• trulle82

Ni som har har haft bebisar som sover dåligt, när började de sova bättre

Som rubriken lyder :) När började ni se skillnad i sömnen på natten? Jag har en 10 månaders som fortfarande sover jättedåligt, och jag ser liksom ingen ljusning i det. Det är flera uppvak per natt, och har alltid varit så. Jag behöver lite pepp att det faktiskt blir bättre, och förhoppningsvis innan hon blir tonåring

• Svar på tråden Ni som har har haft bebisar som sover dåligt, när började de sova bättre
  • trulle82
    Anonym (....) skrev 2015-03-10 10:56:17 följande:

Vår son började gradvis förbättra sitt sömnmönster någon gång från 2-2.5 år. Då sjönk uppvaken från 15 till 5-10 och vakenperioden från 2 h till 1-1.5. Sen blev det gradvis bättre hela tiden. Vid tre år började vakenperioderna försvinna helt vissa nätter och han kunde sova två timmar åt gången genom hela natten ibland. Rena himmelriket... :)

Nu när han är fyra så känns hans sömn nästan normal. Han kan fortfarande inte sova själv, då vaknar han hela tiden. Men så länge någon av oss ligger bredvid så kan han sova nästan hela natten. Han vaknar kanske 2-3 gånger per natt, men somnar om direkt och han minns inte alltid själv att han varit vaken.

Inget vi testade hjälpte, utan jag tror att det bara behövde få mogna med tiden. Tyvärr...

Ja känns som att det är mognad som gör det. Har själv testat olika saker, bla tassmetoden. Det hjälper kanske några dagar men sedan är det samma sak igen! Bara att gilla läget helt enkelt och hjälpa varandra Ni har dock haft det jobbigare än vi. Här sover hon åtminstone 1-2 h i taget oftast.
  • trulle82
    Anonym (18 mån) skrev 2015-03-10 11:01:10 följande:

Min pojke vaknade var 20 minut dygnet runt från 4 mån till ungefär 18-20 månader. Efter detta har han sovit bra.

Det låter jobbigt! kunde ni få någon hjälp? Skönt det är bättre nu!
  • trulle82
    Penida skrev 2015-03-10 11:38:32 följande:

Nu vet jag inte vad du menar med jättedåligt? Hur mycket vaknar hon? Är det långa uppvak eller kommer hon snabbt till ro igen? Verkar hon må bra annars?
    Vår dotter var 13 månader när hon började sova från läggning till morgon, innan dess vaknade hon var och varannan timme för att ibland sova bättre eller sämre. Vi samsov nattetid innan hon började sova hela nätter, sov hon själv vaknade hon mer. Har upplevt att dagsömnen (för mycket eller för lite är lika med sämre nattsömn) och utvecklingsfaser har påverkat nattsömnen mest här.
    Vi delade på nätterna så att vi båda fick sova utan att vakna ibland.

För mig är jättedåligt att hon vaknar var eller varannan timme hela natten. Då behöver hon hjälp att komma till ro men oftast går det rätt snabbt. Nu verkar hon dock kommit in i någon fas och kommer inte till ro och kan vara vaken i 1-2 h. Hon mår bra annars så jag är inte orolig. Mer nyfiken på hur det är för andra och när det börjar bli bättre för er
  • mammalovis

Jag har en fyraåring som vaknade med 3-1 timmars mellanrum under amningstiden upp till ett år. Tätare ju närmare morgonen kom. Det har successivt blivit bättre, men jag tror det är mer regel än undantag att hon vaknar varje natt innan midnatt/klockan 2-3. Min sambo är nattuggla, så oftast märker han av det. Det är de gånger hon börjar illvråla efter vatten/mamma som jag vaknar ändå och det sker tack och lov inte så ofta.

Vi samsov också. Andra barnet fick sova i lift från början och sov 4-5 timmar redan när bvc hade hembesök. Om det beror på personlighet eller olika viktuppgång eller annat är ju svårt att veta.

• Penida
    trulle82 skrev 2015-03-10 19:57:19 följande:
    För mig är jättedåligt att hon vaknar var eller varannan timme hela natten. Då behöver hon hjälp att komma till ro men oftast går det rätt snabbt. Nu verkar hon dock kommit in i någon fas och kommer inte till ro och kan vara vaken i 1-2 h. Hon mår bra annars så jag är inte orolig. Mer nyfiken på hur det är för andra och när det börjar bli bättre för er
    Jag förstår, jag tyckte också att det var jobbigt även om det inte handlade om någon sömnstörning hos barnet så att säga. Tilläggas kan att jag är känslig när det kommer till att inte sova tillräckligt men att jag är väl medveten om att ett normalt sömnmönster hos barn inte alltid (för det mesta) är likt vårt. Barn går igenom flera faser det första året och det brukar märkas på sömnen, ofta underlättar närhet enligt min upplevelse så sover ni inte nära kanske det kan vara något? Det brukar vara skönt att slippa gå upp om inte annat.. Annars, om du inte är ensamstående, dela nätterna med din partner? Det gör så mycket att i alla fall ibland få sova utan att bli avbruten. Med tanke på att ni bara har ett barn som jag förstår det kanske det är möjligt att sova också på dagarna när hon sover om hon sover något längre pass då?
    Jag har två barn men valde att bara beskriva hur det var med första eftersom det andra började sova hela nätter i ert barns ålder och jag uppfattade det som att du ville höra att det kunde vända längre fram, han vaknade dock också lika ofta innan dess som er dotter.
    Idag har jag en 6 och 7-åring och jag sover i stort sett alltid hela nätter precis som de gör:)
    Avskyr CIO-metoder
  • IamtheRose

Vid 14 månader (och i samband med att vi kört tass-metoden ett par veckor) sov han plötsligt 10 timmar helt utan uppvak en natt. Det har gått en månad sedan dess och visst får han återfall men sover för det mesta jättemycket bättre än tidigare. Vi har haft kanske 8-9 nätter då han sovit 10 timmar i sträck, andra där han bara vaknat 1-2 gånger och somnat om snabbt men förstås även "återfall" med massa uppvak eller då han varit vaken upp till 3 timmar mitt i natten. 

Jag ser ljuset i tunneln nu, det är så fantastiskt att äntligen få sova! 

• Nukkumatti

Vi har "tassat" alla våra tre barn, sova (mestadels) hela nätter har de börjat göra vid
    1:a: 8 mån
    2:an: 2 år och 10 mån (vi hade barnvakt och då tyckte hon att det var onödigt att störa mormor, och sen dess sov hon hela nätter...!)
    3:an: Har precis fyllt 2, vi samsover (turas om maken och jag varannan natt) och ibland kan han sova från 22-05 utan uppvak, men det händer inte så ofta. Vissa nätter kan han skrika en kvart helt plötsligt eller vakna varje timme. Mycket drömmar nu. Men det är ju också förkylningstider, så till sommaren blir det säkert bättre! :)

• rödlotus

Jag skrev ett jättelångt inlägg i lördags om vår situation, sedan läste jag om tass-metoden och vi bestämde att prova det - rena trolleriet! Innan har vi vaggat vår 7.5-månaders, dag som natt, bebisen har skrikit sig till sömns. Nu somnar hon, ibland med lite skrik, utan vaggning på golvet (enda platsen hon accepterar) och sömnmönstret har ändrats drastiskt:
    Nattetid: tidigare vaknade hon nästan varje timme, nu var tredje (en gång sov hon fyra timmar).
    Dagtid: tidigare sov hon 30-40 minuter, nu minst en timme (ibland två).

För oss är detta en dramatisk förändring, framförallt för min fru som orkar vagga mindre än jag och har tagit nattpassen. Hennes kroniska huvudvärk har försvunnit, har dock lite ont i axlarna fortfarande, och vi har fått nytt självförtroende och ser ljusare på framtiden. Jag kan bara rekommendera tass-metoden! Den är mjukare mot barnet också och vår dotter är nog ganska känslig. Lycka till!

• Anonym (Mamma Mupp)

För vår bebis blev det successivt bättre efter 6 mån ungefär, som jag minns det. Allt från den tiden ju i en sömnbristsdimma. Innan dess sov hon 1-2 timmar i taget. Nu är hon fyra år och vaknar kanske varannan natt men somnar om fort när vi lägger oss hos henne och kramas lite. Det är mysigt...

Vi har inte gjort något för att förändra, förutom att vara lyhörda för hennes signaler. Hon har fått somna nära oss, från början vid bröstet, sedan buren, sedan i knät, sedan liggande i sängen med vuxen bredvid. Vi har inte kämpat oss till förändringarna utan gått över till det när vi känt oss helt säkra på att hon klarar det. Hon fick egen säng när hon var tre, vilket var helt oproblematiskt. Bara roligt och spännande för henne. Nu ska hon och bebislillasyster, som sover mycket bättre än henne generellt (för åldern), snart få dela sovrum och vi vuxna sova i rummet intill.

Jag tror inte på metoder. Jag tror att olika familjer behöver olika förhållningssätt.

Min andra bebis har sovit jättemycket i början, upp till 5-6 timmar ibland! Nu, vid sju månader har hon dock haft en period där hon ibland vaknat varje timme (tänder, separationsfas, förkylning). Vi har delat på nätterna för att mäkta med. Men så plötsligt! I natt sov hon 11 timmar i sträck! Nästan lite läskigt, men gud så skönt!!!

• Anonym (Mamma Mupp)

Läste nu om tassmetoden. Så har vi, i princip, gjort hela tiden med båda barnen. (Och jag trodde att de flesta gjorde så...) Är det en metod?? Herregud vad allt ska kallas för metoder och ha namn (EC, BLW, AP, tass, mm)!

Kan tillägga att tass-metoden med barn ett för oss innebar att alltid lyfta upp. Hon illvrålande så fort hon låg i sängen bra länge.

• trulle82
    Anonym (Mamma Mupp) skrev 2015-03-17 09:07:24 följande:

För vår bebis blev det successivt bättre efter 6 mån ungefär, som jag minns det. Allt från den tiden ju i en sömnbristsdimma. Innan dess sov hon 1-2 timmar i taget. Nu är hon fyra år och vaknar kanske varannan natt men somnar om fort när vi lägger oss hos henne och kramas lite. Det är mysigt...

Vi har inte gjort något för att förändra, förutom att vara lyhörda för hennes signaler. Hon har fått somna nära oss, från början vid bröstet, sedan buren, sedan i knät, sedan liggande i sängen med vuxen bredvid. Vi har inte kämpat oss till förändringarna utan gått över till det när vi känt oss helt säkra på att hon klarar det. Hon fick egen säng när hon var tre, vilket var helt oproblematiskt. Bara roligt och spännande för henne. Nu ska hon och bebislillasyster, som sover mycket bättre än henne generellt (för åldern), snart få dela sovrum och vi vuxna sova i rummet intill.

Jag tror inte på metoder. Jag tror att olika familjer behöver olika förhållningssätt.

Min andra bebis har sovit jättemycket i början, upp till 5-6 timmar ibland! Nu, vid sju månader har hon dock haft en period där hon ibland vaknat varje timme (tänder, separationsfas, förkylning). Vi har delat på nätterna för att mäkta med. Men så plötsligt! I natt sov hon 11 timmar i sträck! Nästan lite läskigt, men gud så skönt!!!

Ja det är ju en sömnbristdimma ibörjan Och som du säger är ju alla barn olika. Vår lilla har alltid sovit dåligt, även som liten när man tror att de sover hela tiden, var hon mycket vaken. Men pigg och glad. Hon har kanske inte riktigt samma sömnbehov som vissa. När hon var liten sov hon bäst i famnen, vaknade alltid om man la henne ifrån sig. Nu när hon är större kan man lägga henne när hon är trött, vilket är skönt. Så oftast är läggningarna inga problem (förutom vid förkylning eller något sånt)

Nä det är nog som många skriver en mognad, och man får anpassa sig lite efter hennes signaler, men visst man blir trött de nätter hon vaknar varje timme Men som tur är, så är vi två som kan dela på det.
  • trulle82
    rödlotus skrev 2015-03-17 08:40:27 följande:

Jag skrev ett jättelångt inlägg i lördags om vår situation, sedan läste jag om tass-metoden och vi bestämde att prova det - rena trolleriet! Innan har vi vaggat vår 7.5-månaders, dag som natt, bebisen har skrikit sig till sömns. Nu somnar hon, ibland med lite skrik, utan vaggning på golvet (enda platsen hon accepterar) och sömnmönstret har ändrats drastiskt:
    Nattetid: tidigare vaknade hon nästan varje timme, nu var tredje (en gång sov hon fyra timmar).
    Dagtid: tidigare sov hon 30-40 minuter, nu minst en timme (ibland två).

För oss är detta en dramatisk förändring, framförallt för min fru som orkar vagga mindre än jag och har tagit nattpassen. Hennes kroniska huvudvärk har försvunnit, har dock lite ont i axlarna fortfarande, och vi har fått nytt självförtroende och ser ljusare på framtiden. Jag kan bara rekommendera tass-metoden! Den är mjukare mot barnet också och vår dotter är nog ganska känslig. Lycka till!

Ja vi har också testat tassmetoden, och läggningarna på kvällen framförallt har blivit mycket bättre. Vi vaggade också alltid i famnen tidigare, det gick dock oftast ganska fort. Men nu somnar hon direkt när vi lägger ner henne.  Vi såg en förändring i början, men efter ett tag har hon börjat vakna ofta ändå. På dagarna sover hon däremot ofta ganska bra. Men det kan vara så att seperationsfas och tänder exempelvis har ställt till det. Även många förkylningar nu i vinter!
Svar på tråden Ni som har har haft bebisar som sover dåligt, när började de sova bättre