• Mila

Vet inte vad jag ska göra längre!?

Jag har en dotter som blir 4 i sommar. Hennes pappa har varit i hennes liv när han känner för det.. Lång historia men som just nu handlar om socanmälningar på honom om att han inte kan tahand om sin dotter och utsätter henne för saker i hennes närhet. Så självklart mår hon dåligt av allt detta med hennes pappa men jag känner i hela kroppen att det är något mer. Jag har alltid misstänkt adhd då det finns mycket nära i släkten på flera håll.
    Var hos bvc för ett tag sedan för att få hjälp men hon tyckte att vi ska fokusera på att hon inte ska få träffa sin pappa på ett tag och se om det blir bättre, men inget blir bättre. Varje dag består av bråk, tjaffs, trots, gråt, skrik, extrema utbrott. Och detta har hållt på så länge jag kan minnas.

Hon har nästan aldrig sovit en hel natt sedan hon föddes. När hon var bebis upp till ca 2 år sov hon ca 3 timmar sammanlagt varje dygn, det resulterade i massa sjukhusvistelser, elektroner på hjärnan osv men inga fel hittades då.

Symptomer/problem som är VARJE DAG
    *Trotsar och tjaffsar om precis allt
    *Skrattar i ena sekunden, får utbrott i nästa för ingenting, kastar sig på golvet, spottar, kastar saker, blir helt borta i ögonen, krampar nästan, får panik för hon inte kan andas, går inta att lugna oavsett vad jag gör. Går över när hon inte orkar längre 15-60 min.
    *Förstår inte konsekvenser även fast jag förklarar för henne varje dag
    *Avbryter ständigt och pratar oavbrutet
    *Kan inte sitta still, måste helatiden röra en kroppsdel
    *Kan inte slappna av eller vara lugn, detta säger hon även själv
    *kissar på sig, kan inte hålla sig, vet inte när hon är nödig. Ibland kan hon ställa sig på dagis i ett hörn och bara kissa på sig flera gånger per dag, för att hon vill säger hon. Sen kan hon vara hur duktig som helst i flera dagar/veckor
    *Säger att hon är arg och ledsen men kan inte förklara på vad eller varför
    *Lyssnar aldrig på vad jag säger eller försöker förklara
    *klumpig, okoncentrerad på vad hon gör

Sen andra bra/"konstiga" saker
    *Hon sköter sig exemplariskt på dagis och hos andra
    *Är sjukt duktig på att pussla
    *väldigt duktig på att prata och är smart
    *tuff, ingen trampar på henne
    *Leker väldigt bra med andra barn i olika åldrar

Jag fattar verkligen ingenting, vad är det som är fel och vad ska jag göra?
    Funderar på att ringa BVC igen och be om hjälp, men samtidigt sa hon att vi ska avvakta med utredningarna som görs nu av socialen.

• Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra längre!?
  • Mila

Är det ingen som har barn med adhd som kan berätta om deras symptomer osv?

• Minza83

Hennes utagerande kan vara reaktioner på trasslet med hennes pappa. Jag har läst att vilket barn som helst som har det jobbigt/genomgår en kris kan diagnosticeras (ja felaktigt helt enkelt).

En 4åring har INGET konsekvenstänk! Varken med eller utan diagnos. Hur hanterar du hennes utbrott? Vad orsakar utbrotten??

Och en fyraåring har ett jobbigt fyraårigt år, det är turbulent och helt normalt.. Om än jobbigt både för fyraåringen och dess omgivning. Att hon sköter sig på dagis indikerar ju att problemet kanske ligger mer hemmavid, vidare så brukar ju barn "trotsa" med de personer som de är allra tryggast med. Inga konstigheter.

Ring bup för att få stöd för flickan även om hon inte har en diagnos så låter det som att lite stöd kan behövas. Hoppas det lugnar sig snart för henne& dig

Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra längre!?