• Gravid m nr2 hypo

Dåligt resultat på KUB

Idag gjorde vi KUB UL och fick vår riskbedömning..

Downsyndrom var 1:545, vilken räknas som lågrisk men däremot för Trisomi 13 & 18 (fick en samlad siffra för båda) fick vi 1:185. Gränsen går vid 1:200 så vi blev erbjudna moderkaksprov/fostervattenprov men pga risken för missfall vill jag verkligen inte göra någon av de! Så barnmorskan föreslog ett riktat UL i v 18-19 istället och menar på att det ska synas om barnet har Trisomi 13 eller 18 då..är det någon som vet om det stämmer?

Är det någon som jag som fått sämre siffror på trisomi 13 och 18?

Eller någon som fått dåliga resultat och precis som oss valt att bara göra ytterligare UL? Hur har det i så fall gått för er?

Jag ska tillägga att vätskemängd och allt BM såg på bebisen på ultraljudet var helt normalt. Det är alltså mitt blodprov som drog ner resultatet.

Vi misstänker att min sköldkörtel har med blodprovsvaret att göra eftersom att jag i samband med KUB blodprovet testade min sköldkörtel som tydligen har underproduktion av något hormon (och som jag har börjat behandlas för sedan dess).

Är tacksam för alla svar som förhoppningsvis lugnar mina nerver något.. :)

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB
  • Gravid m nr2 hypo
    mammave skrev 2015-03-14 08:36:00 följande:

Ja, jag frågade tom om jag fick göra om blodprovet då vi fick högt på det. Men det var visst omöjligt och jag tror att de totalvägrade det för att de inte visste om det skulle bli olika el inte och då skulle de inte kunna förklara sig.

Jag frågade också om jag fick göra om blodprovet men de sa bara "nej det går inte".. Suck..
  • puffinn

Hej!

Jag har aldrig förstått varför man gör kub, verkar inte ett dugg tillförlitligt.
    Det ger ju inget säkert svar, endast en uppskattning. Och många avvikelser kan inte upptäckas med kub. Man läser och hör om många som säger att de fått jättebra siffror men ändå fått barn med t.ex downs syndrom. Jag är en sån person att ska jag göra ett test så är det för att få ett svar, inget annat. Jag valde att göra moderkaksprov direkt pga att jag ville ha ett 100%-igt svar. Får man ett tvivelaktigt "svar" på kub så blir det ju ändå vidare test.

Jag gjorde mitt prov på ultragyn i Stockholm och hos dem ligger missfallsrisken på ca 0,3% vilket är såå lite så det var inget att fundera på. Idag kunde jag logga in och se mitt provsvar som var helt normalt:) Så nu kan jag njuta av graviditeten utan att oroa mig, är i vecka 14 nu.

Kram på er

• FruB78
    mammave skrev 2015-03-13 15:06:50 följande:

Hur säkert svar får man med ett fosterprov? Kommer aldrig göra KUB igen men vill gärna ha ett tredje barn och pga min ålder skulle jag vilja kolla kromosomavvikelser, men har trott tills nu att det endast är fvp el mkp som gäller isf

Typ 99, något. Kändes som resultatet var helt säkert. Har inte ångrat en sekund att jag gjort det. Var skönt att kunna släppa och fokusera på att vara oorolig.
  • Charlot1974x

Hej,
    Jag har efter 5 års försök, sjukdom och IVF:ande äntligen lyckats bli gravid. Har varit helt överlycklig fram tills idag när vi fick resultat på KUB-testet. 

Ultraljudet/NUPP såg bra ut (1,7 på nackspärr) men blodprovet gav 1:2 för Downs. Barnmorskan som gjorde UL var sur och ville inte svara på frågor om vad de olika proverna stod för och hur det kunde vara så stor skillnad mellan KUB och NUPP-resultaten utan tyckte att "det var väl bara att göra moderkaksprov"...men jag är livrädd för missfall i samband med provet, har en kompis som gjort provet och fick missfall veckan därefter (och barnet visade sig vara fullt friskt), har kämpat så länge för att bli med barn så vill inte riskera graviditeten...

Nu ser jag här på Familjeliv att flera som gjort IVF har fått missvisande resultat på KUB-blodprovet, med jättehög risk, och sedan har fött friska barn. Vore så oerhört tacksam för tips, råd och förhoppningsvis solskenshistorier från andra som varit med om samma sak! 

Vore också jättesnällt med tips på bra ultraljudsklinik/ultraljudsexpert (i Stockholm) för en second opinion, fick inget större förtroende för vår ultraljudsbarnmorska som bara sjasade iväg oss för att det var tid för hennes kaffepaus...
    Hoppas på svar!  

• mammave
    Charlot1974x skrev 2015-08-03 19:26:05 följande:

Hej,
    Jag har efter 5 års försök, sjukdom och IVF:ande äntligen lyckats bli gravid. Har varit helt överlycklig fram tills idag när vi fick resultat på KUB-testet. 

Ultraljudet/NUPP såg bra ut (1,7 på nackspärr) men blodprovet gav 1:2 för Downs. Barnmorskan som gjorde UL var sur och ville inte svara på frågor om vad de olika proverna stod för och hur det kunde vara så stor skillnad mellan KUB och NUPP-resultaten utan tyckte att "det var väl bara att göra moderkaksprov"...men jag är livrädd för missfall i samband med provet, har en kompis som gjort provet och fick missfall veckan därefter (och barnet visade sig vara fullt friskt), har kämpat så länge för att bli med barn så vill inte riskera graviditeten...

Nu ser jag här på Familjeliv att flera som gjort IVF har fått missvisande resultat på KUB-blodprovet, med jättehög risk, och sedan har fött friska barn. Vore så oerhört tacksam för tips, råd och förhoppningsvis solskenshistorier från andra som varit med om samma sak! 

Vore också jättesnällt med tips på bra ultraljudsklinik/ultraljudsexpert (i Stockholm) för en second opinion, fick inget större förtroende för vår ultraljudsbarnmorska som bara sjasade iväg oss för att det var tid för hennes kaffepaus...
    Hoppas på svar!  

Usch vilket dåligt bemötande! :( Du måste få prata med ngn! De ska även erbjuda kuratorskontakt! Ring upp och be om en annan BM att prata med. Jag litar inte alls på KUB efter allt jag läst när jag själv fick högrisk för downs.
  • mammave

Kan du inte ta kontakt med dem där du gjort ivf? (Min dator krånglade så skrev så kort nyss) Jag har två nära kompisar som fick högrisk, precis som jag pga av blodprovet, och alla tre på samma år! Och alla tre har idag en frisk liten tvååring! Jag har läst massor om KUB och sett såna med dina siffror som fått friska barn, det är 50% chans om man ser det lite krasst. De flesta "fel" verkar vara i blodprovet vad jag sett när jag läst runt halva internet. Jag har även stött på de som hade en siffra på 1:20000 som fått ett sjukt barn. Så jag ger just ingenting för denna screening. För mig känns den som en gissningslek. Vill du vara helt säker är det mkp el fvp som gäller. Jag gjorde fvp då och det gick bra. Men siffran för mf då är upp till 1%, men läkaren lugnade mig och sa att de inte varit med om ngn som fått mf pga fvp. Jag tog det lugnt en vecka efter provet och fick ett ul för att se att allt såg bra ut en vecka efter provet så jag kunde pusta ut att det inte var mf på gång. Denna graviditet har jag bokat in NIPT-test som också är ett screeningtest, men med en säkerhet på över 99%
    'Det blev ett väldigt rörigt svar, men jag hoppas det hjälper dig lite ändå. Jag håller tummarna för att det går bra. Du får gärna fråga mer och ag svarar så gott jag kan. Jag vet hur jobbig denna period är. Jag mådde superdåligt när jag fick beskedet: högrisk och sen väntan på fvp och sen väntan på svaret :(  

• Charlot1974x

Tusen tack Mammave för omtanken och för att du tog dig tid att svara!
    Ska absolut kolla NIPT, bara synd att svaret tydligen kan ta uppemot 3 veckor... Just nu jagar jag runt efter någon ultraljudsexpert som kan ge oss en second opinion och förhoppningsvis lite bättre odds? Lycka till med din graviditet!

• Lavelii
    Gravid m nr2 hypo skrev 2015-03-09 18:04:59 följande:

Jaha, får ni göra riktat UL trots att ni gjort moderkaksprov? Jag fick mer eller mindre tvinga ur alternativet från ultraljudBM.

Jag tänker att sannolikheten för missfall är 1:100 vilket betyder att det är större risk för missfall av provet, än att bebisen faktiskt födds med kromosomavvikelserna.

Men om moderkaksprovet visade att alla värden är normala så ska du inte vara orolig. Det är väl som jag förstått väldigt pålitligt?

Jag håller iaf tummarna för er, håll mig gärna uppdaterad :)

Hej!

Jag undrar vad de kan se på ett mer riktat ultraljud? Är det ett speciellt sorts UL ist för rutinultraljud?

Hoppas att det är ok att jag frågar.
  • Dijon

Vi gjorde ivf och fick en risk 1 på några hundra för downs pga blodprover. Inte jättehög risk men de sa att det är vanligt att blodprover drar ner när man gjort ivf. Dottern är fullt frisk och jag var aldrig orolig. Dock helt klart skillnad om man får 1:2

• mammave

[quote=75599053][quote-nick]Charlot1974x skrev 2015-08-04 12:48:28 följande:[/quote-nick]Tusen tack Mammave för omtanken och för att du tog dig tid att svara!

Ska absolut kolla NIPT, bara synd att svaret tydligen kan ta uppemot 3 veckor... Just nu jagar jag runt efter någon ultraljudsexpert som kan ge oss en second opinion och förhoppningsvis lite bättre odds? Lycka till med din graviditet![/quote

Svaret får man efter två veckor oftast

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB