• Anonym (Ted)

Vänstern. Svenska journalister tystas effektivt ner efter att ha granskat vänsterextrema Researchgruppen!

Journalister är inte rädda för att undersöka Hells Angels, Bandidos, Original Gangsters, Svenska maffian, IS eller andre terrorister men de är rädda för att stöta sig med "radikala vänstern"?

Alla vet att media granskar det mesta, men varför så lite vänsterextremism och vänsterorganisationer som EXPO och Researchgruppen som dessutom samarbetar med regeringen, media och får bidrag från bland annat allmänna arvsfonden?

Nu har i alla fall en journalist Ola Sandstig som bland annat jobbat på Uppdrag Granskning gjort ett reportage om Researchgruppen vilket är historiskt. Självklart fick vi även se resultatet. Ett enorm twitterhat från vänster som gjorde att Fokus valde att inte publicera Sveriges första granskning av RG.

Nu talar Ola Sandstig hur illa han blev behandlad av sin arbetsgivare och det enorma hatet från vänstern som RG startade.

Fråga:
    Är det helt omöjligt för svensk media att granska en vänster-organisation som Researchgruppen och EXPO? Hur kan det ha blivit så, är EXPO och Researchgruppen de enda organisationerna som inte får granskas av svensk media eller finns det fler? Är detta verkligen ok en demokrati? Behöver vi utländsk media i Sverige för att våga granska EXPO och RG?

Länken nedan kan ni läsa när Ola Sandstig talar ut:

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen: "Fokus släppte mig som en ebolasmittad"

Tror du att journalister är rädda för Researchgruppen?

? Ja absolut. Journalister är jätteförsiktiga för de vet hur mycket skit man får ta när man granskar den radikala vänstern.

I ett annat mejl skriver Ola Sandstig att han anser att Researchgruppen är ett hot mot demokratin. Enligt honom var det specifikt den här formuleringen som Anna Körnung hade problem med.

? Jag tycker att de är väldigt problematiska och där någonstans landade vi. Men jag är ändå inte riktigt nöjd med den här förklaringen. De verkar vara rädda för att över huvud taget sammankopplas med en högerextrem sajt.

Kommer jobbet att publiceras någon annanstans?

? Ja förr eller senare. I värsta fall får jag lägga ut det själv.

www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3891648.ece

• Svar på tråden Vänstern. Svenska journalister tystas effektivt ner efter att ha granskat vänsterextrema Researchgruppen!
  • Anonym (förenklat)

Detta klipp förklarar för TS på ett väldigt enkelt sätt att det finns olika synsätt:

">

• Anonym (hmmm)
    Anonym (Ted) skrev 2015-03-10 20:02:30 följande:
    Högerextremister är man inte heller rädda att granska, det säger en hel det vem som styr media..
    Nu ljuger du ju om något som alla vet inte är sant.

Det säger en hel del om ditt syfter med den här tråden Mr Eablissemanget
  • Anonym (Ted)
    xmarcusx skrev 2015-03-11 12:53:48 följande:
    Vänstervinklad kan diskuteras men det finns faktiskt inget vänsterextremistiskt parti i Sverige i dag, undantaget små partier som inte ens kommer upp i en tiondels procent.
    Du vet inte att vänsterpartister sitter i riksdagen? Du är inte medveten att vänsterpartister gett pengar till ryska separatister i Ukraina??
  • Anonym (arbetaren)

Av samma anledning som vi har invoterade IS medlemmar inom polisen. Det röda etablissemanget har bestämt det.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (arbetaren) skrev 2015-03-12 15:38:23 följande:

Av samma anledning som vi har invoterade IS medlemmar inom polisen. Det röda etablissemanget har bestämt det.

Invoterade? Du tror man röstar in människor till polisen

Röda etablissemanget.. ja de där röda människorna som vill att alla människor ska få

Skrattande

• Anonym (W)
    Anonym (Ted) skrev 2015-03-10 21:31:31 följande:

Nu talar lögnaren Alexandra Pascalidou på SVT-nyheterna om hatet från "högern" skämtar hon eller vad är det för fel på henne?

Vad har du för belägg för atthon ljuger? Bevis? Källa?
  • Anonym (Ted)
    Anonym (W) skrev 2015-03-12 17:42:34 följande:
    Vad har du för belägg för atthon ljuger? Bevis? Källa?
    1) De sa att hon flydde Sverige, det var en planerad semester sa man på Sveriges Radio.

2) Hon hotade att lämna ring P1, jag och många till visste att även det var ett PK-hot för att få uppmärksamhet vilket hon fick.

3) kommer hon med dessa anklagelser ligger bevisbördan på henne om hon talar sanning.
  • Anonym (W)
    Anonym (Ted) skrev 2015-03-12 17:47:27 följande:

1) De sa att hon flydde Sverige, det var en planerad semester sa man på Sveriges Radio.

2) Hon hotade att lämna ring P1, jag och många till visste att även det var ett PK-hot för att få uppmärksamhet vilket hon fick.

3) kommer hon med dessa anklagelser ligger bevisbördan på henne om hon talar sanning.

1. "De sa" eller "hon sa"? Hon kan inte göras ansvarig för vad "de" har sagt.

2. Hon hotade att lämna P1 säger du, hur gör det henne till lögnerska? Hon har aldrig lovat att lämna P1.

3. Gör du automatiskt antgande att hon ljuger ligger bevisbördan för art hon ljuger på dig. Tills någon av er har presenterat bevis är frågan ej klarlagd. Till dess är det felaktigt att påstå att hon ljuger utan att presentera bevis.

Du har uppenbarligen svårt att förstå innebörden i ordet lögn. Tyvärr styrker detta vad så många andra säger, att SD anhängare är okunniga och obildade.

Undrar egentligen hur många SDare som skulle passera FPs språktest.
  • Tom Araya
    Anonym (hmmm) skrev 2015-03-10 19:08:36 följande:
    Väldigt talande att du inte tog med våldsamma högerextremister i den gruppen

Jag väntar bara på att ordet' etablissemanget' ska dyka upp
    Talande för vad? Menar du att extremhögern inte granskas?
  • Tom Araya
    Anonym (Ted) skrev 2015-03-10 20:58:01 följande:

Finns det något i Sverige som är så skyddad från granskning som EXPO och RG?

rosa banan skrev 2015-03-10 21:07:33 följande:

Jag håller med att media är rätt så vänstevinklad (jämför gärna med utländsk media) och jag tycker alla partier är lika dåliga.

Så nej det är inte bara högerextrema som tycker så.

Colisa skrev 2015-03-10 21:14:06 följande:
    Vänsterextrema är kanske ett starkt ord, men att hela journalistkåren i lutar åt vänster jämfört med folk i allmänhet är väl allmänt känt? Miljöpartiet är rejält överrepresenterat, på just SR och SVT är en majoritet anhängare till miljöpartiet, alliansen har under 20%.

När SIFO undersökte medierapporteringen under början av förra året var miljöpartiet det enda parti som inte fått någon negativ uppmärksamhet.

• Anonym (hmmm)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 18:30:52 följande:
    Talande för vad? Menar du att extremhögern inte granskas?
    Mitt svar var ju på påståendet att "Högerextremister är man inte heller rädda att granska, det säger en hel det vem som styr media.."

Så om du ska ifrågasätta se till att få det rätt och hitta inte på egna frågor som jag ska ha svarat på enligt dig, det är faktiskt rätt talande att du försöker vinka och kommer med osanningar också.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (W) skrev 2015-03-12 18:26:02 följande:
    1. "De sa" eller "hon sa"? Hon kan inte göras ansvarig för vad "de" har sagt.

2. Hon hotade att lämna P1 säger du, hur gör det henne till lögnerska? Hon har aldrig lovat att lämna P1.

3. Gör du automatiskt antgande att hon ljuger ligger bevisbördan för art hon ljuger på dig. Tills någon av er har presenterat bevis är frågan ej klarlagd. Till dess är det felaktigt att påstå att hon ljuger utan att presentera bevis.

Du har uppenbarligen svårt att förstå innebörden i ordet lögn. Tyvärr styrker detta vad så många andra säger, att SD anhängare är okunniga och obildade.

Undrar egentligen hur många SDare som skulle passera FPs språktest.
    Tänkte precis samma sak
  • Tom Araya
    Anonym (hmmm) skrev 2015-03-12 19:29:23 följande:
    Mitt svar var ju på påståendet att "Högerextremister är man inte heller rädda att granska, det säger en hel det vem som styr media.."

Så om du ska ifrågasätta se till att få det rätt och hitta inte på egna frågor som jag ska ha svarat på enligt dig, det är faktiskt rätt talande att du försöker vinka och kommer med osanningar också.
    Du har ingen vidare koll...
    Ditt inlägg #3 kommenterade trådstartens två första rader och det du skrev var:

I mitt inlägg #29 svarar jag på ditt inlägg med två motfrågor:
    "Talande för vad? Menar du att extremhögern inte granskas?"

Kan du svara på frågorna?
  • Anonym (hmmm)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 19:47:24 följande:
    Du har ingen vidare koll...
    Ditt inlägg #3 kommenterade trådstartens två första rader och det du skrev var:

I mitt inlägg #29 svarar jag på ditt inlägg med två motfrågor:
    "Talande för vad? Menar du att extremhögern inte granskas?"

Kan du svara på frågorna?
    jag vet inte om du bara medvetet försöker vinkla saker nu men eftersom jag inte vet om du faktiskt har lässvårigheter på riktigt och jag aldrig skulle vara respktlös mot de som kämpa med bokstäver och och läsföreståelse så ska jag förklara för dig på ett enkelt sätt.

1. en person skrev ett inlägg som sa:
    "- Högerextremister är man inte heller rädda att granska, det säger en hel det vem som styr media.."

2. då det som psåtods inte är sant eftersom många människor i synnerhet jornalister blir utsatta för hot från just högerextrema människor svarade jag då:
    "- Nu ljuger du ju om något som alla vet inte är sant.
    Det säger en hel del om ditt syfter med den här tråden Mr Eablissemanget"

3. detta var ju ett sanningsenligt svar då det som sagt är allmänt kännt att de som jobbar inom media förföljs och hotas av högerextrema människor(lägg väl märke till att jag inte säger enbart)

4. det sista jag skrev om syftet med tråden och Mr etabliissemanget kommer av att man medvetet (eller av okunskap) uteslöt en stor grupp när det kommer till hot mot journalister detta visar klart på att man vinklar(lite som du försöker göra) och då till nackdel för dom vars åsikt man inte håller med och till fördel för dom vars åsikter man håller med, men att man försöker vinkla saker ändrar ju alltså inte på faktum

nu kanske du kan svara på varför du försökte vinkla vad som sas, var det som så ofta i debatten för att försöka rikta fokus på något annat? Det verkar nämligen vara vara en förekommande och väldigt otrevlig taktik hos de som skriver om etablissemanget och/eller försöker vinkla saker.

• xmarcusx
    Anonym (Ted) skrev 2015-03-12 15:36:24 följande:
    Du vet inte att vänsterpartister sitter i riksdagen? Du är inte medveten att vänsterpartister gett pengar till ryska separatister i Ukraina??
    Vänsterpartiet är vänster men inte extremistiskt någonstans, i så fall får du backa några årtionden till då det fortfarande talades om proletariatets diktatur.
  • Tom Araya
    Anonym (hmmm) skrev 2015-03-12 20:04:54 följande:
    jag vet inte om du bara medvetet försöker vinkla saker nu men eftersom jag inte vet om du faktiskt har lässvårigheter på riktigt och jag aldrig skulle vara respktlös mot de som kämpa med bokstäver och och läsföreståelse så ska jag förklara för dig på ett enkelt sätt.

1. en person skrev ett inlägg som sa:
    "- Högerextremister är man inte heller rädda att granska, det säger en hel det vem som styr media.."

2. då det som psåtods inte är sant eftersom många människor i synnerhet jornalister blir utsatta för hot från just högerextrema människor svarade jag då:
    "- Nu ljuger du ju om något som alla vet inte är sant.
    Det säger en hel del om ditt syfter med den här tråden Mr Eablissemanget"

3. detta var ju ett sanningsenligt svar då det som sagt är allmänt kännt att de som jobbar inom media förföljs och hotas av högerextrema människor(lägg väl märke till att jag inte säger enbart)

4. det sista jag skrev om syftet med tråden och Mr etabliissemanget kommer av att man medvetet (eller av okunskap) uteslöt en stor grupp när det kommer till hot mot journalister detta visar klart på att man vinklar(lite som du försöker göra) och då till nackdel för dom vars åsikt man inte håller med och till fördel för dom vars åsikter man håller med, men att man försöker vinkla saker ändrar ju alltså inte på faktum

nu kanske du kan svara på varför du försökte vinkla vad som sas, var det som så ofta i debatten för att försöka rikta fokus på något annat? Det verkar nämligen vara vara en förekommande och väldigt otrevlig taktik hos de som skriver om etablissemanget och/eller försöker vinkla saker.
    Men varför blandar du in inlägg jag inte har ett skit med att göra i svar till mig? Svara på MITT inlägg istället! Är det svårt?

Saknas granskning av extremhögern?
Svar på tråden Vänstern. Svenska journalister tystas effektivt ner efter att ha granskat vänsterextrema Researchgruppen!