• Anonym (SSK)

Sjuksköterska som vill jobba som undersköterska?

Går det? Jag har för mig att det är något med min legitimation som gör att jag inte "får" det? Jag vill helt enkelt inte ha huvudansvaret längre och ska göra annat. Däremot så kan jag tänka mig att gå in och jobba extra ibland men vill då jobba med undersköterskeuppgifterna. Är det någon som vet om det är möjligt eller som har erfarenhet av detta?

Jag förstår att jag inte kan avsäga mig ansvaret helt. Händer det något som jag som sjuksköterska rimligen borde reagera på så vet jag att jag har ett ansvar att agera gentemot det.

• Svar på tråden Sjuksköterska som vill jobba som undersköterska?
  • Anonym (Viola)

Varför inte jobba på en avdelning där man använder sig av PAS och OAS? Som OAS är du omvårdnads ansvarig sjuksköterska.

• idis78

Här i Blekinge går det på sjukhuset i vissa fall. Vet några ssk som jobbar som usk istället. Där ligger det dock hälsoproblem i botten.

• Anonym (SSK)
    Anonym (Viola) skrev 2015-03-10 18:39:42 följande:

Varför inte jobba på en avdelning där man använder sig av PAS och OAS? Som OAS är du omvårdnads ansvarig sjuksköterska.

Det arbetssättet känner jag inte till. Vad innebär det mer konkret, kan du berätta mer? Är OAS:en "befriad" från medicinska uppgifter och ansvaret som PAS:en har?
    idis78 skrev 2015-03-10 18:50:09 följande:

Här i Blekinge går det på sjukhuset i vissa fall. Vet några ssk som jobbar som usk istället. Där ligger det dock hälsoproblem i botten.

Ok! Vet du om de fortfarande kallar sig för sjuksköterskor i arbetet (namnskylt etc)?

Jag är lite orolig att det ska krisa sig när jag väl är på jobbet och att det ska behövas att jag tar på mig sjuksköterskeansvaret igen plötsligt. Det är just på grund av den stressen som jag inte vill ha ansvaret. Samtidigt så borde det väl vara uppskattat att jag är tillgänglig som en mycket kvalificerad undersköterska. Jag kan självklart också tänka mig att hjälpa till med ssk-insatser som att sätta nål, ge ab osv. Bara jag slipper huvudansvaret.
  • idis78

De har skyltar där det står usk.

De gör inga ssk- uppgifter alls.

• Anonym (Viola)

Ja, OAS:en ansvarar för omvårdnaden. Medan PAS rondar och ansvarar för medicinering. Man är dock sjuksköterska som OAS och är inte "fri" från sjuksköterskeproffesionen om man säger så.

• Anonym (SSK)
    idis78 skrev 2015-03-11 09:12:28 följande:

De har skyltar där det står usk.

De gör inga ssk- uppgifter alls.

Ok, tack för svar.
    Anonym (Viola) skrev 2015-03-11 18:37:26 följande:

Ja, OAS:en ansvarar för omvårdnaden. Medan PAS rondar och ansvarar för medicinering. Man är dock sjuksköterska som OAS och är inte "fri" från sjuksköterskeproffesionen om man säger så.

Det hade jag gärna varit om det upplägget fanns. Vad är det som avgör om man är PAS eller OAS?
  • Sweet Sofia

Du kan avsäga dig din legitimation, då är du inte ssk överhuvudtaget. Har för mig att man inte kan jobba helt som usk med ssk legitimation eftersom man har dokumentation ansvaret och övrigt ssk ansvar fortfarande. Detta pga legitimationen.

• Anonym (SSK)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-11 22:37:43 följande:

Du kan avsäga dig din legitimation, då är du inte ssk överhuvudtaget. Har för mig att man inte kan jobba helt som usk med ssk legitimation eftersom man har dokumentation ansvaret och övrigt ssk ansvar fortfarande. Detta pga legitimationen.

Jag vill inte avsäga mig min legitimation. Men jag känner igen det du skriver, det ligger nåt i det tror jag. Vet bara inte exakt vad.
  • Sweet Sofia
    Anonym (SSK) skrev 2015-03-11 22:50:47 följande:

Jag vill inte avsäga mig min legitimation. Men jag känner igen det du skriver, det ligger nåt i det tror jag. Vet bara inte exakt vad.

De har med ansvaret som följer med legitimationen. Ett ansvar man bara kan få bort genom att avsäga sig sin legitimation.

Vet att många arbetsgivare tillåter att man jobbar som usk trots ssk legitima men det kan få stora konsekvenser för arbetstagaren.
  • Anonym (Viola)

Det var inte något speciellt som bestämde vem som var PAS, eller OAS. Det var olika dag för dag. Kan tänka mig om någon sagt att den enbart velat gå som OAS, så hade det säkert gått.

• Ambulansliv

Ring socialstyrelsen så får du svar!

• Anonym (SSK)
    Ambulansliv skrev 2015-03-16 10:41:33 följande:

Ring socialstyrelsen så får du svar!

Tack, ska göra det.
Svar på tråden Sjuksköterska som vill jobba som undersköterska?