• Cacan

Fördelar resp. nackdelar med ett tredje barn!?

Jag o min man diskuterar just nu om vi ska ha tre barn eller två barn.
    Vi har idag två jättehärliga barn, en dotter på 7 år och en son på 5 år.
    Något inom mig har en längtan efter ett till barn, samtidigt som endel tankar kring hur det kommer att vara....
    Det blir ju en individ till/ ett samvete till (förstå mig rätt :) ), kommer man räcka till!? Vi gillar att resa och hur kommer det att vara med tre stycken? idag kan vi ju ta varsin på resan.. det är ju bra om man ser det för smidighetens skull!

Efter sommaren kommer sonen börja förskoleklass och då har jag inget barn hemma längre! Vi har haft våra på endast på allmän förskoleplats (15 timmars gratis) och de har börjat dagis när de var tre år. så jag är ju van att ha dem hemma / att ha ïaf ett barn hemma ;)

Jag kommer inte att börja jobba mer än vad jag gör idag, 3 halvdagar i veckan, då det är jag som tar hand om allt som har med hemmet att göra!  Min man jobbar mkt men det är vi helt klart överrens om och vi vill ha det som vi har det idag!

det är ju lätt att falla för lusten, barn/bebisar är ju såå söta men det finns ju en vardag! I vissa stunder känner vi för att vi skaffar en tredje och i andra stunden tänker vi till lite extra... ;)

Vill gärna ha helt ärliga svar på vad man ska tänkta på innan man skaffar en tredje...

• Svar på tråden Fördelar resp. nackdelar med ett tredje barn!?
  • nenwood

Följer tråden då vi går i samma tankar. Har två barn och har det bra men tanken finns på en trea. Orkar man? Räcker man till? Klarar relationen en vända till med vaknätter och trötthet?

Vi velar fram och tillbaka. Är rädd att om man inte skaffar trean så ångrar man sig då det är för sent..

• Svelin

Samma här. Ena dagen lutar det åt att vi vill ha ett tredje barn oxh nästa dag lutar det åt vi är nöjda med de två vi har. Så mycket tankar som snurrar hit och dit.

• jhk88

Det är samma sak här, har idag två barn på 5 och 3 år. Ibland känns det som att två är nog vad vi klarar av (massa trots titt som tätt bl.a.) men ibland som idag t.ex. då känns den där längtan efter en tredje extremt stor. Jag måste dock plugga klart först innan vi startar någon bebisverkstad. Blir klar januari 2017, vilket är bara ett år bort, för första gången på två år så känns det så nära tills jag tar examen och äntligen kan börja bebisverkstaden. Jag har bestämt mig för att det ska bli en trea oavsett men ibland finns den där osäkerheten kring huruvida man ska göra det eller inte... 

• Lectin

Vi har en pojke på 7 och en flicka som snart fyller 5 och i detta nu sitter jag med växande mage. Trean kommer i juni.

Jag känner så väl igen mig i dina funderingar. Lägg därtill tankar på att vi blivit äldre sedan sist och riskerna för medfödda fel ökar. Vad skulle hända med relationen till de två vi har om en tredje kräver extra mycket omsorg och tid, sjukhusvistelser osv? De två vi har klarar sig så enormt mycket själva men vi har inga släktingar nära till hands så ingen kommer avlasta oss om inte de stora kan leka hos någon kompis.

Jag tror inte att någon annan kan styra era hjärtan. Vill ni ha ett barn till så kommer allt ordna sig. Visst har vi tvivlat längs vägen och visst kan jag bli kallsvettig ibland och undra vad vi gett oss in på men man löser ju de problem som uppstår även om det är tungt i stunden. Kärlek kommer man långt med och man ångrar aldrig ett barn brukar man ju säga.

• tovalisa

Vi har tre och det är super! Känns som att det vlen bättre balans med tre, jag upplevde faktiskt tillvaron som jobbigare med två barn. Känner så väl igen ert resonemang, men kan inte annat än rekommendera ett tredje barn av hela mitt hjärta. I skrivande stund tänker vi precis samma t a nkar igen, fast nu gäller det ett eventuellt fjärde barn ...

• hannapanna84

Och här är en till som funderar på en 3a, känner så igen mig i det ni skriver i era inlägg....

Men jag går väl mer och mer åt att skaffar vi inte 3an så kommer vi att ångra oss. 
    Men ändå finns där tvivel, 2 är smidigt en med varje förälder om vi är iväg osv.....

• 82sjo

Har tre stycken o tycker det är super :)

Trean har hängt med på allt från början, har aldrig känt att det varit bökigare med tre än två utan bara positivt här.

• coffeeandcats
    Jag är gift med en kvinna som har två barn från ett tidigare äktenskap. Vi har bara barnen varannan vecka.
    Nu planerar vi min första och förmodligen enda graviditet, Visst har det funnits tvivel för vi har ju det ganska bra som vi har det. Men min kropp och själ skriker efter att få uppleva en graviditet och att få vara med från början med att ta hand. älska ett barn. Lyckligtvis har min fru aldrig sagt nej till min längtan, inte ens när jag har tvekat. Nu närmar sig inseminationen mer och mer och äntligen har jag funnit lugn i att varannan vecka har 3 barn att tänka på. 
    Följ eran hjärtan så blir det nog bra. 
  • jhk88
    coffeeandcats skrev 2016-01-13 18:58:29 följande:
    Jag är gift med en kvinna som har två barn från ett tidigare äktenskap. Vi har bara barnen varannan vecka.
    Nu planerar vi min första och förmodligen enda graviditet, Visst har det funnits tvivel för vi har ju det ganska bra som vi har det. Men min kropp och själ skriker efter att få uppleva en graviditet och att få vara med från början med att ta hand. älska ett barn. Lyckligtvis har min fru aldrig sagt nej till min längtan, inte ens när jag har tvekat. Nu närmar sig inseminationen mer och mer och äntligen har jag funnit lugn i att varannan vecka har 3 barn att tänka på. 
    Följ eran hjärtan så blir det nog bra. 
    Åh vad härligt att du ska få uppfylla din dröm! Önskar er all lycka! Det finns inget häftigare och mer förunderligt att bära och föda ett barn för att sedan se hen växa upp <3 
Svar på tråden Fördelar resp. nackdelar med ett tredje barn!?