• Anonym (stella)

Hur mycket ökar risken för missfall när man är över 35år?

Har fått missfall och jag känner att det säkert beror på min ålder. Har hunnit fylla 36 år och det känns nedslående att när man läser om missfall så ökar risken när man är över 35 år. Men med hur mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-11 16:53
    Ni får gärna berätta ni som fått missfall hur gamla ni var då..

• Svar på tråden Hur mycket ökar risken för missfall när man är över 35år?
  • Jag är bara jag

Inte så värst mycket,mer efter 40 och efter 45 är risken minst 80%. Alla oavsett ålder kan få ett m.f så du behöver inte skylla på åldern eller ha en tanke på att ge upp. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Stella)
    Jag är bara jag skrev 2015-03-11 18:15:42 följande:

Inte så värst mycket,mer efter 40 och efter 45 är risken minst 80%. Alla oavsett ålder kan få ett m.f så du behöver inte skylla på åldern eller ha en tanke på att ge upp. {#emotions_dlg.flower}

Åh tack för ditt svar! Har rätt mörka tankar nu och är rädd att min ålder kommer ställa till det för mig. Att jag nu när jag äntligen träffat mitt livs kärlek inte ska få uppleva att få ett barn tillsammans med honom.

Då är det kanske inte så ändå.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Stella) skrev 2015-03-11 18:30:32 följande:
    Åh tack för ditt svar! Har rätt mörka tankar nu och är rädd att min ålder kommer ställa till det för mig. Att jag nu när jag äntligen träffat mitt livs kärlek inte ska få uppleva att få ett barn tillsammans med honom.
    Då är det kanske inte så ändå.
    Jag känner knappt nån som fått mf ens efter 40 så det behöver absolut inte vara åldern för din del. Du kunde bli gravid och då kan du säkert bli det igen och gå hela vägen.  Glad
  • Anonym (Stella)
    Jag är bara jag skrev 2015-03-11 18:33:12 följande:
    Jag känner knappt nån som fått mf ens efter 40 så det behöver absolut inte vara åldern för din del. Du kunde bli gravid och då kan du säkert bli det igen och gå hela vägen.  Glad
    Åh tack det här behövde jag höra :)
  • Jag är bara jag
    Anonym (Stella) skrev 2015-03-11 18:35:58 följande:
    Åh tack det här behövde jag höra :)
    Lycka till!  Skål
  • Anonym (Hmm)

Missfall har inte med åldern att göra. Det beror på spermiens kvalité och eller kvinnans livmoder/kropp. Även 20 åringar får missfall.

• Jag är bara jag
    Anonym (Hmm) skrev 2015-03-11 18:41:58 följande:
    Missfall har inte med åldern att göra. Det beror på spermiens kvalité och eller kvinnans livmoder/kropp. Även 20 åringar får missfall.
    Efter 40 har det oftast med åldern att göra tyvärr och vid 3 missfall eller mer  beror det oftast på nåt fel på kvinnan-som t.e.x för starkt immunförsvar eller anlag för blodproppar.  Men ett m.f och före 40,ja då är fel på embryot vanligaste orsaken.
  • Anonym (stella)
    Jag är bara jag skrev 2015-03-11 18:41:27 följande:
    Lycka till!  Skål
    Tack!
    Anonym (Hmm) skrev 2015-03-11 18:41:58 följande:

Nu blev jag lite nojig över att det är min partners spermiekvalité som inte är bra?
  • Anonym (stella)

Men varför står det då överallt att risken för missfall ökar efter 35 år?

• Jag är bara jag
    Anonym (stella) skrev 2015-03-11 18:49:09 följande

Nu blev jag lite nojig över att det är min partners spermiekvalité som inte är bra?
    Då blir man i regel inte ens gravid.
  • Anonym (stella)
    Jag är bara jag skrev 2015-03-11 18:51:35 följande:
    Då blir man i regel inte ens gravid.
    Ok. Tack för att du lugnar mig lite
  • Jag är bara jag
    Anonym (stella) skrev 2015-03-11 18:51:03 följande:
    Men varför står det då överallt att risken för missfall ökar efter 35 år?
    Den gör det,men det är samma där som med påståendet att fertiliteten dalar att det är för det första ingen magisk gräns att vid precis 35 ökar/minskar risken resp.chansen. För det andra så ökar risken resp. minskar chansen lite grann med stigande ålder hela tiden. Bara lite fortare efter 35 och inte förrän vid 40 mer dramatiskt. En viss risk finns ju alltid,även 20-åringar får ju m.f. Och många äldre lyckas ändå trots vad statistiken säger.  Glad
  • Anonym (stella)
    Jag är bara jag skrev 2015-03-11 19:52:11 följande:
    Den gör det,men det är samma där som med påståendet att fertiliteten dalar att det är för det första ingen magisk gräns att vid precis 35 ökar/minskar risken resp.chansen. För det andra så ökar risken resp. minskar chansen lite grann med stigande ålder hela tiden. Bara lite fortare efter 35 och inte förrän vid 40 mer dramatiskt. En viss risk finns ju alltid,även 20-åringar får ju m.f. Och många äldre lyckas ändå trots vad statistiken säger.  Glad
    Ja du har rätt man får försöka tänka så
Svar på tråden Hur mycket ökar risken för missfall när man är över 35år?