• Pyssling11

IVF i gbg, bra eller dåligt?

Efter att gått ignom en fertilitetsutredning utan att egentligen fått något riktigt svar varför jag aldrig blir gravid (det kunde vara för att passagen till äggledaren är för tight..) , så ska vi ta kontakt med en IVF klinik. Vi funderar på Göteborg eftersom det är hyfsat nära vår hemort. Men vill gärna ha lite feedback, erfarenheter o dyl. Är det långa väntetider? Vad är det vi behöver förbereda oss på?

Bara ös på med info! :)

• Svar på tråden IVF i gbg, bra eller dåligt?
  • lisodan

Supernöjd med Sahlgrenska. Dock lite långa köer. Ska ni göra genom landsting med andra ord?

• Pyssling11

Vi gjorde utredningen via landstinget, men nu är det upp till oss själva att söka vidare till ivf klinikerna.

• Lisma18

Vi började vår resa på Göteborgs KK klinik som då låg vid Stampen. Dom har precis flyttat till Odinsgatan. Jag tycker att vi fick inbokad tid och utredning snabbt. Bra bemötande och dom ringde alltid upp om man hade några frågor. Pga min ålder valde vi att göra vår behandling i Spanien. Efter 4:e återförande(under samma år) tog det sig. Är nu i v 17????, lycka till

• Pyssling11
    lisodan skrev 2015-03-10 20:56:25 följande:

Ok, så ni ska själva betala?

Ja vi får betala, eftersom vi redan har ett gemensamt barn tillsammans. Och även med honom så hade vi svårt att bli gravid och sökte även då för en utredning - men innan första besöket så lyckades vi på egen hand Hjärta
    Det är som att man blir straffad bara för att man redan har ett barn.. Ja menar det har ju knappast varit enklare för oss att få nr 2- tvärtom tagit mkt längre tid.
    Lisma18 skrev 2015-03-10 23:25:45 följande:

Vi började vår resa på Göteborgs KK klinik som då låg vid Stampen. Dom har precis flyttat till Odinsgatan. Jag tycker att vi fick inbokad tid och utredning snabbt. Bra bemötande och dom ringde alltid upp om man hade några frågor. Pga min ålder valde vi att göra vår behandling i Spanien. Efter 4:e återförande(under samma år) tog det sig. Är nu i v 17????, lycka till

Jag var inne och kollade lite på deras sida. Det lät som att det var kortare väntetider där bla. Men HUR vet man vilken klinik som är bäst? Vad ska man gå på liksom ? Statistik, priser? Detta är en djungel och man vet knappt vart man ska börja leta... 
  • Lisma18

Var man skall välja har jag ingen aning om. Ni skall göra vanlig ivf på era egna spermier och ägg?, om så är fallet tror jag inte det skall ta så lång tid . Jag hade nog ringt runt och kolla priserna . Alla privata aktörer vill ju tjäna pengar , så bemötandet brukar vara bra var man än kommer. Konkurrensen gör väl att priserna ligger runt samma nivå

• lisodan

Har du testat att posta frågan i nån tråd som redan finns? Typ "vi som gör IVF i Göteborg" ? Kanske kan ge mer svar.

• Gweny

Bläddra ner i artikeln och tryck ner fakta-rutan, där ser du lite statistik på olika kliniker runt om i landet, bla några i Göteborg.

www.expressen.se/halsoliv/basta-och-samsta-klinikerna-for-ivf/

Jag går själv på Sahlgrenska och är jättego personal där, är dock vårat 1a försök, så har inte gått igenom hela proceduren ännu.

Hoppas du hittar något som passar er.

• trina

Om du ska gå privat så kolla på Calanderska. Jag har enbart lite erfarenhet av Nordic ivf men jag kan säga att de inte imponerade på mig... Känner till ett par som gjorde ett ivf försök där och de var inte alls nöjd och gjorde inga fler försök.

Jag går på sahlgrenska och är väl inte helt nöjd där heller. När/om vi måste försöka privat sen kommer vi söka oss till calanderska, det är både jag och mannen beslutna om efter ett par besök hos Nordic.

• Pyssling11
    trina skrev 2015-03-11 18:12:25 följande:

Om du ska gå privat så kolla på Calanderska. Jag har enbart lite erfarenhet av Nordic ivf men jag kan säga att de inte imponerade på mig... Känner till ett par som gjorde ett ivf försök där och de var inte alls nöjd och gjorde inga fler försök.

Jag går på sahlgrenska och är väl inte helt nöjd där heller. När/om vi måste försöka privat sen kommer vi söka oss till calanderska, det är både jag och mannen beslutna om efter ett par besök hos Nordic.

Vad är det som gör att ni inte är riktigt nöjda med Nordic?
    Sahlgrenska får vi inte ens söka till eftersom vi redan har ett barn. 

Men ringde till både Nordic och Calenderska idag och fick bra intryck av båda, av det lilla man fick i samtalet vill säga Tungan ute Men dom lät gästvänliga.
    Den skillnad jag sett är att Calenderska är lite dyrare än Nordic...

Men vad jag har förstått så om man skulle ta en "3-ivf-kitet" och man blir gravid redan på första försöket så får man inte tillbaka några pengar för dom två man inte förbrukar, det känns ju lite surt.. men men bara att acceptera läget. 

Just nu funderar vi på om vi ska köra så fort som möjlig och hoppas att det räcker med 1 ingrepp.. för vi har inte riktigt pengar till 3 försök just nu. 
    För denna väntan - ja ni vet ju själva huur påfrestande det är! Skrikandes
  • Gina43
    trina skrev 2015-03-11 18:12:25 följande:

Det vore mer hjälpsamt om du kunde tala om vad det är som inte var bra? (och hur kan du rekommendera en klinik som du inte själv varit på?)

Vi har också gått på Nordic, köpte 3-pack och lyckades på första försöket + lite till frysen. De är duktiga på vad de gör (det speglas även i statistiken) men bemötandet kan i vissa fall vara bättre.
  • trina

När jag var på Nordic ivf så kändes jag aldrig viktig. Jag var alltid inklämd någonstans, kändes som de pratade över huvudet på mig. Du har pco, tack och hej. Jaså ni vill ha barn, lämna spermaprov jag ringer om två månader. Här har du pergotime. Jaså du fick ingen mens av pergotime enkelkur, ja du kan ju få köra dubbelt nästa gång och få komma på ultraljud.

Jag gillade inte läkaren jag hade som gav mig diagnosen för han berättade inget om pco utan bara konstaterade det och skickade hem mig. Läkaren under utredningen kändes inte engagerad och man var alltid inklämd kändes det som. Det tar inte heller flera veckor att få svar på ett spermaprov... Sedan fick vi komma på ett besök där läkaren sa att han skulle nu skicka iväg remiss men det blev liggandes till efter semestern vilket störde mig enormt.

De jag pratat med som har haft med calanderska att göra har alltid varit nöjda och jag har tillit till att de är bättre. Det är känslan jag har fått.

Svar på tråden IVF i gbg, bra eller dåligt?