har en son på 6 år tillsammans med en mamma jag inte är tillsammans med. Vi bor på olika orter i Sverige vilket komplicerar allt..  Brukar ta mellan 5 månader till 12 månader innan jag får träffa min son!! :( Vi har gemensam vårdnad men ändå måste träffa sonen på hennes villkor. Familjerätten har jag inte haft någon nytta av! Någon som kan hjälpa mig eller ge tips?

  • Svar på tråden Måste enbart träffa min son på mammans villkor...
  • Stockholm08

    Familjerätten kan hjälpa till med en umgängesplan. Tycker nog att att du ska försöka med FR igen.

    Att det ibland tar ett helt år innan du träffar ditt barn, är delvis ditt "fel" också. Du kan göra något åt det, men du gör det inte.

  • Griseknoen35

    Går hon inte med på tätare umgänge och fr inte hjälper så återstår det för dig att anlita en advokat och stämma på umgänge. Om du bor långt ifrån brukar väll det vara ca varannan eller vartredje helg plus vartannat lov och även 2-4 veckor på sommaren, varannan jul/nyår. Men det beror ju även på dig egna vilja till umgänge. Varför har du överhuvudtaget gått med på så lite umgänge?

  • MadHatter

    Det man kan göra är väl att se till att man får ett fastställt umgängesschema (vilket jag tror att man gör genom att stämma på vårdnad som Griseknoen skriver. )

    Har du med familjerättens hjälp lagt fram förslag på regelbundet umgänge som mamman inte går med på/följer?

  • Stockholm08

    Att gå till domstol innan man givit FR en ärlig chans, är både onödigt dyrt och tidskrävande.

    Min sons pappa vägrade komma på samtal med FR. Han gick till domstol direkt men de tog inte upp fallet då de fick vetskap om att han inte varit samarbetsvillig på FR.

  • Ramborg
    Stockholm08 skrev 2015-03-08 10:14:07 följande:

    Att gå till domstol innan man givit FR en ärlig chans, är både onödigt dyrt och tidskrävande.

    Min sons pappa vägrade komma på samtal med FR. Han gick till domstol direkt men de tog inte upp fallet då de fick vetskap om att han inte varit samarbetsvillig på FR.


    Det låter konstigt. En tingsrätt har inte rätt att "inte ta upp fallet". Det som brukar hända är att domstolen skickar föräldrarna på samarbetssamtal hos FR, om de inte varit där förut och försökt.
    42.
  • Mirakuru

    Uppskattar verkligen att ni svarar... Vi har varit på flera möten med familjerätten men det är verkligen slöseri med tid! Mamman har flera gånger bett mig att flytta ner till sthlm från Umeå eftersom att hon tänkte plugga där nere.. Så jag sa upp min lägenhet och jobb. Helt plötsligt ändra hon sig efter att jag flyttade ner... 
    Tog mig två år att få delad vårdnad. När jag ringer för att prata med sonen så säger hon aldrig att det är hans pappa när han frågar vem som ringer.. :( 

Svar på tråden Måste enbart träffa min son på mammans villkor...