• Autumnleaf76

Hör de hjärtat trots skrik?

Vid tre tillfällen har tre olika läkare lyssnat på min dotters hjärta och lungor. De har sagt att det låter bra. Min dotter gallskriker genom undersökningarna och värjer sig vilt.

Hör läkaren ändå hjärtat bra?
    Eller kan de missa ett blåsljud?

• Svar på tråden Hör de hjärtat trots skrik?
  • Mother of 4

Tror de kan missa det, vi fick remiss för ultraljud på hjärtat då dottern skrek som en gris. Iof tyckte de att de hade hört ett blåsljud en gång.

Tips är att öva med leksakstetoskop varje dag på barnet, vi gjorde det och tillslut så accepterade hon doktorn

• Maria

Man hör inte fantastiskt, men när barnet drar efter andan kan man få ett par bra hjärtslag och om man lyssnar sig igenom ett antal skrik så funkar det någorlunda. En van läkare fixar det. Men klart att ett barn som är tyst är enklare att höra på. Lungorna är inget större problem. Man hör ju alla andetag där. Skriken kan överdöva utandnings-ljud men det är mest intressant med inandning ändå.

• Autumnleaf76

Min dotter har nämligen sedan början på februari haft ett par tillfällen då hennes läppar blivit blåa. Men pratade med en barnläkare på telefon och han bedömde det ofarligt då hon inte påverkas (tappar medvetande, orken) och då läkarna på vc inte hört något blåsljud.

Kom på nu i efterhand att hon gallskrikit när de lyssnat, därav undran.

• Maria

Tror inte du behöver bekymra dig. Läkarna på vc har lyssnat på tusentals barn som skriker, många fler än jag har, och jag klarade ut det rätt bra. Du kan ju alltid öva på stetoskop som föreslaget ovan bara så hon inte tycker det är fullt så hemskt. Typ köpa en sån leksakalåda med stetoskop.

Svar på tråden Hör de hjärtat trots skrik?