• Tiiiiger

Vågar man åka till Egypten?

Jag och min sambo funderar på att åka till Egypten, men som läget ser ut nu så är det lite sisådär. Vi vill jättegärna iväg, och Egypten är det enda stället som matchar vår ekonomi just nu. Så, hur tänker ni? Är det för riskabelt? Och vad bör vi tänka på om vi åker? Vi skall självklart ta all inklusive i så fall och lär troligtvis inte lämna hotellområdet...

Tacksam för vettiga svar :)

• Svar på tråden Vågar man åka till Egypten?
  • Rainbow gg

Vi kikade på Egypten men valde bort det ganska fort. Kändes inte värt det.

Är det inte mycket billigare att åka till Grekland, Spanien eller liknande?

• green34
    Tiiiiger skrev 2015-03-10 18:38:16 följande:

Jag och min sambo funderar på att åka till Egypten, men som läget ser ut nu så är det lite sisådär. Vi vill jättegärna iväg, och Egypten är det enda stället som matchar vår ekonomi just nu. Så, hur tänker ni? Är det för riskabelt? Och vad bör vi tänka på om vi åker? Vi skall självklart ta all inklusive i så fall och lär troligtvis inte lämna hotellområdet...

Tacksam för vettiga svar :)

Vart i Egypten?

Det ska inte vara någon fara att åka till turistorterna på Sinaihalvön.
  • Tiiiiger

Tanken är Hurghada. Och vi vill vara säkra på att få en veckas sol och bad nu i april... Jag har själv aldrig varit där så jag är lite skeptisk samtidigt som jag vill iväg NU!

• green34
    Tiiiiger skrev 2015-03-10 18:49:13 följande:

Tanken är Hurghada. Och vi vill vara säkra på att få en veckas sol och bad nu i april... Jag har själv aldrig varit där så jag är lite skeptisk samtidigt som jag vill iväg NU!

Dit ska det inte vara någon fara att åka.
  • LittleSunshine84

Kom hem från hurghada igår efter en vecka. Inga problem att vara där med oroligheterna man hört om, dock har jag svårt för kulturen och kommer inte åka dit igen.

Vi var på Grand resort i hurghada med all inclusive. Var helt ok om man stannade på hotellet. Har varit i el gouna på mövenpick tidigare och det var mkt renare, fräschare och bättre service.

• treees

Jag och en tjejkompis va nere på Gorgonia beach allinclusive hotell i Marsa Alam förra året i april. Hur lugnt som helst. Kanon fint väder och snorkling! Maten där va jätte bra!

Vi lämna aldrig hotellområdet. Fanns bara öken runtomkring.

Resebolagen avbokar och ger tillbaka pengarna om det skulle vara oroligt där nere.

Vi ska boka en ny resa till ett annat hotell i marsa alam så vi åker den 23 april i år. Ska bli kanon!

• Tiiiiger

Jag är också orolig för kulturkrocken, men om vi bara stannar på hotellet och ägnar oss åt sol, bad och god mat så lär det nog inte vara några problem. mer än transporten från flyget till hotellet ;)

• green34
    Tiiiiger skrev 2015-03-10 19:35:59 följande:

Jag är också orolig för kulturkrocken, men om vi bara stannar på hotellet och ägnar oss åt sol, bad och god mat så lär det nog inte vara några problem. mer än transporten från flyget till hotellet ;)

Nej,exakt!
  • lilly

Har varit i Egypten många gånger- love it! I turistorterna tycker jag inte man märker av den muslimska kulturen- du får gå 'lättklätt' men om man ska till storstäder så får man (framförallt som kvinna) tänka lite på sin klädsel. Har också varit orolig för att de är mycket skit med terrorgrupper i Mellanöstern nu men i turistorterna tror jag det var lugnt.

• vuxenmentrött

Jag hade aldrig vågat det så oroligt som det är i dom länderna. Man vet ju inte just vilken dag något kan hända.

• Gladskit

Vi åker nästa vecka, för oss blir det femte gången till Egypten.
    Jag är inte heller överens med deras syn på saker och ting men som resmål för vår familj är det perfekt. Vi vill bara snorkla och bada och det är lagom långt att flyga.

• eangello

Varför skulle du inte våga? Kulturkrock?? Har bott i Egypten, Hurghada, i 2,5 år och kan lova dig att de flesta har hunnit vänja sig vid lättklädda kvinnor och turister från jordens alla hörn. Visst får man fler blickar där än hemma i Sverige, men mer än så är det oftast inte. Jag har rest mycket och kan ärligt säga att jag aldrig mött så genuint generöst folk som egyptierna. Det är ett fantastiskt land bara man VÅGAR och inte låter sig påverkas av jobbiga försäljare och osanna rykten i nyheterna osv. Hör gärna av er om ni behöver tips, råd eller hjälp :) har många kontakter nere på plats också!

• Millin

Testa grannlandet Jordanien istället. Var där på sportlovsveckan, supertrevligt, rent, säkert och mycket att se och göra. Tips att hyra bil med chaufför istället för att köra själv. Prisvärt och säkrare, vår guide/chaufför Rafat Taiseer tex var jättebra.

• green34
    Millin skrev 2015-03-25 16:16:36 följande:

Testa grannlandet Jordanien istället. Var där på sportlovsveckan, supertrevligt, rent, säkert och mycket att se och göra. Tips att hyra bil med chaufför istället för att köra själv. Prisvärt och säkrare, vår guide/chaufför Rafat Taiseer tex var jättebra.

Jag är jätte sugen på att resa till Jordanien

Inga oroligheter där alls?
  • Millin

Nej, aldrig. Var där tio dagar i sommar, runt i hela landet och det är helt lugnt och säkert. Det är så låg brottslighet också så att det därför anses vara ett av de säkraste länderna att åka till på det sättet. Ett fantastiskt land, med sin gästfrihet och trevliga människor. Väldigt mycket att se. Hör gärna av dig för tips!

• SelmaFrid

Jag avråder å det bestämdaste från att åka till Egypten överhuvudtaget!
    Förutom att det är en diktatur i kubik som förtrycker, dödar och kraftigt begränsar människor som är mot den oavsett om de är miljöpartister, kristna eller muslimer i landet finns attentatsrisker från olika grupper.
    Att vara svensk räcker inte alltid heller för att vara skydda. Jag känner till tre fall där svenskar blivit godtyckligt fängslade på Kairos flygplats och fått sitta utan mat i ett par dygn!
    För mig känns det också lite som hyckleri att förfasa sig över diktaturer (Jag har mött många som har det förhållningssättet) och sedan åka gräddfil in på semester. 
    Hälsar jag i våren
    (Upptäckte förresten att frågan var gammal men skickar ändå).

• K Kalle

Jag hade inte vågat pga terrorrisken, och jag vill inte stödja ett land ekonomiskt som har en så kvinnofientlig kultur.

Svar på tråden Vågar man åka till Egypten?