• EmzanU

Ni med GBS

Hej

Jag är gravid i v21 och nyss fått reda på att jag har streptokocker B (GBS). Jag har läst på och känner mig just nu superorolig och tröstlös därför söker jag er med positiv erfarenhet av GBS. Jag kommer få antibiotika vid förlossningen så den biten känns ok men jag är så otroligt rädd att barnet ska hinna dö i magen av dessa bakterier innan.

Tacksam för berättelse från er med bra erfarenheter trots GBS!

• Svar på tråden Ni med GBS
  • Anonym (Samma här!)

Är gravid i vecka 23 med fjärde barnet och har också GBS. Med första sonen hade jag också GBS men ingen berättade det för mig då, fick veta det när jag var gravid med nr 2. Hade otroligt mycket sammandragningar sista veckorna, han föddes i vecka 38 och var frisk som tur var. Men då fick jag aldrig något dropp vid förlossningen. Nu är det alltså dags igen för en förlossning med GBS och känner mig rätt nonchalerad av Mvc, bm sa det som att det inte var något att oroa sig för. Men sen läser man en del och blir orolig. Jag har haft snabba förlossningar så jag kommer kräva igångsättning så att jag hinner med droppet. Läkaren på spec Mvc sa de barnen som kan bli dåliga av gbs är förtidigt födda och att fullgångna barn i nästan alla fall blir opåverkade men jag vet inte om jag vågar lita på det... Har varit med om läkare som ljugit tidigare. Vad har din Mvc sagt?

• Anonym (Samma här!)

PS var uppmärksam på om du får onda sammandragningar eller smärta när du kissar för då får man antibiotika annars behandlas inte gbs under graviditeten mer än dropp vid förlossningen alltså.

• Malima

Jag hade gbs under graviditeten och har en frisk grabb idag! Jag tyckte mvc hade bra koll på mig, så jag var inte orolig!

• Anonym (Hade också GBS)

Så länge vattnet inte har gått så är det ingen fara. Går vattnet så åker du in och får antibiotika. Fram tills förlossningen är det bara att se till att du meddelar din barnmorska på MVC om du får UVI.

Under förlossningen får antibiotika intravenöst. Minns inte hur ofta(var 4:e timme?) Flaskorna är små så det går på ett kick. Du behöver alltså inte vara kopplad till ett dropp under hela förlossningen.

Informationen har jag fått av en läkare som är fd barnmorska. Hon är expert på just GBS. Hon sa till mig att så länge man vet om att man har GBS innan förlossningen så är risken i princip obefintlig.

Så slappna av!

• EmzanU

Tack för era svar! Känns bättre att prata med fler i samma sits!

Min bm sa att jag hade en liten basillusk som gör att jag får ta antibiotika vid förlossningen. Det var allt hon sa. Jag märkte på henne när jag ställde massa frågor att hon helst inte vill svara mig så antingen vill hon inte göra mig orolig för att det faktiskt kan vara så farligt för fostret eller för att det är en bagatell. Oavsett blev jag mer nervös av hennes slingrande svar. Jag ska träffa henne på torsdag på ett rutinbesök och ska ställa frågor till henne då.

Det som gör mig orolig är att det står att om bakterien kommer in genom fosterhinnan så dör barnet. Risken kanske är liten men jag har ändå nått som skulle kunna innebära livsfara för mitt barn och det känns tungt att handskas med.

Skönt att höra att ni med flera barn och haft GBS att det gått bra! Jag har en dotter på 3 år men har ingen aning om jag hade GBS med henne eller inte. Ingen sa nått men jag blev rejält sjuk några dagar efter förlossningen som läkarna inte hittade en direkt förklaring till. Kan ju varit GBS redan då...

• Anonym (Hade också GBS)
    EmzanU skrev 2015-03-09 15:19:09 följande:

Tack för era svar! Känns bättre att prata med fler i samma sits!

Min bm sa att jag hade en liten basillusk som gör att jag får ta antibiotika vid förlossningen. Det var allt hon sa. Jag märkte på henne när jag ställde massa frågor att hon helst inte vill svara mig så antingen vill hon inte göra mig orolig för att det faktiskt kan vara så farligt för fostret eller för att det är en bagatell. Oavsett blev jag mer nervös av hennes slingrande svar. Jag ska träffa henne på torsdag på ett rutinbesök och ska ställa frågor till henne då.

Det som gör mig orolig är att det står att om bakterien kommer in genom fosterhinnan så dör barnet. Risken kanske är liten men jag har ändå nått som skulle kunna innebära livsfara för mitt barn och det känns tungt att handskas med.

Skönt att höra att ni med flera barn och haft GBS att det gått bra! Jag har en dotter på 3 år men har ingen aning om jag hade GBS med henne eller inte. Ingen sa nått men jag blev rejält sjuk några dagar efter förlossningen som läkarna inte hittade en direkt förklaring till. Kan ju varit GBS redan då...

Nu svarar jag utifrån den informationen jag fick:

Många barnmorskor vet inte så mycket om det här. Några prover tas inte på rutin i Sverige till skillnad från t ex Finland, Tyskland och USA. Det är för dyrt anser man. Barnmorskorna får således inte så mycket info om detta.(min barnmorska var tvungen att läsa på innan hon kunde svara på något alls knappt)

Så länge du inte har UVI eller vattnet har gått, så har jag förstått att risken är obefintlig. (Om man nu ska noja så finns det andra saker som det är större risk för i samband med graviditet och förlossning. Så ta det lugnt du )

Troligtvis hade du även GBS med dottern. Ofta har man haft det vid varje graviditet om man har fått det konstaterat under en av dessa. Men det är något som läkarena inte kolla efter per automatik.
Svar på tråden Ni med GBS