Anonym (Sofie) skrev 2015-03-11 09:29:31 följande:
Inte motsäger varandra?
Så tror du på Darwin eller Eva och Adam?
Att respektera sin näste har ju inget att göra med religion eller trosuppfattning utan enbart respekt och sunt förnuft. Det kan man minsann införliva i nästa generation utan en Gud att hänvisa till. Tror du inte?
Tror på Darwin? Det är inte en tro det är en vetenskaplig teori som till stora delar är bevisad och därför inget att tro på utan handlar snarare om att acceptera den.
Det är en lång disskution men nej jag tycker inte de motsäger varandra, så länge man inte är bokstavstroende utan kan se Bibeln för vad det är, en bok som skrevs för flera tusen år sedan för att förklara företelser som inte gick att förklara. En präst förklarade det väldigt bra för mig när jag var ung " Bibeln är en målning, du kan försköna, förenkla, lyfta fram vissa saker och utelämna andra, men vetenskapen är ett foto (pre photoshop) och det blir det du ser, du kan inte försöka och förändra, det är det det är. Men motivet är det samma!" Så nej för mig motsäger det inte varandra.
Visst kan man det, men man kan ju börja med att respektera andras tro. Borde ju vara ganska så enkelt om du nu inte behöver en tro för att visa andra respekt. Då borde du ju kunna visa respekt även utan?? Eller? Men det är tydligen väldigt svårt att visa respekt mot troende. Jag kan förstå om man är irriterad och inte vill ha att göra med fundamentalister, med såna som vill missionera och tvinga andra att tro som dem, det blir jag också. Jag blir grymt irriterad på alla som försöker tvinga mig att tro som dem. För det de tror är det enda rätt. Oavsett tro, även ateister som försöker tvinga mig att se det som dem.
Jag tvingar inte min tro på någon, för jag respekterar deras tro, vill de veta vet de att jag är här för att prata. Men ingen kommer höra mig missionera för ovilliga!
Men när man börjar prata om att förbjuda religon blir jag förbannad! För då klankar man ner på min rätt att vara den jag är!!!
Som sagt även ateister, humanister, osv behöver lära sig visa respekt. Och med tanke på hur ofta dessa hånar och rackar ner på oss med en tro, och kommer med idiotiska ideer som att förbjuda religion, så visar de tydligt att just respekt för andras tro är något som de saknar! Så jag kan inte låta bli att undra, det borde gå att lära sig respekt även utan tro, borde vara jätte enkelt, men varför verkar så många utan religon då sakna detta??