Vänstern. Svenska journalister tystas effektivt ner efter att ha granskat vänsterextrema Researchgruppen!
Journalister är inte rädda för att undersöka Hells Angels, Bandidos, Original Gangsters, Svenska maffian, IS eller andre terrorister men de är rädda för att stöta sig med "radikala vänstern"?
Alla vet att media granskar det mesta, men varför så lite vänsterextremism och vänsterorganisationer som EXPO och Researchgruppen som dessutom samarbetar med regeringen, media och får bidrag från bland annat allmänna arvsfonden?
Nu har i alla fall en journalist Ola Sandstig som bland annat jobbat på Uppdrag Granskning gjort ett reportage om Researchgruppen vilket är historiskt. Självklart fick vi även se resultatet. Ett enorm twitterhat från vänster som gjorde att Fokus valde att inte publicera Sveriges första granskning av RG.
Nu talar Ola Sandstig hur illa han blev behandlad av sin arbetsgivare och det enorma hatet från vänstern som RG startade.
Fråga:
Är det helt omöjligt för svensk media att granska en vänster-organisation som Researchgruppen och EXPO? Hur kan det ha blivit så, är EXPO och Researchgruppen de enda organisationerna som inte får granskas av svensk media eller finns det fler? Är detta verkligen ok en demokrati? Behöver vi utländsk media i Sverige för att våga granska EXPO och RG?
Länken nedan kan ni läsa när Ola Sandstig talar ut:
Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen: "Fokus släppte mig som en ebolasmittad"
Tror du att journalister är rädda för Researchgruppen?
? Ja absolut. Journalister är jätteförsiktiga för de vet hur mycket skit man får ta när man granskar den radikala vänstern.
I ett annat mejl skriver Ola Sandstig att han anser att Researchgruppen är ett hot mot demokratin. Enligt honom var det specifikt den här formuleringen som Anna Körnung hade problem med.
? Jag tycker att de är väldigt problematiska och där någonstans landade vi. Men jag är ändå inte riktigt nöjd med den här förklaringen. De verkar vara rädda för att över huvud taget sammankopplas med en högerextrem sajt.
Kommer jobbet att publiceras någon annanstans?
? Ja förr eller senare. I värsta fall får jag lägga ut det själv.
www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3891648.ece