Anonym (Mamma Mupp) skrev 2015-03-17 09:07:24 följande:
För vår bebis blev det successivt bättre efter 6 mån ungefär, som jag minns det. Allt från den tiden ju i en sömnbristsdimma. Innan dess sov hon 1-2 timmar i taget. Nu är hon fyra år och vaknar kanske varannan natt men somnar om fort när vi lägger oss hos henne och kramas lite. Det är mysigt... 
Vi har inte gjort något för att förändra, förutom att vara lyhörda för hennes signaler. Hon har fått somna nära oss, från början vid bröstet, sedan buren, sedan i knät, sedan liggande i sängen med vuxen bredvid. Vi har inte kämpat oss till förändringarna utan gått över till det när vi känt oss helt säkra på att hon klarar det. Hon fick egen säng när hon var tre, vilket var helt oproblematiskt. Bara roligt och spännande för henne. Nu ska hon och bebislillasyster, som sover mycket bättre än henne generellt (för åldern), snart få dela sovrum och vi vuxna sova i rummet intill.
Jag tror inte på metoder. Jag tror att olika familjer behöver olika förhållningssätt.
Min andra bebis har sovit jättemycket i början, upp till 5-6 timmar ibland! Nu, vid sju månader har hon dock haft en period där hon ibland vaknat varje timme (tänder, separationsfas, förkylning). Vi har delat på nätterna för att mäkta med. Men så plötsligt! I natt sov hon 11 timmar i sträck! Nästan lite läskigt, men gud så skönt!!!
Ja det är ju en sömnbristdimma ibörjan

Och som du säger är ju alla barn olika. Vår lilla har alltid sovit dåligt, även som liten när man tror att de sover hela tiden, var hon mycket vaken. Men pigg och glad. Hon har kanske inte riktigt samma sömnbehov som vissa. När hon var liten sov hon bäst i famnen, vaknade alltid om man la henne ifrån sig. Nu när hon är större kan man lägga henne när hon är trött, vilket är skönt. Så oftast är läggningarna inga problem (förutom vid förkylning eller något sånt)
Nä det är nog som många skriver en mognad, och man får anpassa sig lite efter hennes signaler, men visst man blir trött de nätter hon vaknar varje timme

Men som tur är, så är vi två som kan dela på det.