• Anonym (Aurora)

Är alla människor verkligen lika mycket värda? Jag tycker inte det.

Är alla människor lika mycket värda?
    Det är något jag ofta hör och jag håller definitivt inte med.
    Mina åsikter är inte baserade på ras eller kön, det är inte alls det jag tänker på när jag funderar på detta om allas lika värde.

Jag tycker inte att t ex Anders Eklund som mördade lilla Engla är värd mer än smutsen under mina skor. Vad mig anbelangar kan han gärna sitta i en jordkällare resten av sitt ruttna liv. Han mördade ett barn, han har inget värde i mina ögon.
    Han mördade även en annan person, en ung kvinna. Han ligger på minuskontot och är totalt värdelös.

Tänker jag på honom ena stunden och i andra stunden på Nelson Mandela så är inte valet svårt men som har störst värde.

Malala Yousafzai har enligt mig betydligt större värde än t ex polismördarna i Malexander. 

Osv osv, det finns många exempel.

Vad tycker DU?

• Svar på tråden Är alla människor verkligen lika mycket värda? Jag tycker inte det.
  • Anonym (Anagram)

Ska stå att Sverige fällts för brott mot de mänskliga rättigheterna...

• ölburk2
    tobbe01 skrev 2015-03-10 12:26:54 följande:
    Det man kan hoppas på är att det ALDRIG MER dyker upp ett fall som TQ! Helt absurt! Jag är så icke PK så jag funderar på om det kanske var för många medelålders kärr...kvinnor inblandade? De är i en viss ålder rätt labila..................
    Det är helt obegripligt vad som hänt, hela utredning är så lagvidrig å felaktig att det som hände aldrig borde ha kunnat hända.
    Begriper heller inte hur vissa av de inblandade får fortsätta sin yrkesutövning, dom borde fått yrkesförbud, dom är samhällsfarliga.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (jag tycker)
    Anonym (glad och snäll) skrev 2015-03-10 06:35:26 följande:

Vänta tills du själv eller ngn närstående drabbas av ett våldsbrott utfört av ngn traumatisk stackare. Då blir det annan låt i skällan. Det är lätt att vara godsint mot andras mördare.

Det kan mycket väl stämma att jag haft svårt att tycka om en person som begått ett svårt brott mot någon närstående. Dock har jag själv och även andra i min närhet blivit utsatta för brott och en del grova sådana. Och ännu har inte min människosyn ändrats.
  • Eerie

beror väl helt på var man menar med "värde"

• Anonym (Anagram)

Egentligen är kanske människan som företeelse bara ett skämt...skapelsens krona...bah! Vad använder vi vår s.k. "intelligens" till, om inte bara till att förstöra för allt annat levande...inklusive oss själva.

• tobbe01
    Anonym (Anagram) skrev 2015-03-10 14:56:34 följande:

Egentligen är kanske människan som företeelse bara ett skämt...skapelsens krona...bah! Vad använder vi vår s.k. "intelligens" till, om inte bara till att förstöra för allt annat levande...inklusive oss själva.

Förvisso! Spelar det ngn roll egentligen med tanke på att Jorden Tellus (vår planet) inte kommer att finnas kvar i oändligheten? Hur vi än sopsorterar och äter kravmärkt så kvarstår detta trista faktum att vår sol kommer att dö och vår planet likaså. Kanske kan vi påverka så pass mycket som att istf att jorden blir kall och ödslilg en fredag så klarar den sig till söndagen! Viktigt?
  • Anonym (Anagram)
    tobbe01 skrev 2015-03-10 15:22:22 följande:
    Förvisso! Spelar det ngn roll egentligen med tanke på att Jorden Tellus (vår planet) inte kommer att finnas kvar i oändligheten? Hur vi än sopsorterar och äter kravmärkt så kvarstår detta trista faktum att vår sol kommer att dö och vår planet likaså. Kanske kan vi påverka så pass mycket som att istf att jorden blir kall och ödslilg en fredag så klarar den sig till söndagen! Viktigt?
    Det är trots allt ganska lång tid kvar tills dess. Moder Jord kanske tycker att det är dags för andra organismer att få chansen att diktera villkoren några årmiljoner framöver. Vi är bara lite mjäll på ytan. Glad

Mjäll som förvisso kan skräpa ner, kriga och skriva inlägg.
  • ölburk2
    tobbe01 skrev 2015-03-10 15:22:22 följande:
    Hört i rymden.
    En planet till en annan:
    Värst vad du ser bedrövlig ut!?
    Ja jag har åkt på homo sapiens.
    Åhh det var tråkigt att höra.., men det går fort över ska du veta.
  • Anonym (Anagram)
    ölburk2 skrev 2015-03-10 15:49:18 följande:
    Hört i rymden.
    En planet till en annan:
    He! he!

Såg ett intressant program för en tid sedan, om bland annat virus och parasiter. Det finns ett som tar sig in i hjärnan och kan göra folk skogstokiga (finns säkert flera). 

Om några år kanske får veta att de värsta våldsverkarna varit angripna av dessa, Ska vi då säga att de varit onda?
  • Rixa
    tobbe01 skrev 2015-03-10 07:41:32 följande:
    Jaså? Så det finns barn bland svenska hemlösa? Ingen frågar var de tagit vägen? 
    Ja tyvärr. Man räknar med att det finns ca 300 barn utan tak över huvudet. Finns ett glapp i kontroll då t ex en förälder (ofta missbrukande) ringer till skolan för att tala om att de flyttat/bytt skola. Den gamla skolan kontrollerar inte mot den påstådda nya skolan. Föräldern ringer in för att skydda sig själv. Det var bara ett exempel. 

Skrevs en bok om detta (skrevs som kriminalroman, författarna var ner i stockholms tunnlar och såg var barnen bodde) o då ramlade det in två motioner till riksdagen om stockholms gatubarn. Tidigare var en annan motion skriven i ämnet. Alla har fått avslag. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Rixa
    ölburk2 skrev 2015-03-10 15:49:18 följande:
    Hört i rymden.
    En planet till en annan:
    Haha! Så bra! Nu ska jag bara komma ihåg den oxå!
  • Rixa
    Michelle 341 skrev 2015-03-10 07:09:05 följande:
    Det finns många människor som växer upp i dom förhållanden du tar som exempel och ÄNDÅ blir godhjärtade. Har du läst böckerna om "pojken som kallades det"? Det finns också människor som växer upp stabilt och kärleksfullt och blir elaka plågoandar. Ja, vi föds delvis med en personlighet som sedan ytterligare påverkas av miljö. Vi har alla olika sociala förutsättningar som påverkar våra liv men att tex vara kriminell el sopgubbe har INGEN ING med onda el goda gärningar att göra och det är den skillnaden du inte verkar förstå. Även en arbetslös bankrånare kan ha ett högt människovärde om han är en god vän, en kärleksfull make och en bra pappa till sina barn. Även om han har lågt samhällsvärde.
    Jodå, jag förstår skillnaden. Ja jag har läst boken.Du svarade aldrig på min fråga.

Tror du att bebisar föds onda? 

• Anonym (glad och snäll)

Kommer att tänka på 19-åriga tjejen i Ö-vik som tog med sig tre romska tiggare hem (män) för att de skulle få duscha och sova bekvämt. Hon kände medlidande med dem och jag är rätt säker på att hon har den naiva idén om "alla människors lika värde"! De våldtog henne som tack för kaffet. Alla tre.

• Anonym (Anagram)
    Anonym (glad och snäll) skrev 2015-03-11 06:40:05 följande:

Kommer att tänka på 19-åriga tjejen i Ö-vik som tog med sig tre romska tiggare hem (män) för att de skulle få duscha och sova bekvämt. Hon kände medlidande med dem och jag är rätt säker på att hon har den naiva idén om "alla människors lika värde"! De våldtog henne som tack för kaffet. Alla tre.

Sorgligt. Men samtidigt behöver man ju inte ta hem alla för att de har lika värde. Skulle aldrig falla mig in att bjuda in tre okända män- inte ens en. för den delen. Det låter ganska naivt, om jag ska vara ärlig. Inte för att de hade rätt att ge sig på henne (om historien stämmer...och det gör den säkert).
  • ölburk2
    Anonym (Anagram) skrev 2015-03-10 17:34:02 följande:
    He! he!

Såg ett intressant program för en tid sedan, om bland annat virus och parasiter. Det finns ett som tar sig in i hjärnan och kan göra folk skogstokiga (finns säkert flera). 

Om några år kanske får veta att de värsta våldsverkarna varit angripna av dessa, Ska vi då säga att de varit onda?
    Jag kommer inte att göra det, om jag lever då, men tveklöst många andra.., å säkert kommer det att användas i div propagandasyften av både politiker å religiösa.
    Anonym (Anagram) skrev 2015-03-11 07:51:24 följande:
    Sorgligt. Men samtidigt behöver man ju inte ta hem alla för att de har lika värde. Skulle aldrig falla mig in att bjuda in tre okända män- inte ens en. för den delen. Det låter ganska naivt, om jag ska vara ärlig. Inte för att de hade rätt att ge sig på henne (om historien stämmer...och det gör den säkert).
    Numer hör man dagligen att alla människor har lika värde MEN trots det så sitter tiggarna ute i regn och kyla. Mycket snack och lite verkstad.....
  • Eerie
    Anonym (glad och snäll) skrev 2015-03-11 06:40:05 följande:

källa på detta?
    Eerie skrev 2015-03-11 12:26:34 följande:
    källa på detta?
    ÖA och folk som bor på orten.
Svar på tråden Är alla människor verkligen lika mycket värda? Jag tycker inte det.