• Titiou

Billigaste resesättet till Edingburgh? Tips sökes!

Tänkte resa till Edingburgh i maj men brukar inte resa så mkt så jag har inte koll på olika flygbolag, resvägar osv. Jag har redan boende så det är bara resan jag kollar på, bor i skåne.
    Försöker kolla på olika jämförelsesajter och billigaste flygresan tur och retur verkar gå på ca 3000 kr, om man inte tar en flygresa på 20 timmar eller så alltså. Verkar det rimligt eller kollar jag på fel sidor?
    Sedan är det vissa flygbolag som tar ut extra avgifter för bagage osv, Ryanair tex så jag blir lite förvirrad, vill ju inte att det ska bli dyrare i slutändan om man reser med ett sånt bolag. Har ni ngt billigt och bra flygbolag att rekommendera?
    Däremot kan man resa billigare till London och resa därifrån till Edingburgh men det kanske är mkt krångel att göra så?
    Någon som har tips till ngn som knappt aldrig flugit innan?

• Svar på tråden Billigaste resesättet till Edingburgh? Tips sökes!
  • Anonym (Talande man)

Du ska flyga direkt till Edinburgh. Sen är det nog billigt med vem som helst som har flighter dit.

• Titiou
    Anonym (Talande man) skrev 2015-03-08 18:42:20 följande:

Du ska flyga direkt till Edinburgh. Sen är det nog billigt med vem som helst som har flighter dit.

Okej. Ja det är kanske bäst. Hemresan kostar minst 2000 kr dock, vad jag hittat, och det tycker jag iaf inte är så billigt, men det är kanske vad det brukar kosta dit?
  • BuoBä
    Titiou skrev 2015-03-08 19:54:10 följande:

Okej. Ja det är kanske bäst. Hemresan kostar minst 2000 kr dock, vad jag hittat, och det tycker jag iaf inte är så billigt, men det är kanske vad det brukar kosta dit?

Det beror helt på när du tänkt resa och hur flexibel du kan vara. Och var du tänker resa ifrån. Bor du i Skåne gissar jag att du kollar på Kastrup, eller?
  • Rocket Mania

När ska du resa? Jag kollade random resa i maj med Norwegian och från Kastrup kostar det (inkl bagage och andra avgifter) bara strax över 1500 kr t/r för en person

• Titiou

Kristi Himmelsfärd-helgen, så jag är inte så flexibel tyvärr :/   Det är hemresan på söndagen som jag inte hittat billigare än 2000 kr.
    Har kollat resa främst till Kastrup ja men även andra orter som stockholm, malmö, göteborg osv, för att se om det fanns billigare så det skulle löna sig,trots resa därifrån till skåne, men hittar inget billigare direkt. Kan vara så att det är extra dyrt den helgen om många reser då :/ 

• BuoBä

Ja, såna helger är det dyrare. Då låter 2000 kr inte så farligt. Boka snarast, för priserna lär inte gå ner.

• Titiou

Beställa extra bagage eller inte?? Får nog plats med det jag behöver o en liten resväska som är under maxmåttet för handbagage (ca 20x40x50 cm) men jag vet inte hur mkt den väger? Får max väga 8 kg. Vad brukar en liten resväska väga liksom? Med kläder och necessär i?

• Shiros

Flyg till London. Sedan tar du National Express därifrån till Edinburgh.. Kostar ca £15. 

• Kabanga

Hur gammal är du? Är du under 26 har SAS ungdomsbiljetter. Jag har precis köpt biljetter Stockholm Edinburgh för 1000 lappen tur och retur. Annars har du norwegian eller Ryanair.

Jag skulle inte rekommendera att flyga till London då det inte direkt är nära med tåg. Har du inget emot att sitta på tåget så klart det går men jag bor i Newcastle och härifrån till London med tåg tar det 3-4 timmar och ska du då upp till Edinburgh tar det 1 1/2 timme till. Så räkna med 4-6 timmar på tåg minst.

Om du vill boka tåg gör det på thetrainline.co.uk och boka till waverlystation det är den som ligger centralt i Edinburgh och även där flygbussen stannar från flygplatsen i Edinburgh.

Hoppas du hittar en bra resa och att du får trevligt. Jag har bott i Edinburgh tidigare mycket mysig stad! :)

Svar på tråden Billigaste resesättet till Edingburgh? Tips sökes!